سند 2030 مبهم و دارای اشکالاتی است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع سند2030 فراتر از مسئله کلمات و جملات خاصی مثل، برابری، تساوی و عدالت جنسیتی و امثال آن است که در آن می بینیم مهم این است که ما ببینیم نظام آموزش و پرورش ما بر اساس چه اصول و مبانی تفکری باید برنامه ریزی شود، آیا مبنای فکری این سند بر اساس نظام تربیتی سکولار و لیبرال است یا دینی.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی در نشست خبری خود با قرائت فرازهایی از وصیتنامه عبادی - سیاسی امام خمینی (ره) در باب تعلیم و تربیت تاکید کرد: در این وصیتنامه هیچ موضوعی تکرار نشده به جزء موضوع تعلیم و تربیت که امام خمینی (ره) دو مرتبه به آن پرداخته اند.
وی با بیان اینکه اهمیت سند 2030 به خاطر موضوع آن است گفت: این موضوع بسیار مهم است چون برای 15 سال آینده یعنی تا سال 2030 ادامه می یابد و کسانی که این سند را تصویب کرده اند در همه کشورهای جهان انتظار تحول دارند اما این مسئله ای است که به میلیون ها جوانان دانش آموز، دانشجو، اولیاء و مربیان آنها مربوط می شود و حق دارند از محتوای آن بدانند البته چون موضوع همچنان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد بنده فقط نظر خودم را می گویم و وقتی که بحث در شورا نهایی شد نظر نهایی شورا اعلام می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای عالی در بررسی سند 2030 با یک تاخیر مواجه است و در موضوعی که بیش از یک و سال نیم از طرح و ابلاغ آن توسط معاون اول رئیس جمهور می گذرد، مقام معظم رهبری حق دارند که ما را مورد مواخذه و عتاب قرار دهند که چرا انقدر با تاخیر به آن پرداختید که متاسفانه هنوز هم به تصمیم نهایی نرسیده ایم.
محمدی عراقی گفت: موضوع این سند فراتر از مسئله کلمات و جملات خاصی مثل، برابری، تساوی و عدالت جنسیتی و امثال آن است که در آن می بینیم آنچه مهم تر است این است که ما ببینیم نظام آموزش و پرورش ما بر اساس چه اصول و مبانی تفکری باید برنامه ریزی شود، آیا مبنای فکری این سند بر اساس نظام تربیتی سکولار یا لیبرال است یا دارای اصول و مبانی نظام تربیتی دینی مبتنی بر خداپرستی که بین همه ادیان الهی مشترک است و اختصاص به دین خاصی مثل اسلام ندارد؟
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در نظام سکولار اگر معلم بخواهد درس را با یاد خدا شروع کند با نظام سکولار سازگار نیست و چه بسا بگوید این اقدام با حقوق بشر همخوانی ندارد و شما به عنوان یک معلم حق ندارید با یاد و نام خدا شروع کنید بنابراین وقتی ما به این سند نگاه می کنیم اگر دیدگاهمان سکولار یا لیبرال باشد، سندی کاملا قابل توجیه و قابل قبول است.
محمدی عراقی افزود: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود چهار سال روی تدوین و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کار کردیم و تقریباً در همان زمانی که شورا مشغول سند تحول بود همزمان چارچوب علمی آموزش 2030 هم در کمیسیون ملی یونسکو در ایران در حال ترجمه و تدوین بوده و این در حالی است که کارگروهی با حضور 21 عضو برای این منظور تشکیل شد اما متاسفانه هیچ عضوی از شورای عالی انقلاب فرهنگی در این کارگروه وجود نداشت.
وی با تشکر از دقت نظر ترجمه کنندگان سند 2030 گفت: بالاخره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ایران نمی تواند دو سند باشد! ما یک سند ملی برای آموزش و پرورشمان داریم و البته این مردم، اولیاء و مربیان هستند که می توانند بگویند که ما تعلیم و تربیت دینی می خواهیم یا تعلیم و تربیت سکولار.
