تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت برعهده دولت است.
در تبصره این لایحه آمده است رعایت اصول 77 و 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این موافقتنامه الزامی است.
نمایندگان در خانه ملت، جزئیات لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را تصویب کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 28 تیرماه) مجلس شورای اسلامی با ماده واحده و تبصره های لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی با 166 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده واحده این لایحه آمده است: تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی – علمی و یا هنری الکترونیکی و غیر الکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل – با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود جرم و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات به شرح زیر است.
ارتکاب جرم توسط شخص حقیقی مشمول مجازات جزای نقدی درجه سه و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش است.
در صورت ارتکاب جرم توسط شخص حقوقی علاوه بر مجازات مرتکب و مدیران و گردانندگان مربوطه – مجازات شخص حقوقی حسب مورد مطابق مواد 20، 21 و 22 قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 تعیین می گردد.
براساس تبصره 1 لایحه مذکور معاونت در جرایم موضوع بندهای یک و دو مستوجب حداقل مجازات مقرر می باشد.
در تبصره 2 این لایحه آمده است که در صورتی که ارتکاب جرم موضوع ماده واحده از طریق پایگاه الکترونیکی و یا در قالب بنگاه (شامل موسسه- شرکت یا هر عنوان دیگر) اعم از ثبت شده یا نشده انجام شود و یا برای انجام آن اقدام به تبلیغ به هر نحو گردد – مرتکب یا مرتکبان به میانگین حداقل و حداکثر مجازات مقرر فوق محکوم می شوند.
همچنین در تبصره 3 این لایحه ذکر شده است: محل بنگاه و یا پایگاه الکترونیکی مندرج در تبصره 2 به درخواست یکی از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات و یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی یا سایر مراجع مربوطه و با دستور مراجع قضایی حسب مورد پلمپ یا متوقف می شود.
در تبصره 4 لایحه مذکور نیز آمده است: بازرسان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در اجرای این قانون و مطابق قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 پس از فراگیری مهارت های لازم عند الاقتضاء می توانند به عنوان ضابط خاص محسوب شوند.
تبصره 5 این لایحه نیز می افزاید: ارائه خدماتی که در جریان تهیه آثار پژوهشی – علمی و هنری انجام آنها توسط اشخاص ثالث متعارف است از قبیل خدمات آزمایشگاهی – تایپ – کمک به گردآوری داده ها – ترجمه – تکثیر و ویراستاری اثر – مشمول حکم مقرر در ماده واحده نیست.
در تبصره 6 لایحه مذکور آمده است که در صورت استفاده از آثار متقلبانه موضوع ماده واحده توسط دانشجویان، اعضای هیات علمی و طلاب، ضمن سلب هرگونه امتیاز مادی و یا معنوی مترتب بر آن و ملغی الاثر بودن هرگونه مدرک تحصیلی، پایه، مرتبه علمی، رتبه و یا عناوین مشابه علمی، به تخلفات نامبردگان حسب مورد توسط هیات های انتظامی اعضای هیأت علمی، هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری، کمیته های انضباطی دانشجویان و یا دادسرا و یا دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی و به مجازات های زیر محکوم می شوند.
الف- هیأت علمی- یکی از مجازاتهای ردیف 7 تا 11 ماده (8) قانون مقررات انتظامی هیأت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقات کشورمصوب 22/12/1364 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن
ب- دانشجو- یکی از مجازاتهای ردیف (ب- 1) تا (ب-5) ماده (7) آییننامه انضباطی دانشجویان جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه 358 مورخ 14/6/1374 شورای انقلاب فرهنگی و اصلاحات و الحاقات بعدی آن
پ- کارکنان اداری- یکی از مجازتهای ردیف (د) تا (ک) ماده (9) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 7/9/1372 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن
طلاب- بر اساس قوانین و مقررات دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت
براساس تبصره 7 لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند جهت پیشگیری از جرائم موضوع این قانون اقدامات زیر را انجام دهند.
