به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از گمرک ایران؛ شرکت نفت "پ" در تاریخ ۹۶ / ۳ / ۲۰ ده کانتینر محتوی ۸۰۰ بشکه ۲۲۰ لیتری کالا تحت عنوان قیر نفت جهت صدور به کشور هندوستان به این گمرک اظهار میکند که در جریان انجام تشریفات گمرکی کالا به دلیل ظن ماموران گمرک به محموله یاد شده، کانتینرهای حامل کالا در حضور مسئولین این گمرک و نیز مسئولین انبار نگهداری کالا مورد بازرسی قرار گرفت.
مشخص شد محتوی بشکههای یاد شده مایع رقیق کم رنگ بوده که پس از ارسال نمونه به آزمایشگاه مجاز استاندارد مشخص شد محتویات این بشکهها نفت سفید است.
ماموران گمرک شهید رجایی با متوقف کردن روند تشریفات گمرکی از بارگیری کالا به کشتی و خروج آن از کشور جلوگیری نموده و پس از مهروموم نمودن کانتینرها اقدام به تشکیل پرونده قضایی برای این کالا کردند.
مقصر رسوب کالا در بنادر گمرک نیستفعال صنفی حمل و نقل و ترانزیت کالا با بیان اینکه پنجره واحد گمرک بسیاری از کارها را تسهیل کرده، گفت: آنچه سبب میشود تا کالا در گمرک معطل شود، دستگاههای صادرکننده مجوزها هستند.
بنابر گزارش گمرک ایران؛ مسعود دانشمند گفت:: اصل وجود چنین سامانهای کار ارزشمندی است که گمرک توانست در طول بیش از دو سال آن را با پیگیریهای فراوان اجرایی کند؛ اما آنچه مشکل این سامانه است، عدم همکاری دستگاههای صادرکننده مجوزهای صدور، ورود یا ترانزیت کالاست.
رئیس کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا با اشاره به تعدد مجوزهایی که دولت در زمینه صادرات، واردات یا ترانزیت باید بدهد گفت: به عنوان مثال اگر شرکت حمل و نقل کالا بخواهد کالایی که یک واردکننده سفارش واردات و حمل آن را داده، از مبادی گمرکی ترخیص کند، در صورتی که خوراکی باشد باید سازمان غذا و دارو و وزارت جهاد کشاورزی، صنعتی باشد وزات صنعت، ورزشی باشد وزارت ورزش و جوانان و موارد دیگر مجوزهای لازم را صادر کنند؛ به اینها مجوزهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و مجوزهای بانکی را هم بیفزایید.
دانشمند ادامه داد: بنابراین کافی است یکی از این مجوزها با تأخیر صادر شود، درنتیجه گمرک نمیتواند مجوز ترخیص یا خروج کالا را صادر کند؛ آنکه در این میانه متضرر میشود، واردکننده یا صادرکننده کالاست که بارش چند روز در گمرک معطل میشود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به وجود سامانه قدرتمندی در گمرک که همه اطلاعات مربوط به کالا و صاحب کالا و نحوه ورود، خروج یا ترانزیت آن و حتی نام شرکتهای واسطهای حمل و نقل در آن ذکر شده، تأکید کرد: سامانه پنجره واحد گمرکی توانسته جای کارتهای بازرگانی موقت را بگیرد؛ همچنین این سامانه عملا کاری کرده که کارت بازرگانی از حیث انتفاع خارج شود؛ چون فلسفه کارت بازرگانی، ارائه مستنداتی در خصوص سوابق فعالیتهای اقتصادی صاحب کالاست که در حال حاضر سامانه پنجره واحد گمرک این کار را انجام میدهد. به نظر من باید کارت بازرگانی را از دور خارج کرد. کاری که همه کشورهای همسایه برای کاهش بروکراسی تجارت بین المللی خود انجام دادند.
وی با تأکید بر اینکه طرح سامانه یکپارچه گمرک باید به صورت قانون دربیاید تا دستگاهها ملزم به به روزرسانی اطلاعات خود در آن شوند، اظهار داشت: در حال حاضر سازمانها و دستگاههای مربوطه و صادرکننده مجوزهای خاص، میگویند که ما ملزم نیستیم تا در اسرع وقت درخواست مجوزها از سوی صاحبان کالا را بررسی و صادر کنیم. اما اگر این موضوع به صورت قانون دربیاید، همه دستگاه هایی که مجوزها را صادر میکنند، مجوز لازم را همگام با مجوز ترخیص گمرک در سامانه به روزرسانی میکنند.
صفر شیبانی با اشاره به صدور مجوز صادرات کالا زیر یک ساعت در گمرک بندر لنگه گفت: پیشبینی میشود صادرات کالا از بندر لنگه به قطر در روزهای آینده ۷۰ درصد افزایش یابد.
وی با اشاره به ظرفیت و فرصت بوجود آمده برای صادرات کالا از بندرلنگه به کشور قطر اظهار داشت: در روزهای اخیر ۲۰۰ تن کالا در قالب ۱۰ کانتینر به ارزش ریالی یک میلیارد و ۳۶ میلیون و ۴۸۹ هزار ریال از بندر لنگه به کشور قطر صادر شده است.
وی در ادامه با اشاره به پیشینه صادرات کالا از بندر لنگه به کشور قطر بیان داشت: در گذشته از طریق این بندر صادرات شن و ماسه و دام به کشور قطر انجام میشد که اکنون با توجه به فرصت بوجود آمده و شرایط منطقه صادرات کالا بهویژه مواد غذایی، میوه و ترهبار با تسهیلات ویژه در حال انجام است.
مدیرکل گمرک بندرلنگه در ادامه به اشتیاق بخش خصوصی برای صادرات به کشور قطر اشاره کرد و افزود: با توجه به رقابتی بودن بازار هدف تاکید ما بر توجه صادرکنندگان به بستهبندی و کیفیت کالاهای صادراتی است. شیبانی ادامه داد: امکانات و خدمات گمرک و بندری را در راستای کمک به صادرکنندگان بسیج کرده ایم و پیشبینی میشود با این روند در روزهای آینده صادرات کالا به کشور قطر از بندر لنگه ۷۰ درصد افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در زمینه تسهیل صادرات نقش قابل توجهی داشته گفت: خوشبختانه این روند سبب رضایتمندی مراجعین در این بخش بوده است. مدیرکل گمرک بندرلنگه به ارائه خدمات و تسهیلات به صورت شبانهروزی در این بندر اشاره داشت و گفت: با توجه به رویکرد جدید پدید آمده در منطقه، با اعزام ارزیاب در محل، تولید محصول و کالای مد نظر صادرات، تلاش داریم تا حمایت خود را از صادرات غیرنفتی به صورت ویژه بهکار ببندیم.