ایران اولین کشور بهرهمند از سامانه جادهای PMS در خاورمیانه
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای با بیان اینکه سامانه ارزیابی جاده برای اولین بار در خاورمیانه در داخل ایران اجرا میشود، گفت: در فاز اول اجرای این پروژه قرار است ۵۴ هزار کیلومتر راه تحت پوشش قرار گیرد که در حال حاضر بهصورت ازمایشی در استان چهارمحال و بختیاری با بیش از ۳ هزار کیلومتر راه در حال اجرا است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای؛ راهها و شریانهای اصلی کشور با بهرهبرداری از دستگاه اسکنر جادهای جهت استفاده در سامانه مدیریت روسازی PMS مورد ارزیابی قرار میگیرد.
این اسکنر جهت عکسبرداری سهبعدی با استفاده از دوربین سرعتبالا و مسافت سنج که با سرعت ۹۵ کیلومتر در ساعت خرابیهای احتمالی و در حال گسترش جاده را تا عمق ۲۵ سانتیمتر برآورد میکند.
عبدالهاشم حسن نیا معاون راهداری این سازمان با اشاره به قابلیتهای این روش اظهار داشت: در این روش ارزیابی جاده که برای اولین بار در خاورمیانه اجرا میشود، اسکنر از طریق دوربین HD و با توجه به کیفیت بالای برداشت بهصورت عریض Wide وضعیت جاده را ارزیابی و برداشت میکند و میتواند انواع خرابیهای سطح جاده و نوع خرابیها را اسکن نماید. با این روش، کیفیت جاده، زمان نگهداری و نوع آسفالتی که برای اصلاح، بهسازی و زیرسازی نیاز است مشخصشده و با در اختیار قرار دادن این اطلاعات به کارفرما، اقدام لازم درزمینه برنامهریزی در جهت بازسازی روکش و سایر امور ضروری صورت میگیرد.
حسن نیا تصریح کرد: سامانه مدیریت روسازی PMS با توجه به نیازها و ضروریات سازمان راهداری و حملونقل جادهای برنامهریزی و طراحیشده و بر اساس شاخصهای بینالمللی معتبر قابلیت مدیریت در سطح شبکه و پروژه را داراست.
معاون سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به اینکه سالانه صدها میلیارد تومان به منظور نگهداری راهها هزینه میشود، افزود: نگهداری راهها ازاینجهت دارای اهمیت است که تعمیر و نگهداری روسازی جادهها، فعالیتی جاری است و راههای ساختهشده در سالهای دور، حتی تا چندین برابر اعتبار ساخت آن، هزینه نگهداری در بر خواهد داشت درواقع عدم برنامهریزی در سطح شبکه و فقدان سیستم مدیریت یکپارچه، میتواند هدر رفت سرمایه را در بحث تعمیر و نگهداری افزایش دهد؛ لذا در سال ۹۵ سامانه مدیریت روسازی PMS باهدف توزیع عادلانه و بهینه منابع با توجه به شناسایی مقاطع مستعد، در سازمان راهداری و حملونقل جادهای با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و مهندسین مشاور راهاندازی شد.
وی در ادامه اظهار داشت: انتخاب روشهای بهسازی بر اساس بهینهسازی و روشهای کمهزینه با ماندگاری بالا، از سیاستهای اصلی هر نهاد است و با توجه به گستردگی شبکه و سناریوی محدودیت بودجه (منابع مالی)، انتخاب صحیح روش تعمیر و نگهداری بهمنظور ارتقاء شاخص سلامت شبکه راهها بهعنوان یکی از اولویتهای کاری سازمان در جهت بهینهسازی منابع است. در این راستا سامانه مدیریت روسازی راه یکی از ابزارهای کنترل و پیادهسازی این امر شامل جمعآوری اطلاعات وضعیت شبکه، تحلیل و ارزیابی و انتخاب روش، قطع بندی، بودجهبندی معیارهای انتخاب روش مناسب با هزینه کم و ماندگاری بالاست. این در حالی است که بسیاری از کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه به این سامانه مجهز شده و بر اساس آن اولویتبندی کاری را با دو هدف بهینهسازی تخصیص اعتبار و روش تعمیر و نگهداری و ارتقای شاخص کل شبکه نسبت به دیگر گزینهها برنامهریزی میکنند.