اسناد تجاری در گمرک الکترونیکی شد
گمرک ایران در راستای تکمیل هوشمند سازی امور گمرکی امکان ورود اطلاعات فاکتور در پنجره واحدتجارت فرامرزی را ایجاد کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، با الکترونیکی شدن فاکتور، قابلیت صحت سنجی و تقاطع گیری اطلاعات به وجود آمده و امکان تشخیص هر گونه عدم تطبیق در اسناد وجود دارد.
اقدام گمرک به این معناست که دیگر به مانند گذشته لازم نیست اسناد کاغذی مربوط به فاکتور بارگذاری شود و تمامی اظهار کنندگان باید در بخش اسناد ضمیمه، اطلاعات فاکتور (شماره و تاریخ فاکتور، پیش فاکتور، نام خریدار، نام فروشنده، اطلاعات شرکت حمل، اطلاعات بیمه، صاحب کالا و شماره اعتبار اسنادی و نوع معامله) را به صورت مجزا وارد سامانه کنند.
ثبت اطلاعات در سامانه امکان کنترل و تطبیق اسناد را ایجاد میکند و مانند گذشته تطبیق اسناد زمان بر و طولانی نیست. اظهارکننده میتواند در هنگام ورود اطلاعات از صحت اطلاعات مطلع شود و با هوشمند سازی امکان خطای انسانی در ثبت اعداد و ارقام کاهش مییابد.
از سوی دیگر، سنجش مغایرتها برای گمرک به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
هنگام تکمیل مشخصات خریدار (BUYER) باید اطلاعاتی از قبیل: نام، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن، نام کشور و شهر و آدرس ثبت شود. اطلاعات فوق در خصوص فروشنده (SELLER) نیز به این ترتیب است.
هنگام ثبت اطلاعات میبایست کرایه حمل مشخص شود و برای تکمیل اطلاعات بیمه شماره بیمه نامه و نوع آن لازم است. مشخصات صاحب کالا نیز به مانند مشخصات فروشنده و خریدار است. در ثبت شماره اعتبار اسنادی و نوع معامله (TERM OF PAYMENT) باید نوع معامله یعنی نحوه انتقال ارز، نوع ارز، شماره اعتبار اسنادی در فاکتور الکترونیک وارد شود.