به مناسبت شب نوزدهم؛
شبهای قدر را قدر بدانیم
شب قدر یک ظاهری دارد و یک باطن و باطن این شب، ولایت حضرت علی امیرالمومنین علیه السلام است.
شب قدر یک ظاهری دارد و یک باطنی و باطن این شب، ولایت امیرالمومنین(ع) است و مانند زیارت امام رضا(ع) است که کسانی که به زیارت امام رضا(ع) می روند، به قصد این باطن می روند.شب قدر یعنی این که از خواب و بستر و دنیا کنده شدن و به محضر امام زمان(عج) رسیدن و اذن دخول خواستن که آیا ایشان اجازه میدهد دنبال سر ایشان حرکت کنیم و وارد باطن شب قدر شویم.اگر کسی حقیقتا دنبال امام زمان(عج) برود، در این خانه به روی وی باز است زیرا ایشان اختیار مطلق دارد و هر دری به روی ایشان باز است و بهتر از ائمه کسی را نمی توان پیدا کرد که واسطه قرار داد. اگر ما بخواهیم و دستمان را از دست حضرت جدا نکنیم، امام زمان(عج) بار ما را به دوش میکشد و این را باید به فال نیک بگیریم که خداوند متعال در این شب ما را به در خانه حضرت آورده است.
آیتالله بهجت قدسسره درباره سیدبنطاووس قدسسره میگوید: «سید ابنطاووس در تعبدیات و در کرامات، شاید مقدم بر همه باشد؛ بر همه. به حسب نظر بنده مقاماتش در معنویات و در تعبدیات، اولِ اول است».
سیدبنطاووس قدسسره درباره شبهای قدر میگوید: احادیث آشکاری در لزوم بزرگداشت این سه شب فرد، یعنی شب نوزدهم، بیستویکم و بیستوسوم، مییافتم و چه بسا سبب این میشد که باور پیدا کنم تعظیم این سه شب، تنها برای آن است که احتمال دارد یکی از این سه شب، شب قدر باشد؛ ولی سپس در برخی از روایات یافتم که در هر کدام از این سه شب اسرار الهی نهفته و فوایدی برای بندگان اندوخته شده است.
از جمله در باب صوم کتاب کافی آمده است که امام صادق علیهالسلام فرمود: «در شب نوزدهم امور مقدر میشود و در شب بیستویکم استوار میگردد و در شب بیستوسوم امضا میشود».
علامه طباطبایی در مورد سلام و امنیت شب قدر می گوید :
قرآن کریم در بیان این ویژگى شب قدر می فرماید: «سلام هى حتى مطلع الفجر.»( قدر / 5 ) کلمه
سلام و سلامت به معناى عارى بودن از آفات ظاهرى و باطنى است. و جمله «سلام هى» اشاره به این مطلب دارد که عنایت الهى تعلق گرفته است به این که رحمتش شامل همه آن بندگان بشود که به سوى او روى می آورند و نیز به این که در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد. به این معنا که عذابى جدید نفرستد. و لازمه این معنا این است که دراین شب کید شیطانها هم مؤثر واقع نشود چنانکه در بعضى از روایات نیز به این معنا اشاره شده است. البته بعضى از مفسرین گفته اند: مراد از کلمه «سلام» این است که در شب قدر ملائکه از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند، سلام می دهند.»
و در نهایت سخنی از حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده کارشناس فرهنگی و مذهبی :
حسان ابن ابی علی گفت : از حضرت امام صادق در باره شب قدر سوال کردم، امام فرمودند شب قدر را در بین شبهای نوردهم بیست ویکم و بیست وسوم طلب کن . یقینا امام معصوم می داند شب قدر کدام است اما به جهت عظمت شب های ماه مبارک رمضان و شب قدر می خواهند مردم بیشتر از فضای معنوی واعمال خیر در این شب ها استفاده کنند که در این زمینه از حضرت امام علی (ع) روایت است که فرمود:
اگر آن شب را برای شما آشکار و تعیین می کرد، فقط به دنبال اعمال وفضائل آن شب می رفتید و شب های دیگر را فراموش می کردید. دراصول کافی روایت از حضرت امام صادق علیه السلام داریم که حضرت فرمودند: التقدیر فی لیله تسع عشره، و الابرام فی لیله احدی وعشرین، والامضاء فی لیله ثلاث عشرین.
تقدیر امور در شب نوزدهم و ابرام درشب بیست و یکم و امضاء در شب بیست وسوم است درواقع این گونه احادیث بیانگر آن است که روزه داران ومسلمین از هر سه شب برای انجام
امور معنوی استفاده نمایند.