رئیس سازمان ثبت:
سال گذشته بیش از 65 میلیون خدمت ارائه کردیم+ فیلم
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور : سال گذشته بیش از 65 میلیون خدمت به مردم ارائه کردیم.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، احمد تویسرکانی در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان اداری ثبت اسناد و املاک تهران پارس و لویزان افزود: مردم ما لایق و شایسته خدمات بهتری هستند که یکی از اقدامات ما ارائه خدمات در اداره اسناد و املاک کشور است که مردم با آن مرتبط هستند.
وی اضافه کرد : ما با سازمانی قدیمی مواجه بودیم که در گذر یک صد سال گذشته شیوه خدمت رسانی آن دستی و سنتی بوده که در گذر زمان با حجم عظیمی از پرونده ها مواجه شدیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: اکنون با الکترونیکی شدن ثبت روند ارائه خدمات به مردم بهتر شده است به طوری که در سال گذشته ما 65 میلیون خدمت به مردم ارائه کردیم .
تویسرکانی گفت: ما پیش از این با دفاتر دستی مواجه بودیم که آسیب های بسیاری به همراه داشت و هر لحظه امکان سرقت و آتش سوزی در این اسناد وجود داشت اما امروز خوشبختانه در فضایی قرار گرفتیم که از فضای سنتی به سمت فضای مدرن در حرکت هستیم.
وی گفت: با توجه به تعداد مراجعه کنندگان به سازمان ثبت به لحاظ شفاف سازی داده آمایی و آرشیو سوابق و بانک های اطلاعاتی در بخش های مختلف صورت گرفته به روند ارائه خدمات کمک کرده و باعث شده است که شفاف سازی در ارائه خدمات بیشتر و مراجعات کاهش پیدا کند و ارائه خدمات سالم نیز ارتقا پیدا کند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: ما سال گذشته خدمات خوبی ارائه کردیم و در واقع اقدامات تحولی سال گذشته شایسته و قابل توجه بود و سازمان ثبت را از سازمانی سنتی و دارای آسیب به سازمانی مدرن تبدیل کرد.
حذف بیش از صد میلیون اوراق بهادار از روند سازمان ثبت
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سالانه بیش از 100 میلیون اوراق بهادار که باید چاپ و در ثبت استفاده می شد، با الکترونیکی شدن امور منتفی شده است.
احمد تویسرکانی در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان اداره کل ثبت اسناد و املاک تهران پارس و لویزان به حذف دفاتر ثبت اشاره کردو افزود:در دفاتر ثبت 11 هزار نفر در مجموعه سازمان ثبت به امور دفترنویسی اشتغال داشتند که این کار اشتباهات و آسیب های به همراه داشت که با حذف دفاتر دست نویس ثبت و تبدیل آن به سامانه (الکترونیکی شدن) ، وضع جدیدی حاکم شد .
وی ادامه داد: خوشبختانه این اقدامات باعث شد مراجعات مردم کمتر شود و سرعت و دقت در کار افزایش پیدا کند و آسیب هایی که ناشی از رفت و آمد و یا نگارش و بدخطی بود و همچنین هزینه هایی که بر مردم و بیت المال تحمیل می شد کاهش یابد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت که سازمان سنتی بود امروز به عنوان سازمان پیشرفته در صدر دستگاه های کشور قرار دارد .
وی افزود : اکنون در زمینه ثبت اسناد ، املاک ، ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری و علائم تجاری از شیوه های سنتی عبور کردیم و به فایل های الکترونیکی گرایش پیدا کرده ایم.
تویسرکانی گفت : در سازمان ثبت سالانه یک میلیون مکاتبه کاغذی داشتیم که با این کار همه آنها حذف شدند.
وی افزود: در استان تهران که شاید حدود 20 درصد از پرونده ها در این استان متمرکز است ، به دلیل مشکلاتی که داشتیم ظرف شش ماه گذشته سه واحد اداره ثبت به آن اضافه کردیم که اکنون از 13 ساختمان به 16واحد ثبتی در تهران رسیده ایم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اکنون بسیاری از پرونده های ثبتی در استان تهران تبدیل به فایل های الکترونیکی شده است که بسیاری از آسیب های قبلی اعم از سرقت، آتش سوزی و دخل و تصرف در آن رفع شده است و هر روز نیز ارتقا پیدا می کند.
