ماجرای قیمت و عرضه پژو ۲۰۰۸
پایان پیش فروش نخستین محصول مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه و باور بسیاری از مردم که معتقدند ایران خودرو در پیش فروش پژو ۲۰۰۸ به گونهای رفتار کرده تا مردم تشنه خرید این محصول باشند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ اعلام زمانهای مختلف برای آغاز پیش فروش یکی از آن موارد است. وزیر صنعت، معدن و تجارت شهریور پارسال در مصاحبهای زمان عرضه پژو ۲۰۰۸ را بهمن و اسفند ۱۳۹۵ اعلام کرد و پیشتر از آن هم مدیر عامل ایران خودرو تیر ماه ۹۵ در مراسم امضای قرارداد با شرکت پژو و در حضور خبرنگاران از عرضه این خودرو در اسفند ماه خبر داد.
البته اسفند از راه رسید، اما وعدههای آقایان نعمت زاده و یکه زارع عملی نشد ولی از آن تاریخ به بعد زمانهای مختلفی برای عرضه ۲۰۰۸ مطرح شد که هیچکدام رنگ واقعیت به خود نگرفت تا اینکه اول تیرماه ۹۶ پیش فروش این خودرو کلید خورد.
در کنار اعلام زمانهای مختلف برای آغاز پیش فروش، نحوه ثبت نام هم قابل توجه بود مثلا کسانی که رقم آخر کد ملی آنها فرد بود در یک روز و کدهای ملی زوج روز دیگر میتوانستند ثبت نام کنند و یا هر کد ملی فقط اجازه داشت یک خودرو پیش خرید کند و در آخر ممنوع بودن خرید و فروش حواله ۲۰۰۸ را مطرح کردند.
این موارد باعث شد برخی تصور کنند که خرید این خودرو مزیتهای بسیاری دارد و اگر موفق به ثبت نام نشوند سود بزرگی را از کف داده اند، البته چالش اصلی نه در مواردی که گفته شد بلکه در قیمت پژو ۲۰۰۸ است در حالیکه مدیر عامل ایران خودرو در زمان امضای قرارداد با پژو در تیر ۹۵ رسما محدوده قیمتی پژو ۲۰۰۸ را ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان اعلام کرده بود، پس از آن قیمتهای مختلفی برای این خودرو مطرح شد تا جائیکه برخی منابع قیمت این خودرو را تا ۹۸ میلیون تومان هم اعلام کردند و این در حالی بود که ایران خودرو از هرگونه اظهار نظر در این باره خودداری میکرد.
اما حاشیهها زمانی تشدید شد که ایران خودرو برای پیش فروش ۲۰۰۸ مبلغ ۶۰ میلیون تومان بعنوان ودیعه از متقاضیان خرید طلب کرد، در شرایطی که بر اساس آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، عرضه کنندگان خودرو مکلف به اعلام قیمت قطعی برای محصولات شان هستند و خودروسازان در پیش فروش محصولات خود نمیتوانند بیش از نصف قیمت قطعی خودرو را از مشتریان طلب کنند.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان هم تاکید میکند بر اساس قانون، خودروساز مکلف است حداکثر پنجاه درصد قیمت قطعی خودر را در پیش فروش دریافت کند.
شهرام میرآخورلو، اما میگوید؛ با توجه به پیش فروش ۶۰ میلیون تومانی ۲۰۰۸ احتمالا قیمت قطعی این خودرو ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.
این درحالی است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز پیش در حاشیه نشست خبری میگوید؛ این اعداد و ارقامی که در رسانهها و محافل مختلف بیان میشود صرفا گمانه زنی و برپایه حدس و گمان بوده و رسما جایی اعلام نشده است.
محسن صالحی نیا همچنین بر این باور است که پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی نمیتواند دلیلی یا تائیدی بر قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸ باشد.
برخی بر این عقیده اند که شاید این روشی است تا خریداران، قیمت زیر ۱۰۰ میلیون را فراموش کنند و به تب قیمتی حدود ۱۲۰ میلیون تومان راضی شوند، به رغم اعلام ایران خودرو مبنی بر غیر قابل واگذار بودن خودروهای ثبت نامی و در واقع ممنوع بودن خرید و فروش حوالههای ۲۰۰۸ شاهدیم که حواله این خودرو فرانسوی ۶۶ تا ۷۲ میلیون تومان قیمت گذاری و خرید و فروش میشود.
یکی از کسانی که حواله ۲۰۰۸ خود را برای فروش، آگهی کرده بود گفت: خرید و فروش به صورت وکالتی در دفتر خانه رسمی انجام میشود و این موضوع ارتباطی به ایران خودرو ندارد.
به نظر میرسد وقتی درباره پیش فروش یک خودرو تا این حد حاشیه وجود دارد و قانونی که مصوب شده به راحتی اجرا نمیشود، مردم مجبورند بر اساس حدس و گمان خرید کنند، آن هم خرید محصولی که قیمت نهایی آن مشخص نیست.
کارشناسان براین عقیده اند که برنامه ریزیها گویا کلا به نفع یک طرف معامله است و نه خودرو ساز و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچکدام پاسخگو نیستند.