به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ سعید رسولی، افزود: تفاهمنامه ساخت خط آهن ژقطارهای سریع السیر بین شهرهای اراک و قم قبلاً با شرکت ایتالیایی به امضا رسیده
و این شرکت اکنون برنامه فنی و مالی را تهیه و به ایران تحویل داده است.
رسولی با بیان اینکه قطار سریعالسیر قم-اراک در ادامه قطار سریعالسیر اصفهان – تهران است، گفت: طول مسیر 125کیلومتر و سرعت قطار در این مسیر 250 کیلومتر در ساعت است و شرکت ایتالیایی قرار است این خط را در مدت 4 سال بسازد.
وی افزود: کارهای سرمایهگذاری بخصوص در قطارهای مسافری و سریع السیر معمولاً تأمینکننده مالی در داخل ندارد و تا به حال سرمایهگذار داخلی نداشتیم به همین دلیل این نوع طرحها به شرکتهای خارجی واگذار میشود.
رناتو مازونچینی، مدیرعامل شرکت راهآهن دولتی فرووی دلو استاتو (اف اس) ایتالیا قرار است روز 11 جولای (20 تیر) برای نهایی کردن قرارداد ساخت این راهآهن 125کیلومتری به تهران سفر کند.
این نخستین طرح ساخت راهآهن است که شرکت ایتالیایی اف اس در ایران برعهده خواهد گرفت. یک خط آهن 320کیلومتری دیگر نیز بین تهران و همدان قرار است ساخته شود.
رسولی اظهار داشت : ارزش کل این قرارداد 5 میلیارد یورو است که شرکت فرووی موافقتنامه اولیه آن را در زمان سفر متئو رنزی، نخستوزیر ایتالیا به تهران در آوریل گذشته به امضا رسانده است. شرکت اف اس قرار است به راهآهن ایران در زمینه خطوط ریلی سریع السیر و عادی کمک ارائه دهد که از جمله شامل یک برنامه کامل آموزش پرسنل است.
وی گفت : این شرکت ایتالیایی همچنین در برنامهریزی و ساخت کریدور ریلی سریعالسیر میان شهرهای تهران، قم و اصفهان و برقی کردن مسیر ریلی میان تهران و تبریز در مسیر قفقاز و ترکیه حضور دارد.
بنا بر این گزارش، ایران و ایتالیا قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار در بخشهای انرژی، ریلی و دفاعی منعقد کردهاند. آژانس صادرات ایتالیا و بانک دولتی این کشور وعده داده میلیاردها یورو خط اعتباری و تضمین به ایران ارائه کند.
بزودی انعقاد قرارداد تهران - مشهد
یکی دیگر از برنامههای دولت در حوزه ریلی در کنار ساخت خطوط سریعالسیر، برقی کردن قطارها است که در مرحله نخست پرترددترین مسیر یعنی تهران- مشهد قرار است برقی شود.
مدیر عامل راه آهن هم درباره برقی کردن محور تهران - مشهد گفته است : خوشبختانه پیش نویس برقی کردن راه آهن تهران - مشهد امضا شده و تا دو هفته آینده قرارد آن امضا می شود.
به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمد زاده
مدیر عامل راه آهن افزود: موضوع مسافر و هدایت آنان به بخش ریلی باید در اولویت کارهای راه آهن قرار گیرد.
وی در ادامه به دقت در تمامی کارها و اقدامات، فدا نکردن کارهای اصلی برای رسیدگی به امور فرعی، استفاده از فرصت های موجود و تقویت اراده ها تاکید کرد.
وی در ادامه سخنان خود به موضوع حمل بار از کشورهای هند و آسیایی اشاره کرد و گفت: اگر ما بتوانیم در کریدورهای شمال و جنوب و حمل بارهایی که از هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپا که یکی از مسیرهای عبوری آنان ایران است ، راه آهن را وارد کنیم می توانیم حرفی برای گفتن در بین کشورهای منطقه و کسب درآمدهای بالا داشته باشیم.
محمدزاده اضافه کرد: اراده در این حوزه نیازمند این است که برای توسعه پایدار تلاش مضاعف داشته بایم.
وی بیان داشت: در کنار افزایش هزینه ها باید درآمد ریلی را گسترش داده زیرا راه آهن یک بنگاه اقتصادی است و هر عملیاتی که منجر به کسب درآمد شود به نفع راه آهن خواهد بود.
مدیر عامل شرکت راه آهن با اشاره به هدف گذاری راه آهن برای دستیابی به حمل 62 میلیون تن بار در سال جاری، گفت: چنانچه نتوانیم به این مهم دست یابیم به طور حتم بودجه مود نظر راه آهن در سال های آینده محقق نخواهد شد.
وی در پایان بر استفاده از امکانات استان ها و اتصال راه آهن و شبکه ریلی به مناطق بار و مراکز تولید تاکید کرد.
با اجرایی شدن این طرح مهم میتوان انتظار داشت که زمان تردد میان پرترافیکترین مسیر ریلی ایران به شکل قابل توجهی کاهش یابد و البته وضعیت تردد قطارها نیز در این محور با مدیریتی نوین همراه شود. احتمالاً این طرح در طول سالهای آینده به بهرهبرداری خواهد رسید و به این ترتیب شانس قرار گرفتن دیگر طرحها در اولویتبندی برقیسازی خطوط و توسعه شبکه ریلی با امکانات مدرن افزایش مییابد.