به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ کنفرانس ملی ساخت ایران شب گذشته با حمایت مرکز آموزش و پژوهش اتاق ایران در سالن همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد.
غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی در این کنفرانس با بیان این مطلب که واژه ساخت ایران تقدس بسیاری دارد و باید به هر نحوی آن را به وسعت کشور برسانیم، تصریح کرد: باید روی این مفهوم تمرکز کرده و راهکارهای این وسعتبخشی را پیدا کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد و همه به این باور برسند که برای منافع کشور هیچ اختلافنظری نباشد، شاهد تغییرات بزرگی خواهیم بود.
وی گفت: در این وادی، تقسیم وظایف بین فعالان اقتصادی و قوای حاکمیتی امری ضروری است تا هر کس دین خود را طبق وظایف و تکالیفش نسبت به این مفهوم ادا کند.
بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران برای رسیدن به این هدف، جلب اعتماد ازدسترفته بخش خصوصی توسط دولت ضرورت دارد. بخش تولید باید احساس کند در این مسیر بیپناه رها نخواهد شد چراکه تجربه گذشته نشان میدهد این بخش گاهی ناچار شده بیپناه به حرکت خود ادامه دهد.
شافعی با اشاره به این که بخش تولید نیز میتواند با رعایت برخی کدهای اخلاقی، اعتماد دولت را به خود جلب کند، تأکید کرد: با شکل گرفتن اعتماد متقابل میتوانیم برای ساخت ایران قدمهای مثبتی برداریم و این مقدمه مبارکی است برای محیط جدیدی که قرار است در اقتصاد به وجود آید.
وی با تأکید بر اینکه هر بخش باید طبق وظایف خود حرکت کرده و با دخالت در دایره وظایف دیگری، شرایط را پیچیدهتر نکند، گفت: دولت باید با فراغ باز و سبکتر از امروز به سیاستگذاری بپردازد و اجازه دهد بخش خصوصی تصدیگریها را دنبال کند و با اعتماد نسبت به هم زمینه رشد و توسعه را مهیا سازند.
رئیس پارلمان بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود اقتصاد ایران را بزرگ و همراه با امکانات بالقوه توصیف کرد و ادامه داد: متأسفانه نتوانستهایم از این موقعیت بهره کافی را ببریم و این امکانات بالقوه را بالفعل سازیم. یکی از مهمترین دلایل این امر هم مربوط میشود به عدم توجه به وضعیت هر منطقه از کشور در تدوین برنامههای توسعهای.
وی افزود: همواره برنامههایی تهیه شده و به همه نقاط دنیا اشاعه پیدا کرده است. به طور حتم کشوری با این میزان تنوع نمیتواند با نسخهای واحد مدیریت شود.
شافعی اظهار امیدواری کرد که قدرت در سطح کشور توزیع شده و با تهیه برنامههای منطقهای و پیوند آنها با برنامههای ملی شاهد توسعه متوازن در کشور باشیم.
رئیس اتاق ایران مشکل دیگر موجود در بخش تولید را شکاف تکنولوژی صنعتی با سایر کشورها عنوان کرد و این مسئله را ناشی از محدودیتهای به وجود آمده در دوران تحریمها دانست و گفت: دولت باید به این موضوع توجه ویژهای داشته باشد. به دلیل عدم برخورداری از پیشرفتهای جدید، ماشینآلاتی که قدیمی بوده و مصرف بالای انرژی دارند، بهای تمام شده محصولات را افزایش داده و قدرت رقابت را از تولیدات داخلی میگیرد.
وی همچنین اولویتبندی در تولید، مکانیابی و از همه مهمتر ظرفیتسنجی را سه محور مهم در تولید برشمرد و تأکید کرد: متأسفانه تکثرگرایی در تولید را به اشتباه نشانه پیشرفت تولید میدانیم. امروز با مازاد ظرفیت در تولید مواجه هستیم بهگونهای که حتی اگر هیچ مشکلی هم نباشد نمیتوانند از ظرفیت کامل خود استفاده کنند. برای مثال در صنعت خودرو در مجموع 81 واحد در ایران فعالیت میکنند درحالیکه در آلمان 27 واحد، در اسپانیا 27 واحد، در فرانسه 8 واحد، در ژاپن 11 واحد و در کره 5 واحد خودروسازی فعالیت دارند. همین وضعیت در بخشهای دیگری مانند سیمان، فولاد و موتورسیکلت نیز وجود دارد.