وی افزود : همه این اقدامات برای رضایت مندی مردم صورت می گیرد و امروز حتما نظام اداری ما در همه بخش ها نیازمند تحول است.
رییس سازمان ثبت و اسناد کشور ادامه داد: ضمن اینکه ما دیگر نمی توانیم همانند ده ها سال پیش به مردم خدمات اداری عرضه بلکه باید متناسب با نیازهای جامعه و وضع امروزی خدمات ارائه کنیم که خوشبختانه در اداره ثبت این تحولات بوجود آمده و درسال های اخیر ارتقاء خوبی یافته است که همه این اقدامات در جهت افزایش سرعت، دقت و شفافیت در ارائه خدمات است.
جایگاه سازمان ثبت از میانگین کشوری بالاتر است
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروزه به لحاظ تحولات صورت گرفته، جایگاه سازمان ثبت در ارائه خدمات الکترونیکی از میانگین کشوری بالاتر است .
احمد تویسرکانی در حاشیه مراسم بهره برداری از ساختمان اداره ثبت اسناد و املاک تهرانپارس و لویزان در جمع خبرنگاران افزود: سازمان ثبت دستگاهی است که همه مردم با آن سروکار دارند و سالانه ده ها میلیون خدمت به مردم ارائه می دهد که طبیعتا متناسب با این خدمت باید از ابزار و امکانات لازم برخوردار باشد .
وی گفت: سازمان ثبت در سنوات اخیر یک دوره تحولی بسیار گسترده ای را طی کرده است که امروز در حوزه تحول اداری تحولات شگرفی را شاهد هستیم .
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در بخش های مختلف، بخشی از سختی کار ما بایگانی کردن ده ها سال سوابق گذشته است که در حال از بین رفتن سوابق بودند که با مشکلات و کمبود اعتبارات و جا و مکان مواجه بودیم .
وی گفت: ما در شرایط فعلی نیز با کمبودهای فراوانی در اقصی نقاط کشور مواجه هستیم و حدود 150 واحد اداری داریم که همه اینها یا استیجاری است یا قابلیت استفاده اداری ندارد اما با تلاش های که صورت گرفته خوشبختانه نحوه ارائه خدمات به صورت مدرن است .
وی ادامه داد : در حوزه ثبت شرکت ها و موسسات و در حوزه ثبت مالکیت ها بنا به ارزیابی های نهادهای بین المللی خوشبختانه سازمان ثبت از میانگین کشوری 44 رتبه بالاتر است .
تویسرکانی گفت : امروز به لحاظ تحولات صورت گرفته ، جایگاه سازمان ثبت از میانگین کشوری بالاتر است و این نشان از تحول در حوزه رضایت مندی مردم و ارائه خدمات دارد .
وی افزود: البته مشکلاتی داریم که ناشی از کمبود منابع و اعتبارات ، کمبود ساختمان ها و کمبود اماکن اداری و متناسب نبودن ساختمان های اداری است .
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : اگر آن وجوهی که ما به عنوان حق الثبت از مردم دریافت می کنیم و به خزانه واریز می شود در جهت ارتقاء زیرساخت ها به سازمان اختصاص پیدا کند ، می توان گفت در یک مدت کوتاهی به لحاظ خدمت رسانی به مردم تحول اساسی صورت می گیرد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در بحث ارائه خدمات ثبتی (الکترونیکی) عوامل متعددی دخیل هستند که بخشی از اقدامات ما به صورت بسته خدمتی است یعنی درخصوص نقل و انتقال املاک یک بخشی مربوط به پرداخت یا دریافت مفاصا حساب مالیاتی نقل و انتقال است .
وی اضافه کرد:ما درباره همه فرایندها اقدام کرده ایم لکن درباره سازمان امور مالیاتی با مشکل مواجه هستیم یعنی آنها نتوانستند فرایند خود را الکترونیکی کنند.
تویسرکانی گفت: درباره ثبت شرکت ها و نظارت بر فعالیت شرکت ها نیز معتقدیم نظارت ها باید از شکل سنتی خارج شود ، برای اینکه نظارت بر فعالیت شرکت های تجاری بوسیله سازمان امور مالیاتی است .
