به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) در شرایطی که نرخ کرایه حمل بالاتراز هزینههای عملیاتی قرار میگیرد، خوش بینی، امید و تغییر واژه هایی هستند که به ذهن خطور میکنند.
با این وجود، همیشه این خطر نیز حس میشود که عمر این بهبود میتواند کوتاه باشد، به گونهای که روند رشد بالای تقاضا که در سه ماه نخست سال جاری میلادی شاهد آن بودیم، ممکن است خیلی امتداد نداشته باشد.
دغدغه اصلی دیگر را میتوان رشد ناوگان در شرایطی که از یک سو تحویل شناورهای جدید استمرار دارد و از طرف دیگر، اوراق سازی به کندی انجام میگیرد، دانست. چنانچه به دلیل قیمت پایین، تمایل به ساخت شناور جدید افزایش یافت، این بی توجهی و بی احتیاطی در میزان بیش از حد سفارشات، سبب کاهش شاخص بالتیک خشک به پایینترین سطح در سال گذشته شد.
۱ -ادغام
شرکتهای که در لیست سرمایه بیش از یک میلیارد دلار بازار قرار گرفته اند، خیلی آسانتر میتوانند در جلب اعتماد مالکان و وام دهندگان پیروز شوند، این مسئله، دست کم، منطقی رایج و متداول در پشت مذاکرات بین طرفین است.
برای نمونه میتوان به خرید کل ۱۴ فله بر ناوگان شرکت کشتیرانی Quintana یونان از سوی شرکت (Golden Ocean Group (GOGL- شرکت کشتیرانی فله خشک مستقر در نروژ- اشاره کرد. به دنبال این قرارداد، ناظران با اشتیاق به نظاره گریسته بودند که آیا برخی از شرکای کوچکتر دیگر از نمونه مالک یونانی برای خروج از فعالیت مستقیم شناور بدون قطع ارتباط با کشتیرانی پیروی خواهند کرد یا نه.
ناگفته نماند، شرکت کشتیرانی Quintana یونان یک ارائه دهنده خدمات بین المللی حمل و نقل کشتیرانی از طریق مالکیت و اپراتور شناورهای فله خشک است.
"Hans Olstad" رئیس شرکت کشتیرانی Torvald Klaveness نروژ، گفت: بازار فله خشک هم چنان از هم گیسخته است و مالکان کوچکتر برای دستیابی به بازار، استقرار شناورها و هزینههای جاری در تلاش و تکاپو به سر میبرند.
وی در ادامه افزود: بانکها و موسسات مالی شرکتهای بزرگتر را برای معامله ترجیح دادند، چنانکه بتوانند اقتصادهای خود را در میان صنعتی که برای مدت مدیدی دچار آفت درآمد پایین شده است، پابرجا نگه دارند.
از طرف دیگر، بانکهای کشتیرانی پرتفولیویهای کشتیرانی خود را دوباره ساماندهی میکنند و شاهد آن هستیم که نقش فعال و قابل توجهی در موضوع ادغام و تشکیل ائتلافها در این صنعت بر عهده دارند.
با این وجود "Rahul Sharan " تحلیل گر موسسه تحقیقی Drewry با اشاره به اینکه بهبود بازار میتواند انگیزهها برای ادغام را کاهش دهد، افزود: من معتقدم وقتی که بازار روند بسیار کندی را طی میکند و مالکان برای کسب سود کوشش زیادی به خرج میدهند، شاهد افزایش ادغام خواهیم بود، چرا که خطوط با هدف کاهش هزینهها به گردهم خواهد آمد. اما وقتی بازار بهبود یابد، تلاشها برای ادغام کم رنگ خواهد شد.
۲ -آیا تقاضا ادامه خواهد یافت؟
پاسخ شرکت کشتیرانی Nordic دانمارک که فعالیت فله برهای بزرگ را بر عهده دارد، به این سوال منفی است.
در سه ماه نخست سال جاری میلادی، چین ۲۷۱ میلیون تن سنگ آهن و ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن زغال سنگ را وارد کرد که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ و ۵۰ درصد رشد داشت.
با این وجود، "Jan Rindbo" مدیر ارشد اجرائی شرکت دانمارکی Nordic پیش بینی کرد، ماههای دیگر سال جاری میلادی شاهد میزان بالای تقاضا مشابه آنچه در سه ماه نخست ثبت شد، نخواهد بود، چرا که میزان تقاضا در مدت مذکور به طور غیر معمول و غیرفصلی بالا بود و بسیاری را شگفته زده ساخت، همچنین نگرانی هایی درباره بروز علایمی از روند کند اقتصاد چین نیز وجود داشت.
