واکنش سرخو به گزارش تشکری هاشمی درباره ساماندهی نیروی انسانی در شهرداری
رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات معاون منابع انسانی شهرداری تهران گفت: پرداختی های غیر یکسان برای کارمندان در شرایط مشابه مثل خوره شکاف بین نیروی انسانی ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما محسن سرخو پس از استماع گزارش سید جعفر تشکری هاشمی، معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در خصوص ساماندهی نیروی انسانی در شهرداری تهران با انتقاد از استخدامهای صورت گرفته در شرکت بهرهبرداری مترو در سال 92 گفت : متاسفانه در یک مقطع مشخص و معین در شرکت بهرهبرداری مترو به صورت فله ای استخدام هایی صورت گرفت که تا مدتها مشکلات فراوانی را برای شهرداری بدنبال داشت.
وی افزود: در سال های 92 و 93 ، در جلساتی که برگزار شد به این جمع بندی رسیدیم که از این پس استخدام در شرکت بهرهبرداری مترو ممنوع شده و تمام این افراد استخدام شده طی دوره های آموزشی ، مهارت های لازم برای بکارگیری در جایگاه های مختلف خطوط بعدی مترو که به بهرهبرداری می رسند کسب کنند.
سرخو همچنین با اشاره به استخدامهای اخیر شهرداری تهران گفت : با اینکه موافقم این استخدام ها کاری خوب و در جهت مصوبه دولت است اما ای کاش این استخدام ها یک یا دو سال پیش انجام می شد تا این شبهه ایجاد نشود که در ماه های آخر فعالیت شهرداری این کار را انجام می دهند.
وی افزود: در مورد آزمون هایی که برای استخدام گرفته شد و همچنین یکپارچه سازی شرکتهای تامین نیروی انسانی ، اگرچه یک گام مثبت تلقی می شود اما هنوز فاصله زیادی با اجرای مقررات دارد چراکه طبق مصوبه ای که در دولت گذشته گذرانده شد و در دولت یازدهم نیز لغو نشده است ، تمامی دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی مکلف هستند ارتباط خود را با شرکت های تامین نیروی انسانی قطع ، و همه آن ها را مستقیما به خودشان متصل کنند اما شما (تشکری هاشمی) هنوز بر خلاف این مصوبه عمل می کنید.
سرخو همچنین با اشاره به برخی تبعیض ها در پرداخت های شهرداری به پرسنل خود گفت: اگرچه این تبعیض ها کمتر شده اما هنوز هم وجود دارند. 2 نفر با سابقه ، تحصیلات و شغل یکسان ، فوق العاده ها و مزایای غیر یکسان دریافت می کنند برغم پرداخت های بالایی که شهرداری دارد اما این احساس تبعیض مثل خوره در میان نیروی انسانی شکاف ایجاد می کند.
رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به منابع انسانی شهرداری تهران گفت: منابع انسانی شهرداری تهران ، 2 معاونت کارگری و کارمندی دارد اما متاسفانه معاونت کارگری آن هم کارمند است.
بارها از جناب آقای تشکری و آقای داریانی درخواست کردیم که معاونت کارگری مدیر کل منابع انسانی را به کسی بسپارد که خودش با ساز و کارهای کارگری آشنا باشد. شهرداری تهران چند ده هزار نفر کارگر دارد ، یعنی در میان آنها یک نفر با شرایط کارگری وجود ندارد که بتواند مشکلات کارگران را دنبال کند.
رییس کمیته حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به حادثه چند روز پیش برخورد دو قطار در ایستگاه مترو گفت: باید ساز و کاری دیده شود که راهبر قطار به تنهایی راجع به قطع کردن سیستم مانیتورینگ تصمیم نگیرد و خودش را از دید مخفی نکند.
وی افزود: در صورتی که این حادثه به جای ایستگاه در داخل تونل رخ داده بود ممکن بود عواقب فاجعه آمیزی داشته باشد.
تشکری هاشمی معاون شهردار تهران هم در جلسه امروز شورا به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تامین امنیت شغلی کارگران بر عهده مسئولان و همچنین کارفرمایان است، اشاره کرد و گفت : در عصر فرامدرن امروز ، منابع انسانی بزرگترین و ارزشمندترین سرمایه هر سازمان و کشور محسوب می شود که باید برای رشد و شکوفایی انها و در جهت امنیت شغلی انها قدم برداشت.