وی افزود: ما در بحث پلمپ دفاتر تجاری برای هوشمند کردن این پملپ ها و به نوعی کنترل هوشمند فعالیت های تجاری شرکت ها آمادگی صددرصدی داریم اما در بخش های دیگر هنوز امکاناتش فراهم نشده است یا آمادگی لازم را دستگاه ها پیدا نکرده اند .
تویسرکانی گفت : در بخش املاک مربوط به کاداستر، در سال 94 مجلس شورای اسلامی ، قانونی تصویب کرد که کاداستر کشور ظرف 5 سال اجرا شود و ما نیز تعهد کردیم که این کار انجام شود مشروط بر اینکه درآمدهای کاداستر صرف هزینه های کاداستر شود .
وی ادامه داد : در سال 95 متاسفانه تصمیم گرفته شد که نیمی از این درآمد ها به هلال احمر داده شود که معنایش این است که یک سال از اجرای کاداستر نگذشته شما امدید جلوی حرکت کاداستر را متوقف کردید و مجددا تصمیم گرفته شد که 5 ساله اجرا نشود .
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: این ها همه مشکلات و موانعی است که سازمان با آن مواجه است .
وی افزود : ما امیدوار و مصمم هستیم تا با سرعت تمام فرایندها را با بهترین نحو اجرایی کنیم دستگاه های دیگر نیز مانند مجلس و دولت کمک کنند تا این دستگاه حاکمیتی زیرساخت ها را به سرعت انجام دهد .
تویسرکانی ادامه داد : بااجرای کاداستر در قوانین و مقررات اجازه دهیم در همه زمینه ها سرعت داشته باشیم .
50 میلیون مراجعه را کاهش داده ایم
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با ثبت الکترونیکی 50 میلیون مراجعه را کم کرده ایم .
احمد تویسرکانی در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان اداره ثبت اسناد و املاک تهرانپارس و لویزان افزود: در سال 90 ارزیابی ما این بود که مردم به ازای هر خدمت سه مرحله به سازمان ثبت مراجعه می کنند، در سال 90 که حدود 30 میلیون خدمت به مردم ارائه می کردیم، پیش بینی ما این بود که مراجعه سالانه مردم به سازمان ثبت 100 میلیون مراجعه است .
وی گفت:امروز با اینکه خدمات ما از 60 میلیون گذشته اما میزان مراجعه مردم به سازمان ثبت افزایش نیافته است که در واقع 50 میلیون مراجعه را کم کردیم .
تویسرکانی افزود : معتقدیم در بسیاری از بخش ها شاید رشد 80 - 90 درصدی داشتیم و در بخشی های دیگر رشد ما کمتر بوده ، اما به طور کلی حرکت های تحولی ما در همه بخش ها بوده است ، یعنی اگر تحول در دفترخانه ها را شاهد هستید ، تحول در ثبت شرکت ها را نیز شاهدیم و در ثبت اختراعات نیز علائم تجاری را شاهد هستیم .
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره جدایی سازمان ثبت از قوه قضاییه نیز گفت : ثبت از 106سال قبل در کنار دادگاه ایجاد شد و از همان ابتدا ثبت اسناد جزو تفکیک ناپذیر قوهقضاییه بوده ، نقش سازمان ثبت نقش انکار ناپذیر است.
وی افزود: امروز1500 نفر از قضات کشور با سازمان ثبت همکاری میکنند و همواره مدیریت ثبت با قضات عالیرتبه بوده که از لحاظ عملکردی ثبت نشان داده پیشرو فعال است .
تویسرکانی گفت : طبعا هیچ دلیلی توجیهی ندارد که حرکت پویای سازمان را به هم بزنیم و از حرکت باز بداریم.
جایگاه سازمان ثبت از میانگین کشوری بالاتر است
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروزه به لحاظ تحولات صورت گرفته، جایگاه سازمان ثبت در ارائه خدمات الکترونیکی از میانگین کشوری بالاتر است .
احمد تویسرکانی در حاشیه مراسم بهره برداری از ساختمان اداره ثبت اسناد و املاک تهرانپارس و لویزان در جمع خبرنگاران افزود: سازمان ثبت دستگاهی است که همه مردم با آن سروکار دارند و سالانه ده ها میلیون خدمت به مردم ارائه می دهد که طبیعتا متناسب با این خدمت باید از ابزار و امکانات لازم برخوردار باشد .
