۸۵ درصد فرش دستبافت ایران روی ریل صادرات
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونیهای فرش دستباف شهری و روستایی ایران از صادرات ۸۵ درصدی این کالا در کشور خبرداد.

به گزارش
خبرگزاری صداو سیما ؛ عبدالله بهرامی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد با اشاره به این جمله که فرش دستبافت تولیدی صادرات محور، ارزآور و اشتغال آفرین است بر لزوم حمایت جدی و همه جانبه از این صنعت تاکید کرد.
وی در ادامه از ارائه طرح ایجاد 20 هزار شغل در صنعت فرش به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبرداد و اظهار داشت : طرح مزبور با هدف کمک به دولت در بحث ایجاد اشتغال و افزایش رونق در این بخش ارائه شده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف شهری و روستایی ایران گفت: تحقق پذیری این طرح مستلزم فراهم کردن تمهیدات لازم و ارائه منابع مالی ارزان قیمت به بخش مربوطه است.
وی افزود: منابع طرح ایجاد 20 هزار شغل در صنعت فرش را میتواند از طریق تعامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز ملی فرش ایران، صندوق کارآفرینی امید، بانک توسعه تعاون و صندوق توسعه ملی با سودهای کم بهره تامین کرد.
بهرامی با بیان اینکه طبق برآورد های صورت گرفته برای ایجاد هر شغل در صنعت فرش 15 میلیون تومان هزینه لازم است، اظهار امیدواری کرد که با همکاری دستگاه ها ی ذیربط منابع مورد نظر در اختیار اتحادیه قرار گیرد تا نظارت کامل و جامع در راستای به هدف رسیدن اشتغال پایدار از سوی این اتحادیه لحاظ شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه فرش دستبافت نمادی از اقتصاد مقاومتی است، گفت: این صنعت از یکسو در تهیه مواد اولیه و نیروی انسانی متکی به توان داخل و از سوی دیگر چرخه توانمندی در اقتصاد مملکت دارد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف شهری و روستایی ایران افزود: در مبحث اقتصادی فرش دستباف از مزیت بالایی برخوردار است و انتظار میرود مسئولان توجه ویژه ای به این صنعت داشته باشند.
بنابر این گزارش ؛ فرش دستباف ایران که محصولی هنری و اقتصادی محسوب می شود به 80 کشور از جمله المان و ایتالیا از قاره اروپا ، لبنان و کویت و قطر از خاورمیانه ، ژاپن و چین از شرق اسیا صادر می شود و همچنان نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد.
فرش دستباف ایرانی چون عصاره تمدن انسانی و هنری تاریخی است در منظر همه جهانیان فقط به نام ایران شناخته می شود و هیچ کس توان رقابت ندارد و حتی چین هم به مشتری خوب تبدیل شده است.
طبق روایات شاهنامة فردوسی، آغاز فرشبافی، رشتن و بافتن به زمان تهمورث یعنی زمان پیشدادیان باز میگردد. در تاریخ طبری از فرشهایی که با مو و پشم حیوانات در این دوره بافته شده سخن رفته است.
قدیمیترین نشانه از هنر قالیبافی به عصر مفرغ باز میگردد این نشانه یک کارد قالیبافی است که از گورهای عهد مفرغ ترکمنستان و شمال ایران یافت شده است. در شهر سوخته (دشت سیستان ـ جنوب شرقی ایران) نیز فرشهای حصیری و پارچه و ابزارهای بافندگی به دست آمده که متعلق به 2800-2500 پیش از میلاد است. در دورة هخامنشیان، به نقل از گزنفون، شهر کهن ساردیس به قالیهای گرهباف خود فخر میکرده که به نقشهای حاشیه و هیکلهای مردان و شیردالهای افسانهای آراسته بوده است.
کهنترین قالیها به ترتیب: قالی کشف شده در نقش برجستة کاخ نینوا، فرش پازیریک از پنجمین گور اقوام سکایی، تکه فرش قومس (دوران ساسانیان)، فرش آناتولی (13-14م).
از دورة اشکانیان تنها میتوان به فرش مقبرة لوکان چین اشاره کرد که به عقیدة پژوهشگران پشم آن از قفقاز (که در ان زمان متعلق به ایران بود) است. از دورة ساسانیان نیز تکه فرش قومس و فرش تاریخی و جواهرنشان بهارستان که در تالار بار عام کاخ تیسفون گسترده بوده و پس از حملة اعراب به عنوان غنیمت تقسیم شده است.
در قرون اولیة هجری پس از نفوذ اسلام طرح فرشها، به سبب منع شبیهسازی و زینت، تغییر کرد امّا در زمان خلفای عباسی که تجملگرایی و قصرهای پر زرق و برق رواج یافت بافت اینگونه فرشها نیز رونق گرفت. از دورة سلجوقی نیز تکه فرشی با نقوش هندسی در موزة اوقاف استانبول نگهداری میشود.
سفرنامه ابن بطوطه از دورة ایلخانان به فرشهای عظیم و گرانبهای کاخ غازانخان و فرشهای حرم امام رضا (ع) در مشهد اشاره کرده است.
در دورة تیموریان از کارگاههای بزرگ قالیبافی سبزوار سخن رفته است و استفاده از مینیاتور در نقشة فرشها توسط نگارگران چیرهدست.