به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ پیش از این ترخیص کالا در تصور تجار به مانند هفت خانی بود که باید از آن به سختی عبور میکردند، دریافت برگ سبز نشان عبور از این خانها بود که بعضا برای اینکه متخلفان تاجر نما درگیر ماجرای پیچیده آن نشوند، افرادی را مامور میکردند تا کارها را غیر قانونی انجام دهند و دفاتری کارشان این بود که برگ سبزهای گمرکی را جعل کنند حتی بهتر از پروانههای گمرکی اصل؟! و در این میان زمینههای جعل اسناد بیشتر میشد.
وقتی که برگ سبز یا همان پروانه گمرکی به صورت کاغذی بود باید صاحبان کالا یا نماینده آنها با اسنادی از قبیل: پروفرما یا پیش فاکتور، فاکتور گواهی مبدا، بارنامه و
لیست کالا یا بسته (اطلاعات نوع کالا، اندازه، وزن، نوع بسته بندی و.) تشکیل پرونده میدادند تا بتوانند برگ سبز دریافت کنند، اما از وقتی که گمرک الکترونیکی شد دیگر نیاز نیست واردکنندگان یک چمدان سند و مدرک با خود حمل کنند تا تنها یک برگ سبز دریافت کنند و صدور برگ سبز به صورت الکترونیک انجام میشود.
چرا گمرک صدور پروانههای گمرکی را الکترونیکی کرد؟ پاسخ این سوال به جعل اسناد کاغذی برمی گردد چرا که در گذشته صدور پروانههای کاغذی موجب فساد شده بود و مثلا برخی با تأسیس دفاتری در بندرعباس پروانههای کاغذی گمرک را جعل میکردند. درحالی که با الکترونیکی شدن فرایند گمرکی دیگر امکان جعل اسناد وجود ندارد. عملکرد سامانه جامع گمرکی نشان میدهد که امروز از جعل هزاران سند گمرکی جلوگیری شده است.
این در حالی است که در گذشته جعل فیشهای بانکی از جمله جعل اسنادی بود که با الکترونیکی کردن رویههای گمرکی جعل فیشهای بانکی در گمرک به صفر رسید. تطبیق اسناد به صورت برخط با بانکها انجام و ۳۵ نوع عوارض بهصورت الکترونیکی دریافت میشود.
در واقع تا قبل از اجرای سامانه جامع گمرکی، سیستم سنتی و روش کاغذی محل درآمدزایی برای برخی افراد شده بود؛ در حالی که امروز تخلفات احتمالی در گمرک به آسانی شناسایی میشوند و این دستاوردی مهم به شمار میرود که از طریق سامانه جامع گمرکی از هر گونه تخلف پیشگیری و امکان ردگیری لحظهای هر یک از فرآیندها امکان پذیر شده است؛ بنابراین با اجرایی شدن سامانه جامع گمرکی، فرایندهای کاغذی متوقف شد و زمینههای سو استفاده از بین رفت.
چرا که استعلام اسنادی مانند مجوز بهداشت، مجوز استاندارد و... به صورت برخط است و تبادل اطلاعات با ۲۲ سازمان به صورت الکترونیک انجام میشود و دیگر لازم نیست ساعتها یا روزها و حتی ماهها منتظر دریافت نتایج استعلام ماند.
در همین حال، با الکترونیکی شدن صدور پروانه دیگر نگرانی گم شدن و از بین رفتن اسناد کاغذی وجود ندارد و رسیدگی به پروندههای گمرکی در کوتاهترین زمان ممکن توسط کارشناسان امور گمرکی انجام میشود و صاحبان کالا میتوانند از آخرین وضعیت پروانههای گمرکی در کلیه رویههای گمرکی بدون مراجعه حضوری و بهصورت برخط مطلع شوند.
الکترونیکی شدن فرایند گمرکی علاوه بر پیشگیری از جعل اسناد و تقلبات تجاری شرایطی فراهم آورده که رهگیری تخلفات احتمالی به آسانی امکانپذیر گردد در حالی که در سیستم سنتی این موضوع امکانپذیر نبود و بسیاری از پروندههای متخلفان به سرانجام نمیرسید.
با الکترونیکی شدن پروانههای گمرکی به طور میانگین هم اکنون روزانه ده هزار محموله از طریق نیروی انتظامی از گمرک به شکل الکترونیکی استعلام میشود و سامانه گمرک به طور خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی پاسخ را در مدت ۲ تا ۳ دقیقه برای ماموران نیروی انتظامی ارسال میکند. مقایسه کنید نحوه استعلام الکترونیکی را با زمانی که باید با گمرک نامه نگاری میشد و پروانه را ضمیمه نامه میکردند تا به صورت دستی پاسخ استعلام ارسال و پس از حداقل یک ماه جواب نامه ارسال میشد تا مشخص شود که آیا این محمولهای که توقیف شده قاچاق هست یا نه.