شافعی خاطرنشان کرد: ساخت ایران به دست هیچکس جز خود ما اتفاق نمیافتد.
بر اساس این گزارش، مرکز آموزش و پژوهش اتاق ایران باهدف حمایت از تولید و خدمات ایرانی، رفع نیاز وابستگی به واردات کالاهای خارجی و افزایش صادرات کالا و خدمات ایرانی، کمک به برجستهسازی کالاها و خدمات مرغوب ایرانی و رابطه بین کیفیت محصول و خدمات، رضایتمندی مشتری و سودمندی شرکت، کنفرانس ملی ساخت ایران را برگزار کرد.
اصلیترین هدفی که این کنفرانس دنبال آن بود اینگونه اعلام شد: با توجه به تمایل بازار ایران برای حرکت به سمتوسوی بازارهای رقابتی و ظهور برندهای جدید ملی و بینالمللی در کشور، بنگاههای اقتصادی ایرانی ملزم به رعایت استانداردهای خاص کیفی و ارائه خدمات و محصولات مناسب برای حفظ یا توسعه سهم بازار شدهاند و در صورتیکه کیفیت کالا و خدمات، انتظارات مشتری را برآورده نکند به نارضایتی مشتری منجر و تداوم نارضایتی به کاهش خرید، تبلیغ منفی و سرانجام سقوط برند و انحلال شرکت میانجامد. بدیهی است این فضا بنگاهها را ملزم میدارد که به بهبود در ظرفیت تولید محصول و خدمات، رضایت مصرفکنندگان را جلب و در راستای توسعه گامهای سترگی بردارند.
هیات تجاری اتاق ایران در راه بلژیک و لوکزامبورگ هیات ۳۵ نفره تجاری متشکل از فعالان بخش خصوصی به سرپرستی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به منظور سفر به بلژیک و لوکزامبورگ بامداد سهشنبه تهران را به مقصد بروکسل ترک خواهد کرد.
هیات ایرانی پس از حضور در همایش تجاری ایران و بلژیک و مذاکرات رو در رو با تجار و فعالان اقتصادی این کشور در اتاق بازرگانی بروکسل و بازدید از مجتمعهای تجاری و صنعتی در این شهر، برای شرکت در همایش تجاری ایران و لوکزامبورگ و مذاکرات رو در رو با تجار لوکزامبورگی به این کشور سفر خواهد کرد.
فعالان اقتصادی بخش خصوصی از حوزههای مختلف از جمله صنایع غذایی، فناوری اطلاعات، سیستمهای امنیتی، کشاورزی، فولاد، صنایع چوب، تجهیزات پزشکی، داروسازی، انرژی، پتروشیمی، فرش، مصالح ساختمانی و لاستیکسازی در هیات ایرانی حضور دارند.
حسین پیرموذن و کیوان کاشفی، اعضای هیات رئیسه اتاق ایران و همچنین محمدرضا کرباسی، معاون بینالملل اتاق ایران، غلامحسین شافعی را در این سفر همراهی میکنند.
مبادلات تجاری ایران و بلژیک در سال ۱۳۹۴ اندکی بیش از ۳۵۰ میلیون دلار اعلام شده است که ۲۹۴ میلیون دلار مربوط به واردات ایران از بلژیک و ۵۶ میلیون دلار حجم صادرات ایران به بلژیک است. آمار مربوط به سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ از سوی گمرک منتشر نشده است.
مبادلات سالانه ایران و لوکزامبورگ در حال حاضر کمتر از ۵ میلیون دلار است که حدود ۴ میلیون دلار آن مربوط به واردات ایران از این کشور است.