بلاتکلیفی مطالبه 400 میلیارد تومانی تایرسازان از خودروسازان
دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : خودروسازان داخلی نزدیک به 400 میلیارد تومان از مطالبات کارخانه های تولید تایر را نپرداخته اند.
محمدرضا گنجی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه این انجمن با 10 کارخانه تولید تایر و تیوپ 100 درصد نیاز کشور به انواع تایر سواری و باری را تامین می کند ، افزود : 55 تا 60 درصد تایرهای تولیدی به طور مستقیم در اختیار این دو شرکت بزرگ خودروساز قرار می گیرد و باتوجه به توان تولیدی کشور در تامین نیاز صنعت خودروسازی کشور ، هیچ دلیلی برای واردات تایر وجود ندارد.
وی به ابلاغ وزیر صنعت ، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت واردات کالای خارجی توسط خودروسازان اشاره کرد و گفت : حالا خودروسازان کالا وارد نمی کنند ولی کالا را از آنهایی که وارد می کنند می خرند و این همان تهدیدی است که متوجه ماست.
گنجی با بیان اینکه سال گذشته حدود 240 هزار تن انواع تایر سبک و سنگین تولید شد و تولید تایر تا پایان امسال به 260 هزار تن افزایش می یابد ، افزود : واردات مهمترین موضوعی است که صنعت تایر کشور را تهدید می کند هرچند ما مخالف واردات نیستیم و معتقدیم واردات هم سهمی از تجارت کشور را در اختیار دارد ولی مسئله ما واردات کالاهایی است که با کیفیت تر از آنها و حتی بیشتر از نیاز داخلی در ایران تولید می شود.
وی گفت : این گروه از کالاها نباید وارد شود ولی کالاهایی که در داخل کمبود داریم یا کیفیت خوبی ندارد ، باید وارد شود و ما حرفی نداریم.
گنجی افزود : قاچاق کالا برای هر تولید کننده ای یک محدودیت است و این نوع کالاها به خاطر پرداخت نکردن حقوق گمرکی می تواند در رقابت با کالای داخلی آنها را از چرخه رقابت خارج کند ، اکنون در غرب کشور کالا بصورت کولبری و قاچاق وارد می شود و چون ارزانتر است ، کالای داخلی به سختی بفروش می رسد.
وی با اشاره به در دست اجرا بودن 4 طرح جدید تولید تایر در کشور گفت : یکی از طرح ها امسال با ظرفیت150 هزار تن در کردستان افتتاح شد و کارهای مربوط به 3 طرح دیگر در حال انجام است و با بهره برداری از این طرح ها طی 3 سال آینده ، 200 هزار تن به ظرفیت تولید تایر کشور افزوده خواهد شد.
گنجی با بیان اینکه تنها چیزی که بعد از برجام نصیب ما شده بازشدن باب مذاکره با خارجی ها است ، افزود : البته شرکتهای درجه یک بین المللی همچنین شرکتهای اروپایی و ژاپنی و آمریکایی تا بحال برای مذاکره و فعالیت در ایران نیامده اند و تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم.
وی گفت : تکنولوژی که ما در صنعت تایر استفاده می کنیم تقریبا برابر با تکنولوژی روز دنیا است و قیمت تمام شده ما حتی با چین که گفته می شود قیمت تمام شده در آن پائین است به هم نزدیک است و مزیتی نسبت به ما ندارند.
گنجی با بیان اینکه تفاوت تایرهای ایرانی و چینی فقط در خارجی بودن آنها است ، افزود : فرهنگ مصرف کالای ایرانی در کشور اگر جا بیفتد و مصرف کننده کالای ایرانی را با اطمینان استفاده کند مشکل ایرانی و خارجی بودن حل می شود ، قیمت ما با آنها برابر است و اگر واردات از مبادی رسمی انجام شود قیمت تایرهای چینی قطعا بالاتر از تایرهای ایرانی خواهد بود و در این صورت تایر ایرانی با کیفیت ترین و ارزانترین تایری خواهد بود که در اختیار مصرف کننده ایرانی قرار می گیرد.
