به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، محمد روشنفکر در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک افزود: ما در عمل صادرات واقعی نداریم، چرا که به دلیل مشکلات مربوط به باز شدن ال سی، ارز به دست تولیدکنندکان نمیرسد و ما تنها ریال دریافت میکنیم.
وی تصریح کرد: ما نمیتوانیم در بازار و با وجود رقابت سنگین سود ۲۰ تا ۳۰ درصدی برای اعتبارات بانکی بپردازیم، در حالی که رقبا اعتبارات خود را با سود ۲ تا ۳ درصدی دریافت میکنند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تاکید کرد: تولیدکنندگان نمیتوانند بدون حمایتهای صندوق ضمانت صادرات در بازارهای جهانی حضور داشته باشند و اکنون بدون فعالیت موثر صندوق ضمانت صادرات مشکلات تولیدکنندگان دوچندان شده است.
وی اضافه کرد: تولید کننده نمیتواند ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه تولید کالای خود را صرف هزینه حمل و نقل کند، در حالی که این هزینه در عرف بین المللی تا حدود ۱۰ درصد است.
روشنفکر همچنین به متمرکز شدن صادرات کشورمان به بازار عراق اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر ارزش صادرات ایران در حوزه کاشی و سرامیک ۲۰ تا ۲۲ درصد کاهش یافته است، چراکه ما تنها در یک بازار خاص متمرکز شده ایم و باید با گسترش بازارهای خود مانع از بروز برخی بداخلاقیها در شرایط محدود بدون بازار صاداراتی شویم.
روشنفکر افزود: در ایران هم اکنون ۳۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید
و بیش از ۱۲۰ میلیون مترمربع صادر میشود که ارزش آن ۳۲۶ میلیون دلار است و
با رفع مشکلات میتوان این صادرات را تا بیش از یک میلیارد برسانیم.
وی با اشاره به بیست و چهارمین نمایشگاه کاشی و سرامیک گفت:: در موقعیتی که صنعت کاشی و سرامیک در رکود به سر میبرد، این نمایشگاه فرصت خوبی است که میتوانیم تولیدات خود را با ذائقه بازار هدف و دیدگاههای بازرگانان داخلی و خارجی همگن کنیم.
رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تصریح کرد: در ده سال گذشته صنعت کاشی و سرامیک هم از نظر شکلی و هم از نظر میزان تغییرات بسیار کرده است و باید با آشنایی با قواعد بازار و قوانین آن، کشورهای هدف صادراتی را توسعه دهیم.
روشنفکر گفت:: باید موانع ارتباطات سیاسی برطرف شود و وزارت امور خارجه در زمینه رفع تحریمهای ظالمانه فعالتر عمل کند.
وی درباره فرصت بوجود آمده در بازسازی موصل برای استفاده توان ایرانی افزود: ما تجربه خوبی در عراق برای صادرات داریم و هم اکنون ۸۰ درصد کاشی و سرامیک بازار عراق؛ ایرانی است، اما نباید تنها در بازار این کشور متمرکز شویم.
رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ادامه داد: ما برای رفع این مشکل، درحال مذاکره با انجمنهای تخصصی در حوزه کاشی و سرامیک در کشورهای آلمان، ایتالیا و چین هستیم تا زمینه حضور ایران در نمایشگاههای بین المللی فراهم و درعین حال ایران به عنوان کوریدور منطقهای برای صادرات مطرح شود.
وی گفت:: مشتریانی از استرالیا، کانادا و حتی مکزیک داریم و مراجعاتی به ما میشود، اما زیرساختهای لازم مانند حمل و نقل دریایی، گمرکات، مشکلات بانکی و مانند ان مانع از پاسخ مناسب به این درخواستها میشود.
روشنفکر که به همراه چهارنفر از اعضای هیات مدیره انجمن کاشی و سرامیک در این نشست خبری حضور یافته بود، تاکید کرد: تعرفههای گمرکی حتی در کشورهای دوست یکی از مشکلات صادراتی ایران است. به عنوان نمونه در کشورهای آسیای میانه در حالی که تعرفه برای تولیدات ترک تنها ۵ درصد است، این تعرفه برای صادرات مشابه ایرانی تا ۳۵ درصد هم میرسد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک گفت:: برای گسترش صادرات نیازمند کمکهای دولتی هستیم و دولت میتواند در حوزه حمل و نقل یا سود بانکی تسهیلاتی به تولید کنندگان کمک کند.
وی افزود: امروز تنها ۵۰ درصد ظرفیت تولیدات کارخانههای ایرانی فعال است و با وجود هزینههای بسیار برای خرید ماشین آلات روز جهان برای تولید، نمیتوان از تمام توان تولید استفاده کرد.
روشنفکر گفت: بیش از ۸۰ درصد سرمایه گذاری در بخش کاشی و سرامیک را بخش خصوصی انجام داده است و به همین نسبت نیز دولت باید در بخش سیاست گذاری اختیاراتی را به انجمنها و سازمانهای مردم نهاد واگذار کند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک افزود: قانون رفع موانع تولید که دو سال پیش توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، اجرا نمیشود و بانک به نوعی تفسیر خود را از این قانون اعمال میکند و توجهی نیز به این قانون ندارد.