• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۷۳۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
اقتصادی » مسکن

مزیت محور شدن صنعت حمل و نقل با یکپارچگی و هوشمندی نظام لجستیک

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران از هزینه بالای حمل‌ونقل می‌گویدو معتقد است مزیت محور شدن صنعت حمل و نقل با یکپارچگی و هوشمندی نظام لجستیک امکان پذیر است.

مزیت محور شدن صنعت حمل و نقل با یکپارچگی و هوشمندی نظام لجستیکبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ امید ملک، رییس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران در باره کارایی پایین شبکه حمل و نقل به ویژه در حوزه صادرات گفت: اولین دلیل عمده بالا بودن هزینه حمل‌ونقل در ایران، نداشتن سیستم لجستیک است که بهره‌وری را به شدت کاهش داده است.
او ادامه داد : نتایج تحقیقی که کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران انجام داده است ، نشان ‌می‌ دهد هزینه صادرات مواد معدنی در ایران از معدن تا روی کشتی به نسبت سه کشور آمریکا، برزیل و استرالیا تا 100 درصد بیشتر است. این تفاوت قیمت، در مقایسه با کشورهایی آشکار شده است که از نیروی انسانی و سوخت گران‌تری بهره‌مند هستند.
وی با اشاره به ایجاد معاونت حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی در سال 1393 به عنوان یکی از نخستین گام‌ها در جهت بسترسازی قانونی برای توجه به صنعت لجستیک گفت:
تاکنون در کشور برای بخش ترابری استراتژی تعریف نشده و نگاه‌های جزیره‌ای سبب شده است حمل‌ونقل در ایران کارایی لازم را نداشته باشد و امکان رقابت را از صادرکنندگان ایرانی سلب کند.
ملک ادامه داد: اواخر تیرماه سال جاری، مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرد که نشان ‌می‌دهد به نسبت استفاده از صنعت لجستیک، یک درصد به رشد ناخالص داخلی کشور افزوده ‌می‌شود و به همین ترتیب، میزان تجارت نیز دو درصد رشد خواهد داشت.
این فعال صنعت حمل‌ونقل درباره بالا بودن هزینه‌های بندری نیز توضیح داد و گفت: بنادر ایران نیز از حیث برخورداری از امکانات و تجهیزات چندان پیشرفته نیست و در زمره بنادر نسل دوم قرار ‌می‌گیرد. برغم آنکه سرمایه‌گذاری بزرگی از ناحیه بخش خصوصی برای تسهیل عملیات بندری صورت گرفته است ، همچنان هزینه‌ها به شدت بالاست. چنانکه، هزینه عبور کالا از دروازه بندر تا روی کشتی برای کالاهای صادراتی در هرتن حدود 10 تا 12 دلار است و این رقم برای حمل کالا در فاصله ای حدود یک یا دو کیلومتر بسیار بالاست.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر امکان رقابت میان سرمایه‌گذاران را حذف کرده است، ادامه داد: صاحبان کالا و شرکت کشتیرانی اختیاری برای تصمیم‌گیری برای آنکه، کالا یا کانتینر خود را در کدام ترمینال باراندازی کنند، ندارند. البته این اختیار برای صادرکنندگان به نسبت واردکنندگان بیشتر است. اما این یک چرخه است و صادرات و واردات در بنادر به یکدیگر مرتبط است.
رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران راهکار اساسی کاهش هزینه حمل‌ونقل را در رعایت اصول شناخته شده تجارت ‌می‌داند و ‌می‌گوید: بخشی‌نگری، عدم‌انسجام و نبود نظام لجستیکی یکپارچه، سازمان‌های دولتی را به شدت به این سمت سوق داده است که از عبور و مرور کالا درآمدزایی کنند و این به ضرر تجارت خارجی کشور خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
­روایت ریشه‌های تئاتر دینی در یک کتاب
آخرین وضعیت بارش‌ها در هرمزگان ۲۸ آذر ۱۴۰۴
لغزندگی تمامی محور‌های چهارمحال و بختیاری
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵ و تمدید نمی‌شود
میران بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری
باید و نباید های علت های  خلط گلو
پلیس شیروان حساب کلاهبردار اینترنتی را مسدود کرد
نگاهی به فیلم‌های امروز تلویزیون
تداوم بارش‌ها و کاهش دما در نقاط مختلف کشور
مردم از حضور در حریم رودخانه‌ها و مکان‌های پر خطر خودداری کنند
حزب‌الله: هتک حرمت به قرآن جنایتی مشمئز کننده است
انتقاد هلند و اسپانیا از تحریم آمریکا علیه قضات دیوان بین‌المللی کیفری
۱۹ اثر خراسان شمالی به بیست و هفتمین کنگره شعر دفاع مقدس راه یافت
باغ صدساله پسته در بام و صفی‌آباد هنوز بذر زندگی می‌دهد
نوازندگی دیشب باد، خواب را از چشم ایلام گرفت
اطلاعیه ستاد بحران شهرستان فاریاب
استقرار موشک‌های هسته‌ای اورشنیک روسیه در بلاروس
بارش شدید باران و برف در نقاط مختلف استان کرمان
رژیم صهیونیستی از نقض حاکمیت سوریه خودداری کند
انتشار فراخوان یازدهمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوست‌دار کتاب در زنجان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ورود سامانه بارشی قوی از جنوب و جنوب غرب کشور
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
اوج فعالیت سامانه سردبارشی از امشب در سراسر استان
کشف صدها تن برنج احتکار شده در آبادان
آغاز فرآیند انتخابات شورای اسلامی شهر‌ها با دستور وزیر کشور
هشدار بارندگی برای نیمی از کشور در روز پنج شنبه ۲۷ آذر
جدیدترین گزارش پزشکی وضعیت رضا امیرخانی
هوای سرد در تهران ماندگار است
جوانان جهان، امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره‌مندی از آموزه‌های امام خمینی (ره) هستند
حضور هواداران ایران و ۳ کشور در جام جهانی ممنوع شد
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان
اعطای درجه سپهبدی شهید باقری به خانواده ایشان
کشتی فرنگی قهرمانی کشور؛ نفرات برتر ۵ وزن نخست مشخص شدند
کارت‌سوخت با انتقال سهمیه بنزین به کارت‌بانکی حذف نمی‌شود
ادامه عملیات بارورسازی ابر‌ها تا پایان بهار
فرماندهان جدید نیروی هوایی و پدافند هوایی منصوب شدند  (۵ نظر)
اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز ادامه دارد  (۲ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
حجم مبنا در بورس حذف شد  (۱ نظر)
وزیر دادگستری: قرار نیست مهریه ۱۴ سکه باشد  (۱ نظر)
یک هزار میلیارد تومان از مطالبات بیمه درمان بازنشستگان تسویه شد  (۱ نظر)
آغاز طرح ترافیکی زمستانی پلیس با مشارکت ۹۱ هزار نیروی امدادی در جاده‌ها  (۱ نظر)
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۱ نظر)
رئیس قوه قضائیه مهمان مردم استان مرکزی  (۱ نظر)
نصب تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد  (۱ نظر)
برخورد دو خودرو در جاده بابل به بهنمیر؛ ۳ کشته و ۵ مصدوم  (۱ نظر)
مشترکان پرمصرف گاز هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند  (۱ نظر)
تجاوز جدید ترامپ؛ محاصره کامل نفت‌کش‌های ونزوئلا  (۱ نظر)
سامانه بارشی جدید در راه تهران  (۱ نظر)
برف پاییزی، چهره زمستانی به زنجان بخشید  (۱ نظر)