وی گفت : برخی از تایرها از اروپا و کشورهایی وارد می شود که قیمت تمام شده بالاتری دارند و این تایرها اصلا رقیب ما نیستند و قیمت برندهای معروف دنیا 2 تا 3 برابر تایرهای ساخت داخل است بنابراین تولیدات آسیای جنوب شرقی مثل تایوان و تایلند و چین و اندونزی و هند و کشورهای این منطقه است که با ما رقابت می کند .
گنجی افزود : مصرف کننده ما ترجیح می دهد کالای خارجی خریداری کند و سعی می کند کالای چینی را خرید کند درحالیکه کالایی که ما در داخل تولید می کنیم به ویژه در مورد تایر استاندارد ما مخلوطی از استاندارد اروپا و آمریکا است که استاندارد بسیار بالایی محسوب می شود ، برخی مواقع برای صادرات مجبور می شویم استاندارد کشورهای عربی و اروپا (ایمارک) را بگیریم وقتی تایرهای ما را آزمایش می کنند به راحتی استانداردهای آنها را تامین می کند.
وی گفت : به مشتریان ایرانی توصیه می کنیم تایر ایرانی را با اطمینان استفاده کنند ،چون هم از نظر دوام و هم از نظر کیفیت و خدمات پس از فروش بسیار بهتر از خارجی است و تایر خارجی ، خدمات پس از فروش خوب در کشور ما ندارد.
گنجی افزود : اگر برندهای معروف تایر مثل میشلن باعث حوادث جانی و مالی شود ،شما نمی توانید به جایی مراجعه و شکایت کنید ولی هر کارخانه تولید تایر ما 80 تا 120 مرکز تعویض تایر و خدمات پس از فروش دارد که در هر شهری می توانید مراجعه و خدمات پس از فروش ، خسارت مالی یا خسارت جانی دریافت کنید.
وی گفت : صنعت تایر صنعتی پر زحمت با سود بسیار کم یعنی 12 درصد است و آنچه از این سود به صنعت تایر می رسد 8 تا 10 درصد است .
گنجی افزود : ما دونوع تکنولوژی برای تولید تایر در کشور داریم یکی تکنولوژی نخی
و قدیمی است و دوم تکنولوژی رادیال است که تایرهای سیمی تولید می شود.
وی گفت : هنوز 4 کارخانه از کارخانه های تولید تایر ما هنوز تایر نخی تولید می کنند در حالی که تولید این نوع تایر منسوخ شده ولی هنوز در کشور مصرف می شود ، این تایر امروز با زیان بفروش می رسد و این کارخانه ها روزانه 80 تا 100 تن از این نوع تایر تولید و با زیان می فروشند.
گنجی افزود : هر چند تولید این نوع تایر توجیه اقتصادی ندارد ولی ادامه تولید تایر نخی در این کارخانه ها هرچند دولتی نیستند ولی تحت پوشش دولت هستند و بیشتر هدف این است که کارخانه فعال باشد و کارگران کار کنند و به تولید خود ادامه می دهند.
وی گفت : تولیدات دو کارخانه سر به سر می شود و تنها دو یا 3 کارخانه ما سودآور هستند که علت آن به روز بودن تکنولوژی و امار تولید این کارخانه هاست.
گنجی افزود : امروز کیفیت برخی تایرهای داخلی مثل یزد تایر بقدری در بازارهای صادراتی ما در آفریقا مثل نیجریه ، محبوب است که چین برای رقابت دست به تولید و عرضه نمونه تقلبی این برندها کرده است.
گنجی افزود : چین به صادرکنندگان خود 30 درصد مشوق صادراتی می پردازد در حالی که ما هنوز مشوق صادراتی 5 سال قبل را که ناچیز است دریافت نکرده ایم .
تو کشور ما 405 ها یک مدت خود به خود اتش میگرفتن و چقدر از مردم حتی زن بچه طرف زنده زنده تو این ماشین ها سوختند کسی دستش به جای نرسید !!
اونوقت شما میخواید ترکیدن لاستیک و خسارت ده میلیونی که طرف از این بابت متحمل میشه رو گردن بگیرید ؟!