گشت وگذار سایبری؛
هند، ژاپن و فرانسه چگونه اقتصاد مقاومتی را اجرا کردند؟ +فیلم
تجربه کشورهای موفق نشان می دهد، که رونق خرید محصول ملی نیازمند یک انقلاب فرهنگی است که در پی آن مردم کالای وطنی را به خارجی ترجیح می دهند.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛ حمایت از تولیدات داخلی و مصرف آنها، نیاز به فرهنگسازی دارد و کشورهایی در این زمینه موفقیت به دست میآورند که با بسیج تمامی امکانات موجود به آگاهسازی مردم اقدام نمایند. در عصر اقتصادهای نوین، تولید ملی به عنوان مهمترین رکن در افزایش قدرت اقتصادی شناخته میشود و بر همین اساس است که ارزش تولیدات انجام شده در داخل یک کشور (تولید داخلی) یا ارزش تولیدات صورت گرفته توسط افراد تبعه یک کشور (تولید ملی) به عنوان شاخصی برای اندازهگیری قدرت اقتصادهای مختلف معرفی میشود. اقتصاد مقاومتی به زبان ساده به معنای استفاده از توانمندیهای داخلی در راستای رشد کشور است و یکی از مهمترین اصول این نوع اقتصاد نیز حمایت از تولید داخلی است. مهم اینکه؛ اصول مربوط به اقتصاد مقاومتی در کشورهای
مختلف جهان به اجرا گذاشته میشود و اینگونه نیست که این نوع اقتصاد و اصول مربوط به آن مختص جمهوری اسلامی باشد.
واقعیت آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما وجود دارد و آثار و عوارض سوء آن در همه جنبههای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است. برای اصلاح این عادت ناپسند باید دست به دست هم بدهیم و از راههای درست وارد شویم تا تحقق کامل اهداف جهاد اقتصادی را شاهد باشیم.
شاید اصلی ترین گامهای دست یافتن به این هدف اینگونه باشند که؛ باید آحاد مردم توجه داشته باشند که امروزه مصرف کالای خارجی به منزلهی عدم مصرف کالای مشابه داخلی است. عدم مصرف کالای مشابه داخلی نیز به معنی تعطیلی صنایع داخلی، بیکاری جوانان و نیروی انسانی و وابستگی به خارج در جهت تأمین نیاز و تداوم مصرف ثروت ملی یعنی نفت و تشدید فزایندهی وابستگی به بیگانه و به نفت و مرگ تدریجی اقتصاد و جامعه خواهد بود. به رغم وجود برخی از قوانین حمایت از صنایع داخلی باید: با فرهنگ سازی میل تقاضای مؤثر را از کالای خارجی به داخلی تبدیل کرد.
در انیمیشن کوتاه زیر با هم می بینیم که چگونه هند ، ژاپن و فرانسه اقتصاد مقاومتی را اجرا کردند
مصرف کالای ایرانی را اولویت خود قرار دهیم