ساخت توربین پیشرفته در مپنا ، فناوری بومی و تراز جهانی
در تولید برق نیروگاههای عظیم، دستگاهی چند صدتنی با فناوری پیشرفته به کار می رود به نام توربین.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، توربین ؛ سامانه ای بسیار پیچیده، با هزاران قطعه است.
کار توربین های گازی چرخش سریع هنگام برخورد جریان گاز داغ حاصل از سوخت، تبدیل آن به حرکت دورانی برای تولید برق است.
تولید اینگونه توربین ها که فناوری موتور جت در آن به کار می رود، انحصاری است، یعنی تنها کشورهای معدودی توان ساخت را دارند.
در این سالها شرکتهای مختلفی در ایران کار ساخت توربین های مختلف را آغاز کرده اند که سرآمد آنها مپنا محسوب می شود.
این شرکت در 16 سال 250 دستگاه انواع توربین را ساخته و روانه بازار کرده است و همین تجربه ای شده تا بتواند با تحقیق و توسعه توربینهایی با فناوری پیشرفته تر بسازد.
در این باره عباس علی آبادی می گوید: با افزایش تحریم ها شرکتهای دارنده فناوری های پیشرفته مانع دستیابی جمهوری اسلامی ایران به تکنولوژیهای نوین شدند و این جوانان، صنعتگران و دانشمندان داخلی بودند که دست به دست هم دادند و این بن بست را شکستند تا
امروز از دستاورد بزرگی رونمایی شود.
جدیدترین دستاورد مپنا ، توربینی است با مصرف سوخت کمتر از محصولات مشابه همینطور افزایش برق تولیدی تا آنجا که گفته می شود این محصول در زمره توربین های کم نظیر کلاس E جهان قرار دارد.
به گفته محمد یوسفی معاون سیستم های توگا(از شرکتهای زیرمجموعه گروه مپنا)، ظرفیت این توربین جدید،185 مگاوات است، 28 مگاوات بیشتر از نسخه اولیه توربینهای کلاس MGT-70 ،E در مقایسه با ماشین های قبلی در سیکل ساده 2 درصد و در سیکل ترکیبی 5 درصد راندمان بیشتر دارد.
علیآبادی مدیرعامل مپنا با اشاره به اینکه مجوز و لیسانس تولید توربینهای جدید در اختیار گروه مپنا است و فناوری آن در فرآیند تحقیق و توسعه مپنا به دست آمده و حتی مواد اولیه ساخت پرهها نیز بومیسازی و داخلیسازی شده است ، گفت : با شرکتهای GE، زیمنس و میتسوبیشی همکاری داریم اما هیچیک از تولیدات این شرکتهای مطرح در این کلاس E ، راندمان 36.4درصدی که توربین جدید ساخت ایران دارد، ندارند و بهترین محصولات مشابه آن دارای راندمانی 36 تا 36.2درصدی است.
اصغر نریمانی معاون فروش و خدمات مشتریان این شرکت هم می گوید: هر واحد توربین گازی MGT-70 در مقایسه با واحدهای قدیمی، سالانه 20 میلیون متر مکعب کمتر سوخت مصرف می کند و آلایندگی زیست محیطی آن به حداقل رسیده است.
پنج سال تحقیق و توسعه و 75 میلیارد تومان سرمایه مستقیم صرف شده تا این محصول دانش بنیان به ثمر بنشیند.
حالا هم در نیروگاه سیکل ترکیبی پرند از فناوری جدید بومی استفاده می شود و هم یک مشتری خارجی دست به نقد ؛ منتظر دریافت توربین پیشرفته ایرانی است.
روح الله جابری معاون مهندسی و تحقیق و توسعه توگا درباره نخستین محموله صادراتی این شرکت می گوید : برای نصب در نیروگاه 3هزار مگاواتی رمیله عراق، 12 واحد نیروگاهی از این نوع توربین همراه با سیکل ترکیبی خریداری شده به ارزش دو میلیارد دلار که بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنى و مهندسى تاریخ ایران محسوب می شود تا نخستین بار تجهیزات کلیدى پیشرفته نیروگاهى در این حجم صادر شود.
اما در نیروگاههای داخل با جایگزینی این نوع توربین به جای توربینیهای قدیمی در یک دوره تعمیراتی، می توان سالانه یک میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه جویی و هم 1300 مگاوات برق بیشتر تولید کرد.
حامد معاشر مدیر گارانتی و سرویس توگا درباره افزایش ظرفیت تولید برق کشور با بهره گیری از توربین جدید می گوید : با ارتقاء توربینهای موجود به تراز توربین های روز جهان(MGT-70 ) در ظرف زمانی 50 روز می توان 20 تا 24 درصد به ظرفیت نیروگاههای سیکل ترکیبی کشور اضافه کرد آن هم با بازگشت سرمایه ای در کمتر از 5 سال.
این در حالی است که وزارت نیرو برای فائق آمدن بر چالش پیک تابستانی مصرف، هر سال باید به ظرفیت تولید برق اضافه کند.
برای احداث نیروگاههای بزرگ هم اعتبارات چند میلیون یورویی و هم انتظار 3 تا 5 پنج ساله لازم است.
مدیرعامل مپنا تاکید کرد : وزارت نیرو می تواند با اعمال تعرفههای تشویقی از تبدیل توربینهای قدیمی به توربینهای جدید حمایت کند که در این صورت میتوانیم تا پایان سال توربینهای 20 تا 30 واحد نیروگاهی را ارتقا دهیم.
حالا با این توربین متکی به دانش و فناوری بومی و حاصل کار و تلاش ایرانی، بدون نیاز به احداث ظرفیتهای جدید نیروگاهی، می توان با حداقل سرمایه گذاری هم برق پایداری برای روزهای اوج مصرف ؛ تولید و هم در روزهای معمول سال، مازاد برق تولیدی را صادر کرد.