معاون سیاسی رسانه ملی:
انتخابات پرشور و حداکثری ره آورد تلاش صدا و سیما
معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات رسانه ملی با تشریح عملکرد موفق رسانه ملی در برگزاری انتخابات پر شور با مشارکت حداکثری مردم ، میزان برنامه های نامزدها در ایام انتخابات را در مقایسه با گذشته بی سابقه بیان و تاکید کرد : بهترین پاداش مدیران و کارکنان رسانه ملی ، مدالی است که رهبر معظم انقلاب در پیامشان در سی م اردیبهشت بر گردن صدا و سیما آویختند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ مجید آخوندی در سومین نشست سراسری مدیران رسانه ملی با تشریح فعالیت های ستاد
انتخابات صدا و سیما از آغاز شکل گیری در شهریور 95 ، افزود : در این ستاد که همه معاونان رسانه ملی نیز حضور داشتند ، طرح های خوب بخش های مختلف سازمان بعد از بررسی و چکش کاری، در ستاد انتخابات تصویب و تولید برنامه ها آغاز شد .
معاون سیاسی رسانه ملی گفت: مهمترین راهبرد صدا و سیما در انتخابات مشارکت حداکثری، عدالت رسانه ای و بی طرفی، بصیرت بخشی، تاکید بر سلامت انتخابات، رعایت اخلاق انتخاباتی، مقابله با عملیات روانی رسانه های بیگانه و منطقی کردن فضای انتخابات بود که بتوانیم با تزریق آرامش به جامعه ، شاهد فتنه جدیدی نباشیم که سازمان در این زمینه موفق بود.
رئیس ستاد انتخابات رسانه ملی ادامه داد: یک هزار و 279 برنامه انتخاباتی در سیما تولید شد که نیمی از این برنامه ها در حوزه سیما و مابقی در حوزه سیاسی ساخته شد.
آقای آخوندی گفت: همچنین در معاونت صدا نیز 3 هزار و 622 برنامه تولید شد که از این تعداد نیمی در این حوزه و نیمی دیگر در حوزه سیاسی تولید شد.
معاون سیاسی رسانه ملی افزود: در حوزه سیمای معاونت استان ها هزار و 89 برنامه و در حوزه صدای استان ها هزار و 419 برنامه تولید شد که تمام این برنامه ها در سطح ملی و استانی از سه ماه مانده به انتخابات با یک شیب مناسب و کنداکتور مطلوب در سه مرحله تبیینی، تبلیغی و فراخوان پخش شد.
آخوندی با تاکید بر قوی بودن بنیه پژوهشی و استدلالی برنامه های انتخاباتی رسانه ملی ، گفت: ما در ساختار برنامه ها از همه ظرفیت ها استفاده کردیم.
وی گفت : از قالب های مستند، ترکیبی، کلیپ، اینفوگرافی، موشن گرافی و گفتگو بهره گرفتیم و در محتوا نیز تلاش شد محتوای برنامه ها غنی باشد.
معاون سیاسی صدا و سیما گفت: با توجه به تنوع و تکثر رسانه ای که وجود دارد اثرگذاری بسیار سخت است، به اعتقاد ما ذهن مخاطب یک صفحه سفید نیست که ما هر چه می گوییم بپذیرد، بلکه یک صفحه سفید است که هر رسانه ای هر چه می گوید می بیند و می شنود و در نهایت هر کدام مستدل تر و قوی تر باشد می پذیرد، به همین دلیل تاکید بر این شد که برنامه ها این ویژگی را داشته باشند و فکر می کنم خیلی از برنامه ها بنیه پژوهشی بسیار قوی داشتند.
معاون سیاسی رسانه ملی درباره برنامه قانونی نامزدها ، افزود: در این دوره افزایش کمی داشتیم ؛ معاونت سیمای ما در این دوره 27 درصد و معاونت صدا 57 درصد افزایش برنامه سازی داشته است.
آقای آخوندی اضافه کرد : در سیما هر نامزد 14 برنامه و در صدا نیز هر نامزد 14 برنامه داشتند و در استان ها هم پیشنهاد دادیم که هر نامزدی به هر استانی می رود نیم ساعت به او اختصاص دهند تا با مردم صحبت کند، اما در ستاد مصوب نشد.
معاون سیاسی صدا و سیما درباره مناظره ها هم با اشاره به اینکه این برنامه بیش از 50 میلیون مخاطب داشت ، گفت : نظر وزارت کشور این بود که مناظره ها به دلایل امنیتی که داشتند ضبطی برگزار شوند، اما همه حرف ما این بود که همه جذابیت مناظره ها به زنده پخش شدن آن است.
آخوندی خاطرنشان کرد : با تلاش هایی که رئیس رسانه ملی داشت بعد از یک هفته تلاش و کش و قوس توانستیم کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات را متقاعد کنیم که مناظره ها به صورت زنده پخش شود.
معاون رسانه ملی گفت: در این برنامه عدالت رسانه ای را برای نامزدها به طور دقیق رعایت کردیم ، به صورتی که نوع تصویر ، زمان تصویر ، زاویه دوربین و همه موارد یکسان بود؛ به نحوی که اگر همه رسانه های مجازی و غیرمجازی را بگردید یک مطلب نمی توانید پیدا کنید حاکی از اینکه عدالت رسانه ای در سازمان نبوده است.
آخوندی ادامه داد: در طراحی سوالات که مهمترین مسئله نامزدها بود از تمام ظرفیت های سازمان استفاده شد و مبنای ما نیز در طراحی سوالات نظرسنجی های سازمان بود؛ یعنی می دیدیم که مسئله مردم چیست و این مبنا را در طراحی سوالات مدنظر قرار می دادیم که مهمترین مشکل نیز اقتصادی بود.
وی افزود: فضای مجازی یک رقیب جدی برای رسانه های سنتی شده است چرا که در دسترس است و خط قرمزی ندارد و هویت منبع نیز مشخص نیست؛ یعنی اگر کسی از موساد مطلبی بنویسد و اینطور جا بزند که از ایران نوشته می تواند اثرگذاری خودش را داشته باشد.
آخوندی گفت: طبق آمار سه ماه پیش، تلگرام 30 میلیون مخاطب داشته است که از این میزان 20 درصد تولید و پخش پیام می کنند، این به معنی آن است که تولید و پخش از انحصار رسانه ملی خارج شده است و درست است که رسانه های سنتی قوی تر هستند، اما