وی خاطرنشان کرد : در دیدگاه های مدیریتی نوین سرمایه انسانی ، امنیت و ثبات شغلی نخستین پله دستیابی به بهره وری ، رضایت شغلی ، هویت شغلی ، تعهد سازمانی ، افزایش رفتارهای فرانقش، بهبود کیفیت زندگی و در نهایت ارتقای عملکرد خواهد بود .
وی در ادامه به اسناد بالادستی از جمله آیین نامه استخدامی شهرداری مصوب سال 58 و اصلاحی سال 95 ، برنامه پنج ساله دوم شهرداری ماده 117 ، مصوبات سازمان اداری استخدامی، مصوبات شورای اداری شهرداری و نامه سازمان بازرسی کل کشور درخصوص شرکت های تامین نیروی انسانی اشاره کرد.
تشکری هاشمی گفت: در راستای اجرای ماده 117 شهرداری موظف است به منظور استقرار نظام شایسته سالاری و ایجاد ثبات در چرخه فرایند مدیریت منابع انسانی در مجموعه شهرداری اقداماتی را انجام دهد که اصلاح و بازنگری مستمر مقررات استخدامی در چارچوب و مقررات فرادستی در طول برنامه، تقویت روحیه تعلق، تعهد و فرهنگ سازی در بین کارکنان و ارتقا ی فرهنگ سازمانی شهرداری در راستای تحقق رویکرد نهاد خدماتی اجتماعی ، جذب نیروهای متخصص و نخبه با رعایت قوانین و مقررات عمومی و بازطراحی مشاغل شهرداری به منظور افزایش سهم تحصیلات کارشناسی کاهش سالانه 4 درصد از نیروی انسانی شاغل غیرکارشناسی در شهرداری با روش های قانونی و تشویقی و توانمند سازی و فراهم کردن زمینه های ارتقای نقش بانوان در سیاست گذاری ها و مدیریت شهرداری در دستور کار قرار گرفت .
معاون شهردار تهران با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی شهرداری تهران با هدف ارتقای امنیت شغلی کارکنان در قالب سه طرح تبدیل وضعیت قراردادی به ثابت آزمایشی، ساماندهی و یکپارچه سازی پرسنل شرکت های تامین نیروی انسانی و ساماندهی کارکنان قراردادی مدت معین سازمان ها و شرکت ها صورت گرفت، به مقایسه اماری نیروی انسانی شهرداری تهران در خرداد 96 با اسفند 84 پرداخت و اظهارکرد: طی 12 سال افزایش 1119 نفری را در شهرداری تهران شاهد بودیم که معادل 2 درصد افزایش نیرو است.
وی با اشاره به سهم 11 درصدی بانوان در سال 84 گفت : سهم بانوان شاغل در شهرداری تهران اکنون به 17.9 درصد رسیده است که حدود 6 درصد افزایش در تعداد بانوان را شاهد هستیم.
تشکری با اشاره به فرایند تبدیل وضعیت قراردادی به ثابت آزمایشی افزود: براساس مجوز سازمان مدیریت برنامه ریزی در سال 94 با تبدیل وضعیت 5 هزار نیروی قراردادی موافقت شد. بر این اساس مقرر شد با شرط تامین اعتبار لازم، برگزاری ازمون در فضای رقابتی ، وجود پست های بلاتصدی در ساختار سازمانی ،تایید گزینش ، تایید شورای اداری شهرداری تهران و صرفاً برای پرسنل قراردادی با مدارک دانشگاهی (فوق دیپلم به بالا ) این مهم صورت گیرد.