محمدی عراقی با بیان اینکه آسیب ها و مشکلاتی را که آموزش و پرورش ما دارد باید لمس می کنیم اما مشکل آموزش و پرورش دختر، پسر و زن و مرد نیست، گفت: مگر در آموزش و پرورش ما تبعیض جنسیتی وجود دارد که بخواهیم با پیروی از اسناد بین المللی رفع کنیم، مگر اکثریت دانشگاه های ما را خانم ها تشکیل نداده اند! مشکل ما این است که در برنامه ریزی های آموزشی در تدوین کتب آموزشی و در تربیت معلمانمان کارهایی که باید به طور دقیق انجام شود نمی شود در نتیجه خود معلمین ما اولین منتقدین برنامه های نظام تعلیم و تربیت ما هستند.
وی افزود: در اینکه این سند دارای مطالب بسیار درست و خوبی است تردیدی وجود ندارد اما نواقصی دارد و مهمترین نقص بنیادی آن این است که با مبنای فرهنگی و اعتقادی ما اگر نگوییم مغایرت دارد لااقل رویکرد خنثی دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توقع این است که با این رویکرد سند 2030 ما سرمان را بالا بگیریم و بگوییم نمی توانیم از ارزش هایی مثل خداباوری، ایمان به بخدا و ایمان به معاد که اصول دین و فرهنگ و هویت ما است بگذریم دیگران هر چه می خواهند بگویند اگر این اسمش ضدیت با آزادی است ما می پذیریم اما ما معتقدیم که توحید عین آزادی است و اصلا بدون خداپرستی مگر ممکن است انسان به آزادی برسد ، فقط در سایه خداپرستی است که انسان می تواند از همه قید و بند ها آزاد شود.
محمدی عراقی با بیان اینکه با مطالعه تاریخچه تدوین این سند می توان به نواقص آن پی برد افزود: ضعف اول در پذیرش سند 2030 انفعال در برابر این مجامع بین المللی است و ما نباید در مقابل تفکر لیبرالیسم، سکولاریسم و دیگر ایسم های غربی خودمان را ببازیم و منفعل شویم چرا که ما وارث یک فرهنگ چند هزار ساله به نام ایران و اسلام هستیم و ما به تفکر توحیدی خود افتخار می کنیم چرا که دارای سخن درست و حرف منطقی هستیم.
وی با بیان اینکه ما می توانیم یک جبهه قوی و نیرومند تشکیل دهیم گفت: این کاملا عملی است و اما این را امتحان کردیم و نتیجه گرفتیم .
عضو شورای عالی با اشاره به کنفرانس قاهره در خصوص سقط جنین که با محوریت ایران و همراهی کشورهای مسیحی منجر به عدم تصویب قانون سقط جنین شد افزود: ما نباید خودمان را دست کم بگیریم ما می توانیم با دیگر کشورهای اسلامی عضو در ایسسکو (سازمان اسلامی آموزشی، علمی و فرهنگی) و حتی با کشورهای مسیحی و واتیکان می توانیم هم نظر شویم و اگر قرار است سند جهانی داشته باشیم با قدرت اجماع سازی که داریم می توانیم اصول مشترکمان را در سند ها بگنجانیم.
محمدی عراقی گفت: ما شاید با برخی کشورها در مسائل سیاسی اختلاف نظر داشته باشیم اما در مسائل مذهبی اشتراک نظر داریم و اگر با کشورهای اسلامی و مسیحی اجماع کنیم اکثریت می شویم و می توانیم جلوی تصویب چنین سندهایی رابگیریم.
وی با بیان اینکه ما نمی توانیم از سازمان های بین المللی کنار بکشیم افزود: ما کشوری هستیم دارای تمدن و فرهنگ چند هزار ساله و با کشوری مثل آمریکا فرق داریم چرا که با دارا بودن تاریخ و فرهنگ غنی همیشه یک سر و گردن بالاتر از بقیه کشورهای عضو اجلاس یونسکو قرار داشته ایم غربی ها دستاورد مدرنیته را دو کلمه می دانند یکی عقلانیت و دومی دموکراسی و این را در مقابل دین قرار می دهند اما ما افتخار می کنیم که عقلانیت عین دیانت ما است ما افتخار می کنیم که در قرآن بیش از 300 آیه درباره تفکر آمده و بالاترین توصیف ها در این کتاب آسمانی درباره صاحبان خرد است، آنوقت ما خجالت بکشیم از اینکه تربیت و تعلیم ما دینی است!؟ این در حالی است که وقتی ترجمه سند 2030 را دیدم غصه خوردم چون سند آنها که با نام خدا شروع نشده اما مسئولان ایرانی نیز در قسمت پیشگفتار بسم الله ننوشته اند آیا این نشانه نوعی انفعال و خودباختگی نیست!