1- ترویج فرهنگ احترام به حقوق مالکیت فکری از طریق گنجاندن دروس ذی ربط و اصلاح سرفصل برنامههای درسی و برگزاری کارگاههای آموزشی
2- الزام دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی به اعمال نظارت دقیق بر رعایت حقوق مالکیت فکری در آثار علمی و پایاننامهها و رسالههای دانشجویی
3- اعمال مجازات انتظامی اخراج دانشجو یا ابطال پایاننامه و رساله یا مدرک تحصیلی در صورت احراز تخلف تقلب علمی با توجه به میزان تخلف
4- اعمال مجازات انتظامی تنزل رتبه یا پایه عضو هیأت علمی، اخراج- لغو قرارداد در صورت احراز تخلف تقلب در آثار علمی با توجه به میزان تخلف
همچنین در تبصره 8 لایحه مذکور آمده است: سایر دستگاههای دولتی و عمومی غیردولتی مکلفند در صورت احراز تخلف تقلب علمی موضوع این قانون توسط کارکنان خود به منظور استفاده از مزایای شغلی، مجازات انتظامی مقرر در بند (د) ماده (9) قانون رسیدگی به تخلفات اداری را نسبت به مرتکب اعمال نمایند.
براساس تبصره9 لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها، موسسههای آموزش عالی، پژوهشی فناوری دولتی و غیردولتی زیرنظر وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی، حوزههای علمیه، موسسههای آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، موسسههای وابسته به دستگاههای آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی، موسسههای وابسته به دستگاههای اجرائی و دانشگاه فرهنگیان موظف هستندار از این پس، پیشنهاد (پروپوزالها)، پایان نامهها و رسالههای دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که فاقد طبقهبندی هستند در سامانههای اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت و تأیید و فایل تمام متن و نتیجه را همانندجویی کنند.
ارائه گواهی ثبت و بارگذاری فایل تمام متن و نتیجه همانندجویی این مدارک برای هرگونه پرداخت مالی به استادان راهنما، مشاور و داور و تخصیص امتیاز در ترفیع و ارتقای آنها و همچنین دانشجویان الزامی است.
در تبصره 10 لایحه مذکور همچنین ذکر شده است که آییننامه اجرائی موضوع این قانون ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و با همکاری وزارت دادگستری تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
* برخورد حقوقی و قضایی با تقلب در تهیه آثار علمی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نهایی کردن لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی برای هرنوع سوء استفاده در تهیه آثار علمی، مجازات نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی در نظر گرفتند.
لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی که کلیاتش در جلسه روز گذشته مجلس به تصویب رسیده بود امروز نیز مورد بحث قرار گرفت و نهایی شد.
براساس ماده واحده این لایحه، تهیه، عرضه یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی - علمی و یا هنری اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل با اهداف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان جرم و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات به شرح ذیل است:
ارتکاب جرم توسط شخص حقیقی مشمول مجازات جزای نقدی درجه 3 به میزان بیش از 360 میلیون ریال تا 550 میلیون ریال و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه 6 یعنی ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای حداکثر به مدت پنج سال و محرومیت حقوق اجتماعی بیش از شش ماه تا پنج سال است.
در صورت ارتکاب جرم توسط شخص حقوقی علاوه بر مجازات مرتکب و مدیران و گرداندگان مربوط، مجازات شخص حقوقی حسب مورد مطابق موادی از قانون مجازات اسلامی تعیین می شود.
این ماده واحده شامل 10 تبصره است که براساس آن پیشگیری و مقابله در تهیه آثار علمی از معاونت در ارتکاب تقلب گرفته تا بنگاه داری در این زمینه و تهیه کنندگان آن را در بر می گیرد.
در این تبصره ها وظایفی برای وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در نظر گرفته شده است.
* موافقت نمایندگان با استفاده مشترک ایران و ارمنستان از دروازه مرزی نوردوز- مغری
لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ارمنستان در مورد استفاده مشترک از دروازده مرزی نوردوز- مغری تصویب شد.
