مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران گفت: 282 هزار پیام کوتاه در بخش های مختلف ثبتی ارسال کرده ایم که نسبت به سال قبل 15 درصد افزایش داشته است .
سعادتیان افزود: سال 89 که ثبت به صورت سنتی بود پاسخ به استعلامات بین 20 تا 40 روز زمان می برد ولی اکنون 80 درصد استعلامات در مدت زمان دو روز کاری به دفاتر اسناد رسمی ارسال می شود .
وی گفت: ضمن اینکه در سال گذشته 811 هزار فقره استعلام از حوزه ثبت تهران صورت گرفت .
سعادتیان افزود : تاکنون 140 هزار هکتار از اراضی مالکیت تهران را ثبت سند کردیم که بالای 89 درصد از اراضی تهران دارای سند ثبت مالکیت شده اند .
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران گفت: تا امروز 114 میلیون برگ (سند) را اسکن به عبارتی سه میلیون پرونده ثبتی را بایگانی کرده ایم.
سید صادق سعادتیان افزود : طی سال 94 ، وصول مطالبات بانک ها 17 هزار و 311 میلیارد و 260 میلیون ریال بود که در سال 95 این مبلغ به 22 هزار و 226 میلیارد و 408 ریال افزایش پیدا کرد .
وی گفت : در واقع وصول مطالبات بانک ها در سال 95 نسبت به سال 94 ، 28 درصد افزایش یافته است .
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران افزود : در سال 94 در آمد اجرا هزار و 291 میلیارد و 717 میلیون ریال بود که در سال 95 به 2 هزار و 272 میلیارد و 40 میلیون ریال رسید که 76 درصد رشد را نشان می دهد .
وی گفت : در سال 94 حق الثبت دفاتر اسناد رسمی 2 هزار و 918 میلیارد و 433 میلیون ریال بود که در سال 95 به 3 هزار و 430 میلیارد و 952 میلیون ریال افزایش یافته است که 18 درصد افزایش را نشان می دهد .
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران افزود : تعداد بازرسی های انجام شده در سال 94 از دفاتر اسناد رسمی 4188 بازرسی بوده که در سال 95 به 5050 مورد بازرسی افزایش یافت و 21 درصد رشد بازرسی ها را نشان می دهد .
وی گفت : اسناد رسیدگی شده در سال 94 در دفاتر اسناد رسمی دو میلیون و 363 هزار و 969 مورد بود که در سال 95 به یک میلیون و 729 هزار و 268 مورد رسید که 27 درصد کاهش را نشان می دهد .
بیشتر ساختمان های ثبت فرسوده و استیجاری است
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران گفت : احداث دو اداره ثبتی را در منطقه شهرری و خاوران در دستور کار داریم .
سید صادق سعادتیان در حاشیه مراسم بهره برداری از ساختمان ادارات ثبت اسناد و املاک تهرانپارس و لویزان درباره اینکه افتتاح این واحدهای ثبتی چقدر از نیازهای شما را برطرف کرده است افزود : ما در کلان شهر تهران تا سال گذشته 13 منطقه ثبتی داشتیم که در برخی از واحدها با تراکم کار و مراجعان مواجه بودیم .
وی گفت : سه واحد جدید برای تهران در دستور کار قرار گرفت که در شش ماه اخیر ثبت سعادت آباد را به صورت مستقل و ثبت زیبادشت را در منطقه زیبا دشت به بهره برداری رساندیم و امروز نیز در ثبت منطقه لویزان که قسمتی از منطقه قلهک و نارمک را پوشش می دهد به بهره برداری رساندیم .
وی با بیان اینکه در این دو منطقه تراکم ارباب رجوع بسیار بود که امروز با افتتاح این مرکز تراکم کار کم می شود ادامه داد : تقریبا 35 درصد از ثبت منطقه قلهک کم شده و حدود 40 درصد نیز از ثبت نارمک کم شده است و یک واحد مستقلی را به نام ثبت منطقه لویزان افتتاح کردیم .
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران گفت: ما اکنون 16 اداره ثبت فعال در شهر تهران داریم و احداث دو منطقه جدید را نیز مجوز داریم اما به دلیل نبود فضای مناسب و نیروی انسانی و منابع هنوز افتتاح نکرده ایم .
وی افزود : یکی از این واحد های ثبتی مربوط به منطقه شهرری است که بتوانیم ثبت منطقه شهرری را به دو منطقه تقسیم کنیم و دیگری در منطقه خاوران به نام اداره ثبت قیام دشت است که هر دو را در دستور کار داریم .
وی ادامه داد : ان شاء الله اگر منابع مالی و فضای مناسب ساختمانی تامین شود مشکلی برای راه اندازی آن نخواهیم داشت .
سعادتیان به فضاهای اداری برخی ساختمان های سازمان ثبت اشاره کرد و گفت : متاسفانه هرچند که اداره ثبت در پایتخت کشور سال های سال عمر خدمتی دارد اما بیشتر ساختمان هایش فرسوده و استیجاری است .
وی افزود : در وضعیت فعلی در داخل شهر تهران به 5 ساختمان اداری نیازمندیم که در این ساختمان ها مستاجریم و یا به جهت نبود ساختمان نتوانستیم ادارت خود را راه اندازی کنیم .
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران گفت : به همین منوال در مناطق خارج از شهر تهران (شهرستان های تهران) 17 واحد ثبتی به مردم خدمات ثبتی ارائه می دهند که نیازمند 9 واحد ساختمان جدید در شهرستان ها هستیم .
وی افزود : در شهرستان بهارستان که ان شاءالله طی یک ماه آینده ساختمان جدید ثبت افتتاح می کنیم ، پیشوای ورامین ، رودهن ، ملارد و قدس که در همه اینها واحد های ثبتی در ساختان های استیجاری به مردم خدمات ارائه
می دهند .
سعادتیان گفت : با توجه به اینکه بستر ارائه خدمات در سازمان ثبت اسناد ، الکترونیکی شده است و سرورها در آن ادارت ما مستقر می شوند ، به نظر می رسد که مصلحت نیست سازمان ثبت به عنوان یک دستگاه حاکمیتی در ساختمان های استیجاری باشند .
وی افزود:در همه این جاها دارای زمین مناسب برای احداث واحد های ثبتی هستیم ، چنانچه منابع مالی تامین شود در ظرف دو سال همه این ساختمان ها را می توان ساخت و در شان مردم تهران خدمات ارائه داد .
وی ادامه داد: حتی در منطقه 22 تهران نیز قطعه زمینی را برای احداث واحد ثبتی در نظر گرفتیم و منابع آن نیز تامین شده است .