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیان ضعف سوم سند 2030 گفت: سومین ایراد در پذیرش این سند در اطلاع رسانی و نظر خواهی از نخبگان، اندیشمندان و هنرمندان است چرا که در این زمینه اطلاع رسانی لازم صورت نگرفت، همه معلمان ما باید این سند را مطالعه کنند و باید اجازه دهیم که این سند را نقد کنند.
وی افزود: ضعف چهارم بی دقتی در رعایت قانون است در پذیرش سند 2030 اگر نگوییم دور زدن قانون که من این تعبیر را نمی پسندم و به این نتیجه نرسیده ایم که تعمدی در کار بوده اما لااقل باید بگوییم در رعایت قانون بی دقتی شده است چرا که هم وزیر آموزش و پرورش و هم وزیر علوم هر دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و همه این عزیزان می دانند که سیاست گذاری در امور فرهنگی و آموزشی طبق حکم صریح امام (ره) و رهبری بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
محمدی عراقی گفت:اگر در این بیانیه حتی پنج سطر سیاست هم بیان شده آن پنج سطر باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی بیاید در حالی که از این سند وقتی رونمایی می شود که هم مجلس از آن اظهار بی اطلاعی می کند و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی بنابراین ما باید خودمان را ملامت کنیم و بدانیم که حق با مقام معظم رهبری است که می فرمایند از شورای عالی انقلاب فرهنگی گله دارم.
وی گفت: ما باید خیلی زودتر از این موضوع مطلع می شدیم و با حضور اساتید ذیربط اولا بررسی می کردیم تا ببینیم سند تحول اجرایی شده یا نه اگر شده همان مسیر را ادامه بدهیم و اگر اشکالی وجود دارد اشکالات را برطرف کنیم و دوما باید این سند را با سند 2030 تطابق می دادیم تا ببنیم اگر تطابق دارد آن را بپذیریم و اگر ندارد با شجاعت و جسارت بگوییم ما نمی توانیم آن چه با سند مصوب ما سازگار نیست بپذیریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به اینکه مسئولین دولتی از حق تحفظ در اجرای مفاد سند 2030 سخن می گویند افزود: من در این اجلاس های بین المللی شرکت کرده ام ما اگر بخواهیم با حق تحفظ این سند را اجرا کنیم آنها بلافاصله از ما سوال می کنند که کجای سند را تحفظ دارید؟ اگر ما مشخص نکنیم از ما نمی پذیرند و اگر یک بندی را مشخص کنیم می گویند بقیه را باید اجرا کنید در این صورت آیا ما می توانیم بقیه اصول اهداف آن سند را در شرایطی که فرهنگ دینی و ملی اصیل داریم اجرا کنیم؟
محمدی عراقی گفت: خطای پنجم در مرحله اجرا است امیدوارم زحمتی راکه دوستان برای ترجمه و تدوین سند 2030 کشیده اند ذیل همان سند تحول بنیادین انجام دهند و ارزش های بنیادین سند خودمان را حفظ کنند و اگر نکات مثبتی هم در دیگر سند ها است آنها را هم بگیرند اما ذیل سند خودمان استفاده کنیم.
وی افزود: از این که گفته می شود این مطالب دستاویزی برای انتخابات شد نباید این اتفاق می افتاد من خودم سوالاتی را که قبل از انتخابات می شد به بعد موکول کردم و امیدوارم این مسئله که بسیار مهم و اساسی است با اهداف سیاسی آمیخته نشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:جناح های سیاسی ما هر اختلاف سیاسی داشته باشند در تعلیم و تربیت اسلامی هیچ اختلاف نظری ندارند بنابراین ما بی جهت نباید کاری کنیم که به نفع دشمن تمام شود، امیدواریم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را با کمک معلمان به بهترین وجه بتوانیم اجرا کنیم و اگر در دیگر سند ها هم نکات مثبتی وجود دارد انها را هم بشنویم و بر اساس دستورات قرآن آنهارا هم به استفاده بگیریم.
صدا و تصویر دارد
---