وی افزود : در تمام مراحل برگزاری ازمون، نمایندگان سازمان اداری و استخدامی حضور و نظارت داشتند و آزمون تبدیل وضعیت شهرداری تهران در دو مرحله برگزارشد که قرار بود در مرحله نخست 3 هزار نفر و در مرحله دوم 2 هزار نفر تبدیل وضعیت شوند این درحالیست که در مرحله اول ازمون 2700 نفر و در مرحله دوم تا سقف 5 هزار نیرو جذب شدند.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در طول اجرای فرایند تبدیل وضعیت همکاران بیش از 17 هزارو 800 بازدید از سایت تغییر وضعیت صورت گرفته است،به سن و میزان تحصیلات پذیرفته شدگان اشاره کرد و گفت: پذیرفته شدگان آزمون در رده 31 تا 40 سال 68.42 درصد ، 20 تا30 سال 11.29 درصد و در رده سنی 41 تا 50 سال 18.77 درصد بوده اند. همچنین 22.71 درصد فوق لیسانس ، 61.29 درصد لیسانس ، 15.60 فوق دیپلم بودند که در این میان 31 درصد پذیرفته شدگان را زنان و 69 درصد را مردان شامل شده اند.
معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در ادامه به تجمیع و ساماندهی نیروهای قراردادی شرکت های تامین نیروی انسانی در قالب هادیان شهر اشاره کرد و گفت : این اقدام به دلیل تعدد پیمانکاران تامین نیروی انسانی، تاخیر و تعلل در پرداخت حقوق و مزایای برابر قوانین کار در زمان مقرر، عدم پرداخت حق بیمه نیروهای پیمانکاری، عدم کنترل و امکان ساماندهی نیروی انسانی در پیمانکاری ها و ایجاد انگیزه و ارتقای تعلق سازمانی و امنیت شغلی صورت گرفت.
تشکری هاشمی با بیان اینکه تبدیل وضعیت قرارداد کار نیروهای تحت پوشش پیمانکاران تامین نیروی انسانی به قرارداد کار موسسه هادیان شهر گفت: بر این اساس7 هزار و207نفر از نیروهای شرکت های پیمانکاری تامین نیروی انسانی مناطق، واحدهای ستادی و سازمان ها و شرکت ها که سال ها با ما کار می کردند به هادیان تبدیل وضعیت شدند که بیش از 98 درصد پیشرفت کار در ساماندهی این بخش صورت پذیرفته است .
معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به شبهاتی که در خصوص مترو مطرح شده بود،گفت : آنچه در فضای مجازی و به صورت غیررسمی و غیرکارشناسی و با غرض ورزی مطرح شده، نادرست است .
وی با بیان اینکه برابر انچه در توسعه مترو در پایتخت صورت گرفته جذب نیرو نیز منطقی و در چارچوب نیازها، مقررات و ضوابط بوده است ، تصریح کرد: بالغ بر 70 درصد نیروهای مترو دارای مدرک فوق دیپلم و لیسانس هستند.نباید با طرح شبهات غیرکارشناسی، موجب کدورت خاطر نیروهای خدوم شرکت بهره برداری مترو شویم .
تشکری هاشمی ادامه داد: شرکت بهره برداری مترو تهران در سال 86 متولد شد که در آن زمان طول خطوط مترو 89 کیلومتر بود با 40 ایستگاه و 616 واگن که 2.2 میلیون سفر روزانه را پوشش می داد و در سال 96 به 222 کیلومتر با 114 ایستگاه و 1329 واگن است که 4.74 میلیون سفر روزانه را پوشش می دهد. به عبارتی شاهد رشد 134 کیلومتری مترو با 128 ایستگاه و 116 واگن و افزایش 117درصد میزان تردد شهروندان هستیم.
وی در ادامه با مقایسه امار نیروی انسانی شرکت بهره برداری مترو تهران در خرداد 86 تا خرداد 96 اظهارکرد: 3993 نیروی انسانی مترو به 8900 نیرو افزایش یافته است که شاهد افزایش 22 درصدی سطح تحصیلات در مقطع لیسانس نسبت به سال 86 بوده ایم.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: اینکه گفته می شود نیروهای مترو بی سواد هستند، توهین به 8 هزار و 900 نیروی شرکت مترو است.
به گفته تشکری هاشمی سهم زنان در مترو 12درصد است.
وی در ادامه گزارش خود در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با مقایسه اماری نیروی انسانی متروی شهرهای منتخب جهان افزود: مسکو به ازای هر کیلومتر 128 نفر، هنگ کنگ به ازای هر کیلومتر 50 نفر، آتن 106 نفر و تهران 41 نیروی انسانی دارد. این در حالیست که ما با فناوری چینی کار می کنیم نه اروپایی.
تشکری هاشمی گفت: سیستم ما صددرصد هوشمند نیست.