به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ علی اکبر غنجی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) اظهار داشت: در حالیکه تا ۱۳۹۴ به دلیل قوت گرفتن تحریمهای ظالمانه راه ورود کشتیهای ایرانی به کشورهای صادر کننده غلات بسته بود، اما از ابتدای سال ۹۵ تاکنون شرایط تغییر کرده است.
وی افزود: شرکت حمل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید موفق به انعقاد ۶۳ فقره قرارداد حمل غلات از کشورهای مختلف جهان از مبادی آمریکای جنوبی، دریای سیاه و اروپای شمالی شده است.
غنجی ظرفیت به کارگرفته شده برای تامین این قراردادها را ۱۵ شناور پانامکس ملکی با پرچم ایران اعلام کرد و ادامه داد: از ابتدای سال ۹۵ تاکنون حدود سه و نیم میلیون تن انواع غلات از جمله ذرت، سویا، کنجاله، گندم و برنج حمل شده که به معنای متوسط ماهانه ۲۵۰ هزار تن حمل است که میتوان آن را به عنوان رکوردی تازه در سالهای اخیر از سوی شرکت حمل فله اعلام داشت.
مدیرعامل شرکت حمل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره دوباره به
تاثیر شرایط جدید بر فرآیند کاری شرکت حمل فله، برخی از مهمترین نتایج اجرای برجام بر این فرآیندها را ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم از اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اعزام شناورهای با پرچم ایران به سایر کشورها و گسترش روابط از این طریق، توانمند سازی مجدد ناوگان شناورهای فله بر در حمایت از صنایع داخلی و کمک به شکوفایی اقتصادی و ممانعت از خروج ارز با پرداخت کرایه حمل به مالکان خارجی اعلام کرد.
به گفته وی عدم پرداخت ۱۰ دردصد عوارض حق پرچم که موجب کاهش قیمت تمام شده محصولات وارداتی میشود و اثرات ضد تورمی خواهد داشت و کاهش ریسک ناشی از سرباز زدن شناورهای خارجی از حمل محصولات به مقصد ایران از دیگر نتایج شرایط
جدید در بر فرآیند کاری شرکت حمل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ذکرکرد.
غنجی در پایان اظهاراتش موفقیت بدست آمده را مایه مباهات شرکت حمل فله دانست و گفت: با استفاده از تجارب کارشناسان خبره در دو سطح بازاریابی و عملیات درصددهستیم این دستاوردها را دو چندان کنیم.
اختصاص اسکله شماره پنج بندر بهشتی برای صادرات فولاد مکران
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به تولید سالانه دو و نیم میلیون فرآوردههای فولادی در فاز اول مجتمع فولاد مکران از اختصاص اسکله شماره پنج شهید بهشتی چابهار برای صادرات این محصولات خبرداد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ اکبر ترکان در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) با اشاره به هدف گذاری تولید سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد در چابهار گفت: فاز اول شرکت فولاد مکران با ظرفیت تولید چهارمیلیون تن در سال ۱۶ ماه دیگر به بهره برداری میرسد.
وی افزود: دو ونیم میلیون تن ورودی سنگ آهن و یک ونیم میلیون تن خروجی محصولات به فاز اول است که روزانه ۱۲ هزارتن سنگ آهن از طریق دریا وریل وارد مجتمع میشود.
به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد بنابه توافقات صورت گرفته با سازمان بنادر اسکله شماره پنج شهید بهشتی با ظرفیت سالانه دوونیم میلیون تن برای واردات سنگ آهن وصادرات محصولات به فولاد مکران اختصاص داده شده است.
ترکان همچنین خواستار ایجاد خط آهن مجزا برای فولاد مکران شد وگفت: باتوجه به ورود روزانه ۱۲ هزار تن سنگ به مجتمع باید روزانه ۱۲ قطار وارد کارخانه شوند ومواد اولیه را تامین کنند.
وی با اشاره به نصب یک کوره چهارهزار وپانصد تنی در مجتمع فولاد گفت: تاکنون ۹۰۰ تن از این کوره نصب شده است ومقرر شده ماهانه یک هزار تن نصب شود که پیش بینی میشود تا آبان ماه این روند به اتمام برسد.
ترکان با بیان اینکه در حال حاضر حجم کاری فولاد ۱۲۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: اعتبار ارزی این پروژه ۱۳۵ میلیون یورو واعتبار ریالی آن نیز ۱۵۰ میلیارد تومان است که از طریق منابع صندوق توسعه ملی وبخش خصوصی تامین میشود.
مشاور رئیس جمهور همچنین با اشاره به روند اجرای پروژه نگین پتروشیمی مکران تاکید کرد:هدف گذاری نهایی برای تولید محصولات پتروشیمی در چابهار ۲۵ میلیون تن در سال است که فاز اول این پروژه با تولید سالانه هشت ونیم میلیون تن اتانول در حال احداث است.
به گفته وی برای صادرات این محصولات نیز با سازمان بنادر برای احداث یک پایانه صادراتی مواد پتروشیمی به توافق رسیدیم که در فاز اول خام فروشی متانول را به حداقل برسانیم.