به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ آرش بابایی، رئیس اداره شبکه و زیرساخت مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: "سند الزامات زیرساخت فناوری اطلاعات بازار سرمایه کشور" جهت ارتقاء پایداری، دسترس پذیری و کارایی زیر ساختهای فناوری اطلاعات بازار سرمایه تهیه و تدوین شده است.
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اهداف اصلی تدوین این سند را برشمرد و گفت: سازماندهی زیرساختهای فناوری اطلاعات بازار سرمایه، ارائه چارچوب به منظور ارتقاء سطح پایداری زیرساختهای فناوری اطلاعات بازار سرمایه، بیان حداقل نیازمندی ها، الزامات و کنترلهای فنی مربوط به حوزه زیرساختهای فناوری اطلاعات برای دامنه سند از مهمترین اهداف این سند است.
آرش بابایی به حوزههای تحت پوشش این سند اشاره کرد و بیان داشت: فرآیندهای کاری، امور کارکنان، زیرساخت فیزیکی، شبکه و امنیت ارتباطات، سرورها و سرویسها، راهبری و پشتیبانی، پایش و گزارش گیری، ذخیرهسازی، پشتیبانگیری و تداوم کسب و کار و بازیابی، حوزههای تحت پوشش این سند است.
وی با بیان اینکه این سند، از دو دیدگاه فرآیندی و فنی تدوین شده است، گفت:: در فصل اول، الزامات کلان و عمومی که عمدتاً با نگاه فرآیندی طراحی شده تشریح و در فصل دوم، الزامات کنترل فنی در موضوعات مهندسی زیرساخت به تفصیل بیان شده است.
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به انتظارات مطلوب از نهادهای تحت ممیزی سند اشاره کرد و گفت: شرکت ها و نهادهای تحت ممیزی، باید با اجرا و تبعیت از مندرجات این سند و با بهره گیری از سایر استانداردها و بهترین تجارب در حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات، در پی تحقق اهدافی همچون استقرار رویه هایی به منظور رسیدن به سطح مطلوب در زیرساختهای فناوری اطلاعات، پیاده سازی و اجرای الزامات و کنترل ها، بهبود مستمر زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتقاء سطح آگاهی و دانش فنی نیروی انسانی حوزه زیرساختهای فناوری اطلاعات باشند.
رئیس اداره شبکه و زیرساخت مدیریت فناوری اطلاعات در پایان اهم فعالیتها و دستاوردهای اداره شبکه و زیرساخت در یک سال اخیر را برشمرد و عنوان کرد: تهیه و تدوین "سند الزامات زیرساخت فناوری اطلاعات بازار سرمایه"، تدوین و تکمیل "طرح جامع تداوم کسبوکار و بازیابی از خرابی زیرساخت فناوری اطلاعات بازار سرمایه"، تهیه و تدوین "طرح توسعه زیرساختهای ارتباطی نوین با حداقل تأخیر زمانی جهت اشاعه استفاده از معاملات هوشمند"، تکمیل " طرح جامع بهره گیری از رایانش ابری در بازار سرمایه"، توسعه "شبکه جامع اختصاصی بازار سرمایه کشور" و پیاده سازی "گذرگاه امن و کنترل شده جهت دسترسی کاربران به سرویسها و سامانههای بازار سرمایه" از مهمترین اقدامات یک ساله اخیر اداره شبکه و زیرساخت است.
توجه به اهمیت و نقش کلیدی زیرساختهای فناوری اطلاعات در ارائه خدمات با بالاترین سطح قابل قبول، پایدار، امن، کارا و مؤثر به کاربران و ذینفعان بازار سرمایه و همچنین رعایت و پایبندی به مجموعهای از اصول و الزامات در استقرار، پیادهسازی، راهبری و توسعه زیرساختهای فیزیکی، ارتباطی، پردازشی، ذخیره سازی و سایر موارد مرتبط با حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات در بازار سرمایه کشور امری بدیهی است.