وی در ادامه افزود: انتظار نمیرود نرخ رشد مذکور پایدار باقی بماند.
"Banchero Costa " شرکت کارگزاری پیشگام در ژنو ایتالیا فعال در حوزه دریایی گفت: در اواسط ماه میسال جاری میلادی، ذخیره انبار سنگ آهن در بنادر چینی به ۱۳۹ میلیون تن رسید، این مسئله نیز مزید بر نبود چشم انداز مشخصی برای ماههای باقی مانده سال جاری شد.
انجمن جهانی فلز نیز رشد یکنواخت تقاضای فلز در چین در سال جاری میلادی را پیش بینی کرده است.
به گفته گروه تحقیقی کلارکسونز لندن، افت قیمتهای سنگ آهن و فلز به طور منفی تمایل بازار چارتر را تحت تاثیر خود قرار میدهد، از طرف دیگر، تجارت زغال سنگ و غلات قوی میماند.
"Peter Sand " تحلیل گر انجمن کشتیرانی بیمکو گفت: تقاضای حمل و نقل دریایی برای غلات باید روند صعودی را در پیش گیرد، همانطوری که حجم بیشتری از تجارت جهانی سویا برای سه ماه دوم سال جاری میلادی پیش بینی شده بود.
شورای بین المللی غلات نیز پیش بینی خود برای کل تجارت غلات در سال ۲۰۱۷ - ۲۰۱۸ را به ۳۴۶ میلیون تن افزایش داد، رقمی که ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بالاتر از میزان پیش بینی صورت گرفته در ماه گذشته، است.
۳ -نگرانیهای بخش عرضه
چنانچه قیمت شناورهای دست دوم با در پیش گرفتن روند افزایشی به سمت ارزش شناورهای سفارش داده شده جدید حرکت میکند، ممکن است سرمایه گذاری در زمینه سفارش ساخت برای مالکان مجذوب جلوه کند، از طرف دیگر، بسیاری از مقامات صنعت کشتیرانی نسبت به سفارشات جدید هشدار دادند و معتقدند اگر در سطح وسیعی این اتفاق رخ دهد، منجر به مازاد ظرفیت طولانی مدتی خواهد شد.
افزون بر این، تلاش یاردهای چینی برای افزایش قیمت ساخت شناورهای جدید به دلیل سودآور نبودن قیمتهای موجود، خبر خوبی میتواند باشد.
شاخص قیمت ساخت شناور جدید در یادهای چین برای یک فله بر هندی سایز با ظرفیت ۳۸ هزار و ۸۰۰ DWT با رشد ۱. ۶ درصدی به ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در ماه آوریل سال جاری میلادی رسید، از طرف دیگر فله بر آلتراماکس با ظرفیت ۶۴ هزار DWT با رشد ۲. ۲ درصدی به ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار افزایش یافت.
به گفته بیمکو، تحویل شناورهای جدید روند کندی را طی خواهد کرد، به طوری که در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۰ میلیون DWT ظرفیت شناور تحویل داده شد.
"Rahul Sharan "تحلیل گر Drewry در این باره گفت: پیش بینی شده بود که عرضه شناور ۲۶. ۵ درصد از میزان تقاضا تا پایان سال جاری میلادی فراتر رود، این در حالی است که افزایش مذکور تا پایان سال گذشته ۲۸. ۵ درصد است.
وی در ادامه افزود: بر این اساس، نرخ کرایه چاتر مسیر افزایشی را دسته کم تا دو سال آینده، ادامه خواهد داد.
۴ -گسترش مقررات
حادثه غرق شدن Stellar Daisy - حمل کننده غول پیکر سنگ معدن مبدل از نفتکش غول پیکر- تلنگری برای شرکت کشتیرانی Polaris کره جنوبی – مالک شناور و اپراتور کارگوهای خشک، شامل؛ سنگ آهن، زغال سنگ، سنگ معدن و غلات- بود تا همه شناورهای ناوگان خود را مورد بررسی قرار دهد.
بر این اساس، حمل کنندههای غول پیکر سنگ معدن VLOC شرکت Polaris کره جنوبی به طور کامل در بنادری که عملیات بارگیری یا تخلیه را انجام میدهند، از سوی لویدز رجیسترو ریجستر کره ای، همچنین مقاماتی از خود شرکت مورد بازرسی و کنترل قرار خواهند گرفت.
در حادثه غرق شدن Stellar Daisy که در آبهای اروگوئه رخ داد، تنها دو تن از ۲۴ خدمه توانستند جان سالم به در برند.
