به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ مدیرعامل بورس کالا گفت: شاید ورود گندم در مکانیزم قیمت تضمینی در بورس کالا و همچنین آخرین وضع ایجاد صندوقهای سپرده کالایی را بتوان موضوعات مهمتری بهشمار آورد که در آینده توسعه بورس کالا و مدیریت و ثبات بازار داخلی نقشآفرین خواهند شد.
حامد سلطانی نژاد افزود: از سویی در صورت ایجاد صندوقهای سپرده کالایی استراتژیک قطعا ورود و خروج کالا از انبار منظم شده، ریسک کیفیت کاهش یافته و مدیریت بازار نیز بهتر صورت خواهد گرفت.
مدیرعامل بورس کالای ایران درباره ورود خودرو به بورس گفت: دلیل این کار استفاده از ساز و کار شفاف این نهاد مالی برای کشف قیمت بوده، هرچند که برخی از خودروها هم اکنون مشمول قیمتگذاری دولتی هستند، ولی برای خودرویی همچون سراتو این محدودیت وجود ندارد و میتوان به کمک بورس کالا بازار جدیدی برای این کالا ایجاد کرد. عرضه در بورس کالا با روشهای رایج و متداول همچون فروش اینترنتی یا فروش در نمایندگیها تفاوت دارد و هر کسی در بورس کالا با در اختیار داشتن کدمعاملاتی میتواند وارد چرخه خرید شود.
وی افزود: این در حالی است که در مکانیزم فروش در بورس کالا به جز طرف عرضهکننده (سایپا) و فرد خریدار، نهاد ثالثی همچون بورس کالا نیز بر روند معاملات نظارت دارد که اعتبار این شیوه معاملاتی را افزایش خواهد داد.
حامد سلطانی نژاد در ادامه افزود: تاکنون برای خرید از لحاظ حجم یا سایر موارد مشابه محدودیتی ایجاد نکردهایم، بنابراین فرآیند کشف قیمت که از الزامات شرکتهای خودروسازی نیز محسوب میشود، میتواند در مکانیزم عرضه و تقاضا بهصورت آزادانه صورت پذیرد. از طرف دیگر بورس کالا در تلاش است تا برای افزایش جذابیت معامله خودرو در بورس کالا، گزینههای حمایتی بیشتری به این معاملات افزوده شود مثلا زمان تحویل سریعتر یا خدمات پس از فروش بیشتر.
وی گفت: این در حالی است که بورس کالا رقیب هیچ فرد یا واحد نمایندگی نبوده و قرار نیست در این فرآیند معاملاتی کسی متضرر شود. هر واحد و حتی بورس کالا؛ هر کدام خدمات خود را ارائه میکنند؛ هرچند که بورس شرایط معاملاتی جدیدی را فراهم کرده است.
سلطانی نژاد اظهار داشت: در گفتوگو با مدیران شرکت سایپا نیز قرار بر این شد تا حجم قابل توجهی از تولیدات سراتو این شرکت در بورس کالا عرضه شود. نگاهی به امیدنامه عرضه سراتو در بورس کالا نشان میدهد که عرضهکنندگان پذیرفتهاند که ۲۵ درصد از کل تولیدات این خودرو را در بورس کالا عرضه کنند که رقمی نزدیک به ۲۵۴۰ دستگاه در سال خواهد بود. این در حالی است که اگر ۲۵ درصد از تولیدات سراتو به میزانی بیش از ۲۵۴۰ دستگاه در سال برسد، عرضهکننده موظف است که هر رقمی که بیشتر بود را عرضه کرده و البته هر ماه نیز ۴ بار عرضه داشته باشد.