به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر مهدی طغیانی فعال حوزه اقتصادی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مشاور نمایشگاه در نشست خبری گفت: مجموعه نقش فیروزه مهرگان نوین برگزار کننده تنها نمایشگاه جامع تولیدات ملی است.
وی افزود: این مجموعه به عنوان خدمتگزار جامعه تولید کننده و مردم تلاش دارد با برگزاری این نمایشگاه و کارگاههای آموزشی در زمینه اصلاح فرهنگ تولید و مصرف موثر عمل کند.
طغیانی اظهار داشت: این نمایشگاه کمکی بزرگ به ارتقاء سطح آگاهی همه اقشار جامعه میکند و با معرفی محصولات ملی و نشانهای (برند) ایرانی حرکت موثری در این زمینه انجام میدهد.
مشاور نمایشگاه گفت:: نمایشگاه مهرگان ۴ بار در سال به مدت ده روز، در هر فصل برگزار میشود و اهداف کلی نمایشگاه به این شرح است:
۱ - ایجاد بستری مناسب برای ارائه تولیدات ملی از طریق واگذاری غرفهها با تعرفه ویژه.
۲ - معرفی نشانهای ایرانی و تقویت فرهنگ تولید و مصرف
۳ - ارتقاء سطح آگاهی تولید کنندگان از طریق آموزشهای کوتاه مدت به موازات برگزاری نمایشگاه.
۴ - قیمت مناسب محصولات برای عرضه به مشتریان
۵ - راه اندازی کمپین حمایت از تولیدات ملی و ایجاد شبکه فروش
طغیانی حوزههای مشارکت کننده را هم بدین شرح اعلام کرد:حوزههای فرهنگی، هنری، صنایع دستی، ملزومات حجاب، پوشاک، کیف و کفش، لوازم آشپزخانه، لوازم منزل، مواد غذایی، نوآوری و خلاقیتهای ملی.
این نمایشگاه با مشارکت و پشتیبانی صداوسیما، دانشگاه علمی کاربردی وزارت کشور، سازمان بسیج اصناف تهران، امور مجلس در شهرداری، شهرداری تهران، سازمان بسیج شهرداری تهران برگزار میشود لذا بنهای تخفیف ویژهای برای کارمندان این سازمانها و کارمندان تولید کنندهها در نظر گرفته شده است.
مهدی طغیانی تصریح کرد: برای شرکت در نمایشگاه، تولید کنندگان باید دارای شماره ثبت نام کالا یا پروانه فعالیت از سوی اتحادیه و صنف مربوطه و با سازمان ثبت اسناد کل کشور باشند یا در بعضی از حوز ه.های خاص به تایید کارشناسان نمایشگاه برسد.
کالای تولیدی هم با کیفیت و ۱۰۰ درصد ایرانی باشد غیر از کالاهایی که مواد اولیه آنها تولید داخلی ندارد.
وی افزود: همه موارد باید به تایید کارشناسان و کمیته نظارت و بازرسی نمایشگاه برسد و کالای مورد نظر جز کالاهای تعریف شده در چارچوب نمایشگاه باشد.
نمایشگاه مهرگان زمینه ساز ترویج استفاده از تولیدات ملی در مسیر اقتصاد مقاومتی نمایشگاه مردمی مهرگان در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و با هدف ترویج استفاده از تولیدات ملی برگزار میشود.
دکتر مهدی طغیانی مشاور برگزاری نمایشگاه در نشست خبری گفت: با وجود تاکید سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری کمتر شاهد اقدام عملی در ترویج استفاده از تولیدات ملی بوده ایم که البته ساختار مردمی این مدل اقتصادی طلب میکند چنین نمایشگاههایی که به صورت خودجوش و مردمی برگزار میشود زمینه ساز تحقق آن باشد.
وی همچنین توجه به کارکردهای بنگاههای کوچک و متوسط را از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه جامع تولیدات ملی مهرگان دانست و گفت: تجربه دنیا نیز نشان میدهد که چنین بنگاههایی تا چه اندازه افزایش درآمد، اشتغال، بهره وری، انعطاف پذیری و نوآوری را در پی داشته است.
به گفته طغیانی، بنگاههای کوچک و متوسط بیش از آن که از مشکلات بیرونی مانند کمبود تسهیلات بانکی در مضیقه باشند با مشکلات درونی مانند کمبود دانش بازاریابی، فقدان مقیاس سرمایه، نبود همکاریهای بین بنگاهی و نبود شناخت بازار هدف رنج میبرند که تلاش میشود در نمایشگاه پیش رو با مشاوره و برگزاری دورههای آموزشی بخشی از این نقیصهها برطرف شود.
این فعال اقتصادی بیش از ۵۰ درصد قیمت محصولات را ناشی از هزینههای زنجیره توزیع دانست و گفت:: اگر در پی توسعه اقتصاد مقاومتی هستیم باید سهم تولید را در زنجیره تولید افزایش دهیم و با کوتاه کردن ارتباط خریدار و فروشنده سهم بری عادلانه تری را نصیب تولید کنیم تا ارزش افزوده بیشتری به تولیدکننده اختصاص یابد.
در حاشیه نخستین نمایشگاه جامع تولیدات ملی در روزهای ۱۴ تا ۱۹ تیر در بوستان گفتگوی تهران، سمینار اقتصاد مقاومتی و پاسخگویی به شبهات این مدل اقتصادی برگزار میشود.
در این نمایشگاه قرار است تولیدکنندگان در ۱۰۰ غرفه نمونه محصولات یا تیزر تبلیغات عملکردشان را در معرض دید عموم قرار دهند.