در این لایحه در جلسه امروز مجلس مطرح و پس از ارائه نظرات موافق و مخالف این لایحه با 145 رای موافق به تصویب رسید.
براساس ماده واحده این لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ارمنستان در مورد استفاده مشترک از دروازه مرزی نوردوز- مغری مشتمل بر یک مقدمه و 12 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
در صورتی که شورای نگهبان این لایحه را تایید کند ایران و ارمنستان می توانند از این دروازه مرزی به صورت مشترک استفاده نمایند.
* تصویب لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر
نمایندگان مردم در خانه ملت لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر را تصویب کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 28 تیر) مجلس شورای اسلامی، در بررسی لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر با لایحه مذکور با 122 رأی موافق، 6رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده واحده لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر آمده است: موافقتنامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر مشتمل بر یک مقدمه و 22 ماده و اجازه مبادله اسناد آن نیز داده شده است.
تبصره- رعایت قوانین جمهوری اسلامی در اجرای لایحه مذکور الزامی است.
لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر به منظور مدیریت بحرانهای طبیعی و پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر در زمینه امکانات حمل و نقل، تجهیزات امداد و نجات، ساماندهی آموزشهای مردمی، تربیت و ارتقای سطح دانش کارشناسان و مدیران کشور، افزایش سطح همکاریهای بینالمللی و آمادگی برای پاسخگویی و واکنش سریع و موثر به حوادث احتمالی با همکاری کشورهای همسایه است.
* لاهوتی: هرگونه تغییرات در موافقتنامه ها باید با اجازه مجلس انجام شود
نمایندگان مخالف و موافق نظرهای خود را در خصوص لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر بیان کردند.
مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 28 تیر) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر اظهار داشت: براساس اصول 77 و 139 قانون اساسی هرگونه تغییری در موافقتنامه ها باید با اجازه مجلس انجام شود ولی در ماده 19 این لایحه خلاف آن را پذیرفته ایم.
مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جلسه در پاسخ به این موضوع گفت: در تبصره آمده است که رعایت اصول 77 و 139 قانون اساسی الزامی است.
بائوج لاهوتی در ادامه با بیان اینکه دقت نظر داشتن و انعقاد موافقتنامه ها امری ضروری است گفت: در قرارداد گازی با ترکیه 2 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد شد و مدیرعامل شرکت گاز نیز اخیرا اعلام کرد که با دفاعیات هم نتوانستیم به حق خود برسیم.
نماینده مردم لنگرود متذکر شد: در گذشته فقط دو کشور ایران و شوروی سابق به صورت پنجاه - پنجاه از ذخایر دریای خزر استفاده می کردند، اما در حال حاضر 5 کشور و هر کدام با سهم 20 درصد از این ذخایر استفاده می کنند و حتی می گویند سهم ایران از برداشت ذخایر دریای خزر 13 درصد است که هنوز هم نتوانسته ایم این مشکل را حل کنیم.
وی با بیان اینکه در سفر اخیر آقای لاریجانی به استان گیلان، رئیس مجلس تاکید کرد که باید از ذخایر نفتی دریای خزر برداشت کنیم گفت: در زمینه شیلات و برداشت ماهیان خاویاری نیز سهم خو را از 3 تن به صفر رسانده ایم و سایر کشورها از ماهیان خاویاری برداشت می کنند.
در ادامه، علی اصغر یوسف نژاد در موافقت با لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر اظهار داشت: هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند از دریای خزر حراست کند و حضور ایران در مجامع بین المللی و این موافقتنامه در جهت تامین منافع ملی است که می توان به انتقال تجربیات کمک کند.
وی افزود: کمیسیون در رعایت اصول 77 و 139 ورود کرده است و همانطور که آقای پزشکیان گفت اصلاحیه ای در این زمینه انجام شده است و این دو اصل بر اجرای موافقتنامه لحاظ می شود.