ساخت پل خلیج فارس سه شنبه آینده تعیین تکلیف نهایی می شود
مدیرعامل منطقه آزاد قشم: مقرر گردید، مصوبه جلسه شورایعالی مناطق آزاد به عنوان مصوبه هیئت دولت ملاک عمل قرار گیرد و در صورت تصویب، کار ساخت پل خلیج فارس در مدت سه سال به پایان برسد.
حمیدرضا مومنی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما گفت: ماه گذشته موضوع ساخت طرح جامع حمل و نقل خلیج فارس که مشتمل بر 86 کیلومتر راه، 92 کیلومتر راه آهن، بندر کاوه و پل خلیج فارس است و در صورت ساخت، بندر عباس را به بندر کاوه در قشم متصل می کند در جلسه شورایعالی مناطق آزاد به ریاست معاون اول رئیس جمهور مطرح شد.
وی افزود: مقرر شد در جلسه ای، این موضوع و ابعاد مختلف آن با حضور مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد قشم در سازمان برنامه و بودجه به ریاست رئیس این سازمان تشکیل شود.
مومنی افزود: قرار است مصوبه این جلسه به عنوان مصوبه هیئت دولت ملاک عمل قرار گیرد و در صورت تصویب، کار ساخت پل خلیج فارس در مدت سه سال به پایان برسد.
وی در خصوص آخرین وضع ساخت این طرح با ابعاد ملی گفت: هم اکنون با سرمایه گذاری 220 میلیارد تومانی، این پل 17.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل به یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین گفت: با توجه به اینکه قرار است عمده هزینه تامین مالی این پروژه را خود سازمان مناطق آزاد قشم متقبل شود بعید می دانم کار ساخت پروژه با مشکل روبرو شود.
وی یکی از علل افت و تعطیلی این پروژه را عمل نکردن یکی از بانکهای داخلی به تعهد خود در تامین مالی دانست و ابراز امیدواری کرد: با مساعدت دستگاههای ذیربط ، عملیات ساخت این طرح ملی آغاز شود.
۵۰ بومی نخبه در سازمان منطقه آزاد قشم جذب میشوند
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با هدف مشارکت اهالی این جزیره در مدیریت منطقه آزاد قشم، ظرف پنج سال پنجاه نفر از نخبگان دانشگاهی بومی منطقه در این سازمان بورسیه و استخدام میشوند.
حمیدرضا مومنی در نشست خبری افزود: در سال تحصیلی ۹۵ - ۹۶ ده نفر از نخبگان دانشجوی این منطقه با نظر شورای بورس منطقه و مطابق با دستورالعمل بورس وزارت علوم از میان صد داوطلب بورسیه شدند و در سال تحصیلی آینده نیز ده نفر دیگر بورس خواهند شد.
وی افزود: این اقدام با هدف کادر سازی مدیریت آینده مناطق آزاد و بر اساس مصوبه هیئت مدیره سازمان انجام شده ضمن اینکه در استخدامهای دیگر مشابه، همچنان افراد بومی در صورت تساوی شرایط از اولویت برخوردارند.
مومنی با اشاره به اینکه بر اساس اسناد بالادستی، قشم بزودی باید به هاب انرژی منطقه و مرکز فراوری پتروشیمی و فروش نفت و گاز و همچنین مرکزی برای توسعه مزارع پرورش میگو و صادرات آن بدل شود افزود: به همین دلیل تلاش کردیم بیشتر به دانشجویان شیلات و پتروشیمی و نفت و گاز اولویت دهیم.
وی افزود: در این استخدامها، ملاحظات جنسیتی و مذهبی نداشتیم و به همین دلیل، ۹ نفر از بورسیههای امسال ما اهل سنت هستند.
قشم مرکز صادرات سوخت و انرژی منطقه میشود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ۵۰ درصد ظرفیت بانکرینگ سوخت کشور طبق برنامه ششم توسعه باید در قشم اجرا شود.
حمیدرضا مومنی در نشست خبری افزود: هم اکنون ۵۰ هزار تن ظرفیت حمل سوخت در قشم وجود دارد و قرارداد ایجاد ظرفیت ۵۰ هزار تن دیگر نیز با شرکتهای چینی منعقد شده است و برای ایجاد بقیه این ظرفیت در حال مذاکره و فراخوان هستیم.
وی با بیان اینکه به ظرفیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار تن در قشم برای تامین ظرفیت ۵۰ درصد بانکرینگ سوخت کشور نیاز است، تصریح کرد: میتوانیم ظرفیت بانکرینگ قشم را تا ۷۰۰ هزار تن افزایش دهیم چراکه کیفیت و قیمت سوخت و مسافت کمتر ایران نسبت به دیگر کشورها، مزیتهای نسبی برای ایران و قشم در حوزه بانکرینگ سوخت ایجاد کرده است.
وی در خصوص ورود کالای قاچاق به مناطق آزاد نیز گفت: طبق قانون، ورود هرنوع کالا بجز کالاهای ممنوعه غیر مجاز به مناطق آزاد بلامانع است، اما متولی خروج قانونی یا غیرقانونی کالا، منطقه آزاد نیست بلکه متولی آن گمرک و نیروی انتظامی است.
مومنی افزود: امکان قاچاق از مناطق آزاد همواره وجود دارد، اما در حدی که بزرگنمایی میشود نیست ضمن اینکه ما تلاش کرده ایم مزیت نسبی قاچاق را از بین ببریم.
وی تصریح کرد: برای مثال، در دهه گذشته قاچاق سوخت در مناطق آزاد رواج گستردهای داشت که با افزایش بهای حاملهای انرژی این مزیت از بین رفت و در چند سال قبل هم مزیت نسبی قاچاق در این مناطق، با پوشاک و لوازم خانگی بود که در طول یکی دو سال گذشته این مزیت هم از میان رفته است.
وی طولانی بودن ترخیص کالا از گمرک مناطق ازاد را یکی دیگر از دلایل توجیه پذیر بودن قاچاق دانست و افزود: به همین دلیل هم اکنون کار ترخیص کالا را در مدت سه ساعت انجام میدهیم تا این مزیت نسبی قاچاق هم از بین برود.
مومنی تاکید کرد: تنها راه مبارزه با قاچاق و فساد اداری، شفاف سازی است و عملکرد منطقه آزاد قشم در چند ماه اخیر به نحوی بوده که قاچاق را به شدت کاهش داده و تردد خودروهای حامل کالاهای قاچاق در سطح جزیره قشم به شدت کاهش یافته است.