وی گفت: سازمان ثبت در سنوات اخیر یک دوره تحولی بسیار گسترده ای را طی کرده است که امروز در حوزه تحول اداری تحولات شگرفی را شاهد هستیم .
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در بخش های مختلف، بخشی از سختی کار ما بایگانی کردن ده ها سال سوابق گذشته است که در حال از بین رفتن سوابق بودند که با مشکلات و کمبود اعتبارات و جا و مکان مواجه بودیم .
وی گفت: ما در شرایط فعلی نیز با کمبودهای فراوانی در اقصی نقاط کشور مواجه هستیم و حدود 150 واحد اداری داریم که همه اینها یا استیجاری است یا قابلیت استفاده اداری ندارد اما با تلاش های که صورت گرفته خوشبختانه نحوه ارائه خدمات به صورت مدرن است .
وی ادامه داد : در حوزه ثبت شرکت ها و موسسات و در حوزه ثبت مالکیت ها بنا به ارزیابی های نهادهای بین المللی خوشبختانه سازمان ثبت از میانگین کشوری 44 رتبه بالاتر است .
تویسرکانی گفت : امروز به لحاظ تحولات صورت گرفته ، جایگاه سازمان ثبت از میانگین کشوری بالاتر است و این نشان از تحول در حوزه رضایت مندی مردم و ارائه خدمات دارد .
وی افزود: البته مشکلاتی داریم که ناشی از کمبود منابع و اعتبارات ، کمبود ساختمان ها و کمبود اماکن اداری و متناسب نبودن ساختمان های اداری است .
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : اگر آن وجوهی که ما به عنوان حق الثبت از مردم دریافت می کنیم و به خزانه واریز می شود در جهت ارتقاء زیرساخت ها به سازمان اختصاص پیدا کند ، می توان گفت در یک مدت کوتاهی به لحاظ خدمت رسانی به مردم تحول اساسی صورت می گیرد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در بحث ارائه خدمات ثبتی (الکترونیکی) عوامل متعددی دخیل هستند که بخشی از اقدامات ما به صورت بسته خدمتی است یعنی درخصوص نقل و انتقال املاک یک بخشی مربوط به پرداخت یا دریافت مفاصا حساب مالیاتی نقل و انتقال است .
وی اضافه کرد:ما درباره همه فرایندها اقدام کرده ایم لکن درباره سازمان امور مالیاتی با مشکل مواجه هستیم یعنی آنها نتوانستند فرایند خود را الکترونیکی کنند.
تویسرکانی گفت: درباره ثبت شرکت ها و نظارت بر فعالیت شرکت ها نیز معتقدیم نظارت ها باید از شکل سنتی خارج شود ، برای اینکه نظارت بر فعالیت شرکت های تجاری بوسیله سازمان امور مالیاتی است .
وی افزود: ما در بحث پلمپ دفاتر تجاری برای هوشمند کردن این پملپ ها و به نوعی کنترل هوشمند فعالیت های تجاری شرکت ها آمادگی صددرصدی داریم اما در بخش های دیگر هنوز امکاناتش فراهم نشده است یا آمادگی لازم را دستگاه ها پیدا نکرده اند .
تویسرکانی گفت : در بخش املاک مربوط به کاداستر، در سال 94 مجلس شورای اسلامی ، قانونی تصویب کرد که کاداستر کشور ظرف 5 سال اجرا شود و ما نیز تعهد کردیم که این کار انجام شود مشروط بر اینکه درآمدهای کاداستر صرف هزینه های کاداستر شود .
وی ادامه داد : در سال 95 متاسفانه تصمیم گرفته شد که نیمی از این درآمد ها به هلال احمر داده شود که معنایش این است که یک سال از اجرای کاداستر نگذشته شما امدید جلوی حرکت کاداستر را متوقف کردید و مجددا تصمیم گرفته شد که 5 ساله اجرا نشود .
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: این ها همه مشکلات و موانعی است که سازمان با آن مواجه است .
وی افزود : ما امیدوار و مصمم هستیم تا با سرعت تمام فرایندها را با بهترین نحو اجرایی کنیم دستگاه های دیگر نیز مانند مجلس و دولت کمک کنند تا این دستگاه حاکمیتی زیرساخت ها را به سرعت انجام دهد .
تویسرکانی ادامه داد : بااجرای کاداستر در قوانین و مقررات اجازه دهیم در همه زمینه ها سرعت داشته باشیم .