جشنواره بورس و رسانه، ابزار فرهنگ سازیرسانهها نقش پررنگی در توسعه بازار سرمایه ایفا میکنند و بنابر این رویداد هایی مثل جشنواره بورس و رسانه میتواند به توسعه و فرهنگ سازی بازار سرمایه کمک کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سعید اسلامی بیدگلی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با بیان اینکه فرهنگ سازی برای توسعه بازار سرمایه یک ضرورت اقتصادی است، گفت: این فرض که گفته میشود در فعالیتهای اقتصادی نیازی به فرهنگ سازی نیست و در هر بخش که سود قابل شناسایی باشد سرمایه به آن سمت حرکت میکند صحیح نیست.
دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با بیان اینکه بررسیها نشان میدهد ما شاهد سالهای پر سودی در بازار سرمایه کشور بوده ایم، اما سرمایه جدیدی به این بازار وارد نشد.
گفت:: برای سالهای متمادی در ایران بانکها منابع بسیاری را صرف تبلیغات سرمایه گذاری و سپرده گذاری کردند و این اقدام باعث شد حجم گستردهای از سرمایهها جذب بانکها شود.
وی با تاکید بر اینکه در گذشته فرهنگ سازی و تبلیغات بانکی با بودجه دولتی صورت میگرفت گفت: بانکها در آن دوران شرکتهای دولتی محسوب میشدند و لذا برای تبلیغات از منابع دولتی بهره بردند.
اسلامی بیدگلی با طرح این سوال که آیا به همان میزان بودجه و منابع مالی برای تبلیغات در بازار سرمایه نیز مورد استفاده قرار گرفت یا خیر؟ عنوان کرد: میزان تبلیغات انجام شده در دو بازار پول و سرمایه به هیچ عنوان قابل مقایسه با یک دیگر نبود و تبلیغات نظام پولی بسیار گستردهتر بود و به همین دلیل حجم بسیار زیادی از پس اندازها و سرمایهها جذب بانکها شد.
دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با تاکید بر اینکه بورس کشور ما سالهای خیلی خوبی را گذرانده است، افزود: دورههای پر سود بازار سرمایه با افزایش مشارکت افراد جامعه همراه نشد و برغم فرصتهای بی شمار این بازار سطح و میزان مشارکت جامعه ایرانی در بازار سرمایه با کشورهای توسعه یافته فاصله بسیاری دارد. بر همین اساس موظف هستیم برای فرهنگ سازی بازار سرمایه تلاش بیشتری انجام دهیم.
اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه توسعه و فرهنگ سازی همزمان رخ میدهد، گفت: بخشی از فرهنگ سازی مربوط به عامه مردم است، اما بخشی دیگر هم باید در سطح مدیران، کارشناسان و متخصصین بازار سرمایه انجام شود.
به گفته این استاد دانشگاه اگر بورس در تمام سال پر بازدهترین بازار باشد، اما فرهنگ سرمایه گذاری ایجاد نشده باشد ما شاهد مشارکت چشمگیر جامعه در آن نخواهیم بود.
وی افزود: بنابراین به نظر میرسد نیاز به توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بین مدیران و بین عامه مردم وجود دارد.
دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با تاکید بر اینکه یکی از اجزای مهم سرمایه گذاری در بازار سرمایه رسانهها هستند، گفت: امروز نوع ارتباطات رسانهای تغییر کرده و مثل گذشته نیست. هرچند در حال حاضر رسانههای اجتماعی از ضریب نفوذ بالایی برخوردار هستند و توسعه قابل توجهی داشتند، اما نقش سایر رسانهها همچنان قابل توجه است.
سعید اسلامی تاکید کرد: ما نیز باید تعریف جدید رسانه را مد نظر قرار دهیم و مطابق با تغییرات در حال وقوع حرکت کنیم.
وی با اشاره به این که جشنواره " بورس و رسانه " هم حتما جزو موارد پر اهمیت است، گفت: این جشنواره ابزاری در مسیر توسعه فرهنگ سازی بازار سرمایه است.