میثم رضایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه طرح ساماندهی واردات خودرو، ۴۰ شرکت واردکننده خودرو را از رده خارج میکند، گفت: زمانی که طرح ساماندهی واردات خودرو در دستور کار وزارت صنعت قرار گرفت و برای بررسی به کمیسیون زیربنایی دولت رفت، ایرادات فراوانی به آن وارد شد از جمله اینکه اگر شرکت وارد کننده زمینه و بستر ساخت خودرو داشته باشد یا با یکی از تولید کنندگان خارجی اقدام به تولید مشترک کند و حداقل ۲۰ درصد از ۱۰۰ درصد از محصول خودرو را بتواند در داخل کشور تولید کند؛ میتواند واردات بقیه محصولات خودروساز خارجی را انحصاری در اختیار خود داشته باشد.
وی اضافه کرد: سود سرشار ناشی از واردات برای خودروسازان، ما را از خودروسازی دور خواهد کرد و جذابیت واردات ما را به سمتی میبرد که خودروسازی را فراموش کنیم و در درازمدت خودروسازهای داخلی را به مونتاژکار و وارد کننده مطلق تبدیل کنیم و همین خودروهایی که امروز با قیمت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان دست مردم میدهیم نیز به فراموشی سپرده شود.
وی با بیان اینکه بعید است طرح ساماندهی واردات خودرو با چنین روشی موفق شود، گفت:: تجربه گذشته نشان داد که در بحث قطعات منفصله CKD و انتقال فناوری موفق نبودیم، زیرا زمینه و شرایط لازم را نداریم.
رضایی گفت:: با وجود اینکه در دولتهای مختلف فرصتهای زیادی به خودروسازان شبه دولتی داده شد تا بتوانند سطح کیفی خود را ارتقا دهند، اما همچنان شاهدیم صنعت خودرو و قطعات ما وابسته به چین است حتی قطعات بسیاری از خودروهایی که تولید ملی مینامیم از خارج از کشور تأمین میشود. با این وجود چگونه ممکن است بخواهیم با برندهای بزرگ خودرویی جهان تولید مشترک داشته و حتی نگاه صادراتی به این تولید مشترک داشته باشیم.
وی افزود: طرح ساماندهی واردات خودرو طرحی غلط و نسنجیده است که صنعت خودروسازی ما را به بیراهه خواهد برد.
رئیس انجمن صنفی وارد کنندگان خودرو گفت:: زمانی که دولت زمزمه اجرای این طرح را داشت، خوروسازان ما در برخی شهرستانها واحدهای خودروسازی راه انداختند که شاید در طول یک ماه؛ ۱۰ دستگاه خودروی ملی هم تولید نکنند، اما به بهانه اینکه تولید کننده اند و میخواهند واردات داشته باشند، زمینه و شرایط تولید داخلی را فراهم کرده اند.
رضایی با بیان اینکه هم اکنون خودروسازان هم خودروهای خارجی را پیش فروش میکنند ادامه داد: آن شرکتی که تبلیغ خودروی خارجی را در رسانههای گروهی انجام میدهد به عنوان شرکتی تولید کننده خودرو، خودروی هیوندایی را وارد میکند.
وی گفت: بر اساس دستورالعملهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت خارجی که به ایران خودرو صادر میکند باید فقط یک نماینده داشته باشد، اما در تناقضی آشکار با قانون، شاهدیم برندهای هیوندایی و رنو ۲ تا ۳ نماینده دارند و هر کدام در جای خود مدعی هستند.
رضایی افزود: وقتی واردات در قبال تولید باشد همه شرکتهای وارد کننده خودرو که حتی برخی نماینده شرکتهای مادر هستند به دلیل اینکه نمیتوانند انتقال فناوری را انجام دهند و شرکت مادر هم تعهدی در این باره ندارد از بازار کنار خواهند رفت. با این شرایط با یک سری از خودروهای چینی مواجه میشویم که با پلتفرمهای قدیمی که خیلی هم خوشنام نیستند در ایران تولید میشوند، اما اقبال خوبی هم به آنها نشده است.
وی گفت: در نمونههای قبلی مانند سراتو و ال ۹۰ که ابتدا قرار بود تولید و سپس صادر هم شود در داخل کشور هم مقبولیت و محبوبیت ندارد؛ در این میان فقط مردم و مصرف کنندگان داخلی هستند که ضرر کردند، چرا که نه تنها صادر نکردیم بلکه در تأمین قطعات این خودروها هم دچار مشکل هستیم.
رضایی افزود: بر اساس ابلاغیه دولت، ۲۰ درصد از خودروهایی که قرار است وارد شود باید داخلی سازی شود که این ۲۰ درصد میتواند سپر، قالپاق و رنگ آمیزی را شامل شود و به اعتقاد ما، این روند به جای تولید، بیشتر مونتاژ مطلق است و هیچ انتقال فناوری صورت نخواهد گرفت و قطعه سازان ما به انزوا خواهند رفت.
وی گفت: در کشور ما قطعه سازان به جای تولید قطعه برای تولید خودرو، قطعه برای تعمیر خودرو تولید میکنند که نشان میدهد به تولید توجهی نشده است.
رئیس انجمن صنفی وارد کنندگان خودرو افزود: با روندی که وزارت صنعت در پیش گرفته، داخلی سازی ۹۰ درصدی که در برخی خودروها اتفاق افتاده است هم کاهش خواهد یافت، زیرا تعرفه واردات و امتیازی که تولید کنندگان خودرو برای واردات از آن بهره میگیرند آنها را بیشتر به واردات به جای تولید تشویق خواهد کرد.
رضایی گفت: خودرویی که برای وارد کنندگان با تعرفه تا 55 درصد، ۱۴۰ میلیون تومان تمام میشود با تعرفههای CBU یا ساخت مشترک که زیر ۱۰ درصد است برای تولید کنندگان خودرو بسیار ارزان تمام میشود ضمن اینکه خودروسازان از ارزهای دولتی استفاده میکنند که این عوامل موجب میشود خودرو برای خودروسازان با کمترین قیمت تمام شده وارد شود.
وی افزود: این روند موجب میشود هیچ انگیزهای برای تولید نداشته باشند و در آینده خودروسازان ما به وارد کنندگان و مونتاژکاران مطلق در منطقه تبدیل شوند.
رضایی گفت:وقتی مدیران خودروسازیها که شبه دولتی هم هستند از مدیران وزارت صنعت و نهادهای زیرمجموعه آن باشند، برای نشان دادن فروش بالا، نگاه ملی نخواهند داشت و با فروش محصولات وارداتی سعی خواهند کرد خود را موفق و آمار فروش خود را بالا نشان دهند.
رضایی افزود: مسئولان وزارت صنعت هر جا به نفعشان بود حرفی از اقتصاد مقاومتی نزدند، اما جایی که به ضررشان بود گفتند قدامات ما در راستای اقتصاد مقاومتی است در حالی که آنچه در اقتصاد مقاومتی دیده شده و در کلان اقتصاد باید به آن توجه شود این است که بخش خصوصی باید تقویت شود و بخش اعظم صنایع به ویژه صنعت خودروسازی باید به بخش خصوصی واگذار شود تا با ایجاد انگیزه و رقابت، بتوانیم شاهد تولید برندهای دیگر هم در کشور باشیم.