مصوبه ای برای پیشگیری از حادثه ای مشابه مترو طرشت
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران: با تصویب کمیسیون حمل و نقل شورا دستگاه کنترل قطار"ATP" غیر از راهبر قطار با مرکز فرمان شد.
اقبال شاکری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما به حادثه مترو طرشت اشاره کرد و افزود: متاسفانه راهبر قطار در بازجوییها عنوان کرده که میدانسته نباید دستگاه ATP را خاموش کند اما به دلیل آنکه فکر میکرده دستگاه در حال eror دادن است، آن را خاموش میکند و متاسفانه خطای انسانی راهبر قطار حادثه تلخی را رقم میزند.
وی گفت: بعد از این حادثه شرکت مترو موظف شد که تمهیدات خاصی را برای راهبران خود اتخاذ کنند که بر همین اساس مقرر شد ارتباط بیشتری فیمابین مرکز فرمان و راهبرها برقرار شود.
عضو شورای شهر با بیان اینکه دستگاه ATP دستگاه کنترل کننده قطار است افزود: اگر خاموش شود دیگر اقدام به موقع را نمی تواند انجام دهد که کنترل این دستگاه هم دست راهبر مترو ( لوکوموتیوران) است .
وی به پیشنهاد مترو و معاونت حمل و نقل وترافیک که به تصویب کمیسیون عمران و حمل ونقل شورا رسید، اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه مسئولیت "ای تی پی" یا کنترل کننده قطار باید با خود راهبر باشد و نباید مسئولیت آن به کسی در خارج از قطار مترو داده شود.
شاکری تاکید کرد: اما برای اینکه فقط یک نفر نتواند مختار به قطع کردن ATP نباشد تصویب شد با یک مکانیزمی ارتباط بین راهبر قطار و مرکز فرمان برقرار شود تا خاموشی دستگاه منوط به اجازه آن مرکز باشد.
بعدازظهر سه شنبه 16 خرداد بود که دو قطار مترو در ایستگاه طرشت به دلیل خطای انسانی به یکدیگر برخورد کردند که همین امر باعث زخمی شدن حدود 50 نفر از مسافران شد.