به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدیکیا درباره آخرین وضعیت پروژه ازادراه تهران- شمال، چگونگی به وجود آمدن این تحول بزرگ در ساخت آزاد راه تهران – شمال، آخرین وضعیت ساخت ترمینال سلام و فعالیتهای دریایی آن بنیاد، توضیحاتی را به تشریح اعلام کرد.
سعیدی کیا با بیان این که اگر کسی ادعای سرمایه گذاریهای کلان در پروژههای دشوار را دارد میتواند به ورود در آزادراه تهران – شمال فکر کند، اظهار کرد: این پروژه بسیار فنی و پیچیده که امروز گامهای مثبتی در راستای تکمیل آن برداشته شده از سوی بنیاد مستضعفان اجرایی شد و شرکتهای بخش خصوصی در کنار شرکتهای بنیاد در فضایی کاملاً رقابتی در حوزههای مختلف فعال شدهاند. بنده از سال ۱۳۶۷ که وزیر راه بودم لایحهای را با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم که به تصویب رسید که پروژههای بزرگ بخش حمل و نقل با اعتبارات غیردولتی ساخته شوند. مثل بانکها و سرمایهگذاران که پروژههای آزادراهها عمدتا از این طریق انجام میشوند.
سعیدی کیا ادامه داد: این قانون توانست بسیاری از گرههای بزرگ مالی را در طول سالهای گذشته باز کند و پروژههایی مانند آزاد راه تهران – ساوه، قزوین – زنجان، قم – کاشان، ساوه ـ. سلفچگان، زنجان ـ. تبریز و... همچنین آزاد راه تهران – شمال در این قالب پیگیری شده است.
وی دربارهی جزییات قراردادهای مالی آزاد راه تهران – شمال نیز توضیح داد: این پروژه با مشارکت بنیاد و وزارت راه با ۵۰ درصد آورده مالی دولت و ۵۰ درصد سرمایه گذاری بنیاد و توسط بنیاد ساخته میشود. در این پروژه تمام قراردادها و تصمیم گیریهای اقتصادی را به تائید وزارت راه و شهرسازی میرسد و توسط بنیاد به عنوان مجری کار انجام میشود.
رییس بنیاد مستضعفان درباره چگونگی به وجود آمدن این تحول بزرگ در ساخت آزاد راه تهران – شمال نیز عنوان کرد: در ماههای ابتدایی که بنده وارد بنیاد مستضعفان شدم دیداری با جناب آقای دکتر آخوندی داشتیم. در جریان آن بنده از ایشان پرسیدم که آیا تکمیل این آزاد راه را پیگیری میکنند که با تایید ایشان کار آغاز شد. خوشبختانه تا امروز دو طرف با تمام توان خود پیگیر اجرای این کار مهم بودهاند و پیشرفت هایی که امروز در قطعه اول شاهد آن هستیم نتیجه این همکاری و نشان از عزم مشترک در انجام آن است.
سعیدی کیا زمستان امسال را زمان تکمیل قطعه اول این آزاد راه دانست و به ایسنا، گفت: در ابتدا ما برنامه داشتیم که کار در بهار سال ۱۳۹۶ تکمیل شود، اما زمستان سال قبل زمستان سختی بود و با توجه به دمای منفی ۲۰ درجه امکان سرعت دادن به تکمیل پروژه وجود نداشت، از طرفی رانش و جابجایی کوه با حجم حدود دو میلیون متر مکعب منجر به اصلاح مجدد مسیر و تأثیرگذاری بر زمان پروژه شده است. با این وجود کار با قدرت زیادی ادامه یافته و امروز به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده است و امیدواریم طبق برآوردهای فعلی قطعه اول قبل از پایان امسال به بهره برداری برسد.
وی دربارهی آخرین وضعیت منطقه دوم و سوم این آزاد راه نیز اعلام کرد: در قطعه دوم چهار مناقصه مختلف برگزار شد و در حال حاضر کار به پیمانکاران ابلاغ شده است. یک قسمت مهم از منطقه دو تونل البرز است که تونل شرقی از چند سال قبل در حال اجراست و حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد و تونل غربی نیز با ورود فناوری جدیدی که برای نخستین بار در ایران مورد استفاده قرار میگیرد، یعنی TBM تمام مقطع (دستگاه حفاری) به قطر ۱۳. ۵ متر انجام میشود.