ناوگان شرکت کشتیرانی Polaris کره جنوبی ۲۴ فروند حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOC با ظرفیت شش میلیون و ۷۸۰ هزار DWT را در اختیار دارد، از این تعداد، ۲۱ فروند VLOC مبدل هستند، افزون بر این، ۲۶ فروند VLOC مبدل دیگر نیز در ناوگان فله خشک جهانی حضور دارند.
ناگفته نماند، به دنبال نگرانی از مسائل امینی وفنی، بسیاری از شرکای اروپایی خواستار خروج این نوع شناورهای مبدل از ناوگان شدند، به طور قطع میتوان گفت، برداشته شدن این شناورها توازن بازار را بهبود خواهد بخشید.
این سوال که کدام ممنوعیتی ممکن است لازم الاجرا شود، بستگی به نگاه و دیدگاه قانون گذاران به نتایج بررسیها دارد.
مقررات دیگری که همه به آن آشنا هستند، کنترل مدیریت سیستم آب توازن کشتیها از سوی سازمان بین المللی دریانوردی است که از ماه سپتامبر سال جاری میلادی لازم الاجرا خواهد شد.
بر اساس چهارچوب مقرراتی جدید، شناورهایی که در آبهای بین المللی باید تجارت میکند باید مجهز به سیستمهای Type approval باشند، (سیستمی که نشان میدهد محصول شما با استاندارهای کیفیت شناخته شده و مقررات و قوانین بین المللی مطابقت دارند)، اما نصب هر سیستم یک میلیون الی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار هزینه در بردارد.
صنعت کشتیرانی در این مورد آهسته حرکت میکند، نه تنها به دلیل هزینه نصب سیستم، بلکه به دلیل اینکه تصویب این قانون از سوی آمریکا هنوز معلوم و مشخص نیست است، چرا که این کشور قوانین سختگیرانه تری در آبهای خود به کار میگیرد.
Gary Vogel " مدیر ارشد اجرائی شرکت Eagle Bulk – یکی از بزرگترین اپراتورها و مالکهای شناورهای حمل فله خشک سوپراماکس در این باره گفت: رویکردهای مختلف اتخاذ شده از سوی IMO و آمریکا برای صنعت کشتیرانی خیلی مشکل زا بوده است.
۵ - دیجیتالی شدن
وقتی شرکت نفت، فلزات و معدن چند ملیتی BHP مستقر در ملبورن استرالیا سیستم تجارت کالای آن لاین خود را در ماه ژانویه سال جاری میلادی راه اندازی کرد، جنبش و هیاهویی در این زمینه به پا خاست.
برغم اجماع نظر در این مورد که پلتفورم الکترونیکی تنها میتواند برای مسیرهای استاندارد و غیر پیچیده، مانند حمل سنگ آهن از استرالیای غربی به چین بر روی شناور کیب سایز، کاربرد داشته باشد، اما ابتکار دیجیتالی در بزرگترین شرکت معدن جهان، شوک هایی را برای کارگزاران شرکتهای کشتیرانی در سراسر دنیا وارد آورد.
سازمان مبادلات شاخص بالتیک نیز با اعلام این مطلب که ابتکارات جدید برای دیجیتالی کردن فضای پسا- تجارت همچنان نامشخص هستند، باعث ایجاد عصبانیت و آشفتگی در میان کارگزاران شد.
شرکت کشتیرانی Klaveness نیز یک پلتفورم موسوم به Klaveness Digital را ایجاد کرد که به مشتریان خود در جریان و روند کار قرارداد طرح ریزی و برنامه ریزی تردد شناورها کمک خواهد کرد.
با این وجود، بسیاری از مدیران اجرائی کشتیرانی همچنان بر این باورند که کارگزاران در تسهیل تجارت ها، به ویژه برای شناورهای کوچک در تجارتهای غیر استاندارد بسیار مفید و حیاتی هستند.
برای اینکه هوش مصنوعی با دانش تجاری قوی و توانایی شبکهای بتواند در صنعت کشتیرانی توسعه پیدا کند، نیاز به زمان وجود دارد؛ بنابراین انتظار میرود کارگزاران ارزش بیشتری را به خدمات خود اضافه کنند، این اتفاق شاید از طریق ابزار دیجیتالی تحقق یابد
این تحلیل در پایان با اشاره به شکل گیری گرایش دیجیتالی شدن نوشت: برخی از مالکان معتقدند که صنعت دیجیتالی شدن راهی به سمت جلو برای صنعت کشتیرانی است.