23 میلیون سفر شهری در ماه، ارمغان بزرگراه امام علی
پروژه احداث بزرگراه امام علی (ع) وارد پنجمین سال خدمت رسانی به شهروندان تهرانی شد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، خردادماه سال 1390 که عملیات احداث ادامه بزرگراه امام علی(ع) با دستور مدیریت شهری آغاز شد، کمتر کسی تصور می کرد طرحی که به دلیل عبور از مناطق فرسوده و متراکم مسکونی نتوانسته بود در دوره های مختلف مدیریتی فرصت اجرا بیابد، روزی پذیرای 750 هزار سفر شهری شود.
شهروندان تهرانی از خردادماه سال 1392 طعم شیرین بهره مندی از عملکردهای ترافیکی این "ابرپروژه" را به خوبی چشیده اند. حتی شهروندان ساکن در حاشیه بزرگراه که ماه ها با صبر و بردباری، مشکلات ناشی از همجواری با کارگاه های عمرانی را تحمل کردند، حالا معنای این جمله را بیشتر درک می کنند که "راه، محور توسعه است" و مسیر نوسازی بسیاری از بافت های فرسوده از دل پروژه های ریز و درشت عمرانی می گذرد ایده ساخت بزرگراهی در شرق تهران که از شمال و جنوب پایتخت را در نوردد، به اواخر دهه 60 خورشیدی باز می گردد؛ آن زمان این طرح را "بزرگراه شرق" نام نهادند اما مشکل رفع معارضات ملکی متعدد و همچنین شبکه پرحجم تاسیسات شهری که در مسیر پروژه قرار داشت، بارها و بارها اجرای آن را به تاخیر انداخت.
اوایل سال 1390 طرح مذکور با عنوان بزرگراه امام علی (ع) پس از اعمال تغییراتی در نقشه های اولیه به مرحله تصویب رسید و به این ترتیب مسیر 38 کیلومتری که 9 کیلومتر آن پیش تر ساخته شده بود، پس از 22 ماه عملیات عمرانی شبانه روزی، تکمیل و به بهره برداری رسید.
در واقع با رفع بیش از 7هزار واحد مسکونی، جابجایی معارضات تأسیساتی درهم تنیده و اجرای بیش از 400 کیلومتر شبکه جایگزین و در نهایت به موجب ساخت 57پل در قالب 25 تقاطع غیر همسطح، راه بزرگراه امام علی (ع) باز شد تا شهروندان تهرانی بتوانند از بزرگراه ارتش تا کمربندی شهرری را در مدت زمان حداکثر نیم ساعت طی کنند.
اجرای چنین حجمی از مستحدثات عمرانی به معنای عدم قطع ارتباطات محلی، جلوگیری از گسستگی اجتماعی و فرهنگی محلات پیرامون بزرگراه امام علی(ع) و البته پیوند بزرگراه با اغلب معابر شریانی پهنه شرق پایتخت است؛ امری که علاوه بر ایجاد بیشترین منافع ترافیکی به گشایش بن بست های موجود در معابر برخی از مناطق شهری نیز کمک شایان توجهی کرده است.
در کنار تمام موارد ذکر شده، تکمیل بزرگراه امام علی(ع) تاثیر قابل ملاحظه ای نیز در توسعه شبکه حمل و نقل عمومی داشته است. در واقع عرض مناسب بزرگراه، امکان تجهیز و راه اندازی خط 8 اتوبوس های تندرو را فراهم کرد؛ سامانه ای که می توان با استفاده از آن مسیر طولانی شهرری تا مینی سیتی را به سرعت طی کرد.
بد نیست بدانیم فقط در تقاطع غیرهمسطح بزرگراه امام علی(ع) با بزرگراه شهید محلاتی بیش از 5 کیلومتر پل و مسیر دسترسی احداث شده است؛ پل هایی که نه تنها تمام گردش های ترافیکی مورد نیاز در محل تقاطع را تامین کرده اند بلکه با قرار گرفتن در 4 تراز ارتفاعی، سبب خلق یکی از زیباترین تقاطع های غیرهمسطح پایتخت شده اند.
حالا بزرگراه امام علی (ع) به یکی از پر ترددترین معابر شریانی تهران تبدیل شده است که هر روز حدود 750 هزار سفر شهری از طریق آن صورت می پذیرد. در واقع هر روز به طور متوسط 364 هزار دستگاه خودرو در مسیر شمال به جنوب این بزرگراه و 385 هزار دستگاه خودرو در مسیر جنوب به شمال تردد می کنند؛ امری که نشان می دهد بزرگراه امام علی (ع) به طور ماهانه پذیرای 23 میلیون سفر شهری است.