رییس بنیاد مستضعفان اضافه کرد: در قطعه سوم نیز سرمایه گذاران کرهای اعلام آمادگی کردند تا به این بخش فاینانس ارائه کند. ما در کنار این پیشنهاد دیگر پیشنهادات تامین مالی طرحهای سرمایه گذاری از کشورهای مختلف و نیز پیمانکاران ایرانی را نیز بررسی میکنیم تا کار اجرایی شود.
سعیدی کیا در پاسخ به این سوال که زمان احتمالی تکمیل کامل آزاد راه تهران – شمال چه سالی خواهد بود، عنوان کرد: با وجود تمام دشواریها ما معتقدیم انشاالله تا سال ۱۴۰۱ امکان بهره برداری کامل از این پروژه وجود خواهد داشت.
وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره آخرین وضعیت ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام از سوی بنیاد مستضعفان نیز تاکید کرد: در ابتدا یکی از شرکتهای بنیاد در احداث این ترمینال به عنوان یک پیمانکار حضور داشت، اما با توجه به این که وزارت راه و شهرسازی کمبود اعتبار داشت از بنیاد مستضعفان خواستند تا تامین مالی نیز در این ترمینال داشته باشد. ما با این هدف که گره مشکلات باز شود وارد شدیم و قرارداد در دی ماه سال ۱۳۹۵ به امضاء رسید.
رییس بنیاد مستضعفان با بیان این که کارگاه این ترمینال به عنوان بزرگترین کارگاه ملی با رکوردشکنی جزئیات فنی اجرایی، کاملا فعال است، توضیح داد: این نکاتی که بعضا در فضای مجازی و رسانهها بیان میشود که بنیاد مستضعفان کار را متوقف کرده به هیچ عنوان صحت ندارد. ما از همان ابتدا اعلام کردیم که این پروژه را به عنوان یک پروژه ملی مهم با اتکاء به توان داخلی و در راستای اقتصاد مقاومتی، تکمیل خواهیم کرد و برنامه زمان بندی آن نیز یک سال تعیین شده است، اما چندی قبل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که شاید بر اساس آخرین مطالعات مشاور طرح، قصد ایجاد تغییراتی در طرح مصوب قبلی در جهت بالابردن ظرفیت ترمینال سلام داشته باشد که اگر نظر قطعی آنها بر این تغییر باشد مدت زمان ساخت و هزینه آن افزایش مییابد.
سعیدی کیا افزود: در حال حاضر ترمینال سلام پیشرفتی ۵۳ درصدی را به ثبت رسانده و کار طبق برنامه ادامه دارد.
رقابت بنیاد برای اپراتوری بندر رجایی
وی دربارهی آخرین وضعیت فعالیتهای دریایی بنیاد مستضعفان نیز توضیح داد: بنیاد با توجه به اهمیت توسعه فعالیتهای بندری کشور در مقایسه با همسایگان در این قسمت فعال است. ما در حال حاضر در بندر نوشهر اصلیترین اپراتور هستیم و در بندر امام خمینی (ره) و نیز بندر شهید رجایی نیز در حوزه کانتینر فعالیت بسیار مطلوبی داریم. در فاز دوم بندر شهید رجایی اقداماتی به منظور شرکت در مناقصه انجام شده که با توجه به عملکرد مثبت بنیاد مستضعفان در این بندر در طول سالهای قبل امید به برنده شدن وجود دارد.
رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: طبق آخرین خبرها سازمان بنادر پاکتهای مناقصه را باز کرده و دو شرکت در رقابت باقی ماندند. بنیاد مستضعفان برای حضور در این بندر با مشارکت یکی از بزرگترین شرکتهای اپراتوری بندری اروپا وارد شده و میتواند در این حوزه اقدامات قابل توجهی داشته باشد.
ادامه مذاکره با شهرداری برای پروانه ساخت پلاسکوسعیدی کیا درباره آخرین وضعیت پیگیری بازسازی ساختمان پلاسکو نیز اظهار کرد:در روزهای ابتدایی این حادثه تلخ اعلام کردم که بنیاد مستضعفان میتواند در دو سال این ساختمان را بازسازی کند که البته این موضوع منوط به دریافت پروانه ساخت از شهرداری خواهد بود. ما در طول ماههای گذشته مذاکراتی جدی با شهرداری داشتهایم و هنوز بحثها ادامه دارد.
