امروزه خریداران اینترنتی پس از خرید، رضایت یا نارضایتیشان را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند، که این مهم خود به فروشندگان دقت بیشتر را در خدمات یاد آوری می کند.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛با توجه به گسترش روزافزون فعالیتهای اینترنتی، خرید اینترنتی در جهان روز به روز به صرفه تر و مناسبتر از گذشته شده و اجازه مقایسه قیمت، کیفیت و خدمات کالا را به مصرفکنندگان میدهد. بدین ترتیب رضایت مشتریان بیش از پیش شده و اغلب ترجیح میدهند خرید خود را از اینترنت انجام دهند. در خیلی از موارد حتی خریداران، کالای خود را در فروشگاهها انتخاب و سپس آن را از اینترنت خریداری میکنند چون به صرفه تر خواهد بود. در برخی از نقاط جهان مانند آمریکا فروشهای اینترنتی از فروشهای حضوری پیشی گرفته است و این امر عرضهکنندگان را برآن داشته است که علاوه بر عرضه فیزیکی کالا و خدمات خود، عرضه اینترنتی را هم یکی از ملزمات خود بدانند.
در ایران هم، در این چند سال اخیر کاربران اینترنتی به این کسب و کارها توجه جدی پیدا کردهاند و با راه اندازی سایتهای مختلف درآمدهای ثابت و پر سودی کسب نمودهاند. تازهترین گزارش بانک مرکزی از میزان تراکنشهای شاپرک از حجم تجارت الکترونیکی در ایران حاکی از افزایش سهم تراکنشهای اینترنتی در کشور دارد.
امروزه، فروشگاههایی که کمی به روز و به دنبال تکنولوژیهای نوین در حوزه کسب و کار هستند، سعی میکنند برای تجارت خود سایت تعبیه کنند تا از مشتریان بالقوه که حوصله چرخ زدن در ترافیک شهر را ندارند و ترجیح میدهند کالای موردنظرشان را در منزل تحویل بگیرند، بینصیب نمانند.
به نظر میرسد، عدم امنیت نگهداری و حمل و نقل پول نقد برای خرید و انجام معاملات باعث شده تجهیزات الکترونیکی بتواند رضایت و اعتماد خریداران و فروشندگان ایرانی را جلب کند. شبکه های اجتماعی وپیام رسان به کاربران این امکان را می دهد که اطلاعات و رضایتمندی خود را از خریدشان، در این شبکه ها با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند که این قابلیت خود بستر مناسبی را برای رقابت فروشگاه های اینترنتی به وجود می آورد تا بیش از پیش به خریداران سرویس مناسب ارایه دهند.
بر اساس اطلاعات رد وبدل شده میان خریداران اینترنتی در فضای مجازی که اطلاعاتشان را اعم از رضایت و یا نارضایتی خود را پس از خرید به اشتراک گذاشته اند، جدولی تهیه و ارایه شده است که نشان می دهد، کاربران در شبکه پیام رسان فیسبوک بیش از هر پیام رسان دیگری نظرخود را به اشتراک می گذارند. اینستاگرام با 19 درصد در رده آخر قرار دارد.