وی با اشاره به برخی مشکلات شهری در بازسازی دوباره پلاسکو گفت:: شهرداری بیان میکند با توجه به طرح جامع امکان ساخت ۱۵ طبقهای پلاسکوی جدید وجود ندارد. از سویی دیگر ما ۶۰۰ واحد تجاری ثبت شده در این مجتمع داریم که تمام آنها حقوقی دارند و پس از بازسازی باید به حقوق تعیین شدهی خود برسند.
طرح بنیاد مستضعفان این است که براساس استانداردهای روز و لحاظ کردن پارکینگ کنار این پروژه ساختمان جدید پلاسکو را بسازد که برنامهریزی و مذاکرات در این رابطه ادامه دارد.
رییس بنیاد مستضعفان درباره چرایی اعتراض کسبه پلاسکو نیز اظهار کرد: بعضی از مغازه داران معتقد بودند پنج طبقه باقی مانده از پلاسکو میتواند با یک بازسازی سطحی به بهره برداری برسد، اما این بخش از ساختمان به لحاظ ایمنی و با توجه به استانداردهای موجود به نظر نمیرسد که قابل استفاده باشد لذا پس از دریافت مجوزهای لازم ساختمان جدید با آیین نامه و مقرارت ایمنی کامل ساخته خواهد شد.
بانک مسکن به عنوان مشاور تأمین مالی به حوزه بافتهای ناکارآمد ورود پیدا کند وزیر راه و شهرسازی هویتبخشی به ساکنان محلات با بافت ناکارآمد را اصلیترین اقدام در این حوزه دانست و گفت: رویکردهای جدید در زمینه سمنها، حقوق شهروندی، صدور شناسنامه و اسناد برای املاک و پذیرش واقعیت، مسائلی است که به حل مشکلات سکونتگاههای غیررسمی کمک میکند.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: ساختار دولت در کشور ما بخشی بوده و هر بخش به انجام وظایف خود مشغول است، با وجود اینکه هر دولتی هزاران میلیارد هزینه کرده و اقدامات زیادی انجام داده است، ولی باز در آخر کار میبینیم که نتیجه آن از نگاه شهروندان مطلوب نبوده و شرایط زندگی آنها مناسب نشده است.
آخوندی در ادامه این مشکل را تنها مختص استان سیستان و بلوچستان ندانست و افزود: جمعیت شهری ایران در حال حاضر حدود ۵۹ میلیون نفر بوده و میزان حاشیه نشینان و افراد بدمسکن آن نیز ۱۹ میلیون نفر گزارش شده است که عددی حدود ۳۵ درصدی را نسبت به جمعیت کل نشان میدهد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین اضافه کرد: آمار مربوط به سال ۹۰ تا ۹۵ نشان میدهد جمعیت روستایی ایران ۲ درصد کاهش یافته که حاکی از کاهش این جمعیت در سطح ملی است و به استان سیستان و بلوچستان اختصاص ندارد.
این مقام مسئول بحران حاشیهنشینی را یک مسئله و مشکل ملی دانست و تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی در این دوره همواره سعی کرده است با بکارگیری رویکرد بازآفرینی و برگزاری جلسات متعدد در این حوزه در تمامی استانها به این موضوع رسیدگی کند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید برگزاری اینگونه جلسات با حضور مسئولان ملی و استانی را حتی پیش از دریافت اعتبارات، مقدمهای برای رخ دادن اتفاقات مثبت و خوب در کشور دانست و گفت: آنچه ما از تجربیات به دست آمده متوجه میشویم آن است که این جلسات و همگراییهای ناشی از آن قطعا موجب اتفاقاتی خوب و انجام فعالیتهایی مثبت در سطح استانها شده است.
وی در این باره افزود: اصلیترین بحث ما در ستا بازآفرینی ایجاد همگرایی افقی در کشور است چرا که در ایران تمامی سیستمهای ما عمودی رو به پایین است، قطعا اگر بتوانیم این برشهای افقی را ایجاد کرده و اقدامات محلی را با یکدیگر هماهگ کنیم میتواند بسیار مؤثر بوده و آثار گستردهای داشته باشد.
به گفته وزیر راه وشهرسازی به طور مثال وقتی وزیری قصد دارد برنامهریزی کرده و دارای تعدادی آمار از جمعیت و خدمات است با استفاده از شاخصهای کلی این موضوع را بررسی میکند، ولی وقتی دارای برش افقی در این محدوده بوده و جزئیاتی از اتفاقات بافتهای ناکارامد داشته باشد قطعا برنامهریزی انجام میدهد که هم ارزانتر بوده و هم میتواند در جهت افزایش کیفیت زندگی مردم مؤثر باشد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین اظهار کرد: من روش مذکور را حتی در حوزه مسکن نسبت به روشهای دیگر ترجیح میدهم، با توجه به آمار موجود در حوزه مسکن در دولت قبل چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در مسکن مهر هزینه شد که شاید ارقام بحث شده در این جلسات یک درصد این هزینه صرف شده نباشد پس ما باید همواره در حل مشکلات بر روی بخش واقعی نیاز تمرکز کنیم و راهحل مناسب را ارائه دهیم.
وی در ادامه خاظرنشان کرد: در حال حاضر بخش واقعی نیاز ما در حوزه مسکن جوانان، ساکنان بافت حاشیهای و بافتهای فرسوده شهری هستند، تصور ما براین است که اساسا در برنامهریزیهای شهری و حوزه مسکن بر خود مسئله متمرکز شده و رفتن به سراغ حاشیه تنها منابع را تلف کرده و راندمان و بهرهوری واقعی را غیرممکن میکند.
آخوندی با اشاره به بحث بازآفرینی شهری بیان کرد: این مسئله از جهت انکه ما خود مسئله را هدف قرار داده و حاشیهپردازی نکردهایم بسیار ساده است، ما در بازدید امروز از مناطق حاشیهای شهر زاهدان دیدیم که مشکل واقعا جدی است، ولی دولت و مردم یک گفتگوی دوجانبه را انتخاب کرده و اعتمادی به وجود آوردهاند که نشان میدهد صورت مسئله درست فهمیده شده است و ما برای حل مشکل در بیابان خانه نساخته و به صورت مسئله پرداختهایم.
این مقام مسئول در اینباره اضافه کرد: پیچیدگی مسئله بازآفرینی و حاشیهنشینان از آن جهت است که ما در این محلات بیش از انجام اقدامات عمرانی مشغول به انجام فعالیتهای انسانی هستیم این بدان معناست که کار عمرانی در این محلات موضوع سوم و چهارم است، چرا که وقتی شما وارد این محلات میشوید با افرادی روبهرو میشوید که شناسنامه نداشته، خانهشان فاقد سند بوده و حتی معابر درستی ندارند.
وزیر راه وشهرسازی هویتبخشی به ساکنان این محلات مذکور را اصلیترین اقدام در این حوزه دانست و گفت: این مرحله در حوزه بازآفرینی بسیار پیچیده است چراکه از سویی قصد داریم از گسترش حاشیهنشینی جلوگیری کرده و از سویی دیگر میبینیم که قادر به جابهجایی جمعیت سکونتگاههای غیررسمی به طور مثال در این استان که عددی نزدیک به ۵۷۰ هزار نفر است نیز نیستیم.
آخوندی بعد انسانی در رفع مشکلات حاشیهنشینی را امری بسیار پیچیده دانست و افزود: درحال حاضر رویکردهای جدید در زمینه سمنها، حقوق شهروندی، صدور شناسنامه و اسناد برای املاک و پذیرش واقعیت، مسائلی است که به حل مشکلات سکونتگاههای غیررسمی کمک میکند.
عضو کابینه دولت یازدهم با تأکید براینکه ما باید حاشیهنشینی را حذف کرده و همه را در متن قرار دهیم گفت: قطعا در این صورت است که میتوانیم شاهد توسعه در کشور باشیم، نظریه ما در این دوره اتصال حاشیه به متن است که برای تحقق آن دستورالعمل داده و به دنبال صدور سند برای املاک موجود در این نواحی هستیم که در این صورت بسیاری از اقدامات شهری جهت ارتقای کیفیت زندگی در این محلات امکان پذیر میشود.
ضرورت پذیرش سازمان اجتماعی در نظام شهری
وزیر راه و شهرسازی در ادامه پذیرش سازمان اجتماعی در نظام شهری را اصلیترین بحث برای تحقق پیوستن حاشیه به متن اعلام کرد و گفت: وقتی ما وارد نظام عملیاتی در بخش مسکن حوزه بازآفرینی میشویم باید در مرحله اول فضای عمومی مناسب را در محلات هدف ایجاد کنیم و شاکله شهر را در این مناطق به وجود آوریم در غیر این صورت تک مسکن در مکانی که ساختار اجتماعی، هویت جمعی، خدمات بهداشتی، آموزشی و ... ندارد هیچ ارزشی ندارد.
این مقام مسئول ایجاد فضای عمومی را یکی از موضوعات اصلی مورد توجه در وزارت را ه. و شهرسازی اعلام کرد و گفت: اگر ما درباره خانه گفتگوی شهری صحبت میکنیم به این دلیل است که اگر در این اماکن گفتگویی صورت نگیرد امکان اینکه با مردم درباره بهسازی محل زندگیشان صحبت کنیم وجود ندارد، همواره باید محلی برای جمع شدن مردم در محلات هدف وجود داشته باشد تا در آن به یکدیگر اعتماد کرده و به تدریج اقداماتی برای بهسازی و نوسازی محلات انجام دهند.
وی امادگی وزارت راه و شهرسازی برای کمک و حمایت از هرگونه فعالیت جهت ایجاد فضای اجتماعی و عمومی در محلات ناکارامد را اعلام کرد و گفت: از سویی دیگر در زمینه ارائه قیر برای اصلاح معابر نیز استقبال کرده و همواره در این زمینه فعال بودهایم.
آخوندی بحث مدارس را در حاشیه شهر زاهدان امری برجستهتر از سایر نکات دانست و گفت: از مسئولین استانی خواستارم که به این مسئله توجه ویژه داشته و آن را منعکس کرده تا ما نیز در سطح مرکز پیگیر آن باشیم.
این مقام مسئول در اشاره به بحث محلهمحوری نیز بیان کرد: ما در مکانهایی با هویت متولد شده و رشد و نمو کردیم و همواره نسبت به آن حس تعلق داریم، به عقیده من عدم هویت محلهای یکی از بزرگترین مشکلات محلات ناکارآمد است.
به گفته وی رویکرد وزارت راه و شهرسازی تعریف این مناطق به عنوان محله است که در نهایت موفق به تعیین ۲ هزار و ۷۰۰ محله در سطح کشور شدیم که هریک از آنها به تمامی نیازهای یک محله واقعی احتیاج دارند تا مردم حس مشارکت اجتماع داشته و از یکدیگر حمایت کنند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در این باره اضافه کرد: من خواهش میکنم مسئولین استانی نیز با سیاست محلهمحوری پیش رفته و ساختار محله را در هریک از این نقاط ایجاد کنند.
آخوندی در ادامه با تأکید براینکه اگر تاکنون طرحهای بازآفرینی برای محلهای در این نقاط تعیین و تعریف نشده است، مسئولین حتما آن را مورد پیگیری قرار دهند گفت: ما قطعا در آخر کار باید برای تمامی محلات، طرح بازآفرینی داشته و طبق آن عمل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص اقدامات و تسهیلات بانک مسکن نیز در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: پیشنهاد میکنم هر نقطهای از استان که برای آن سند صادر میشود به شرط آنکه افراد زیر نظر نظام مهندسی نسبت به بهسازی سکونتگاه خود اقدام کنند تسهیلاتی از بانک مسکن به آنها ارائه شود.
این مقام مسئول در اینباره تأکید کرد: من از دوستان بانک مسکن در این استان میخواهم تا به عنوان مشاور تأمین مالی به این بافتها ورود پیدا کرده و شناخت دقیقی نسبت به دادن تسهیلات به این بافتها پیدا کنند، چون نظام آن با ارائه وام در سایر نقاط در زمینه تضامین و ... متفاوت است پس بانک باید در این صورت فهم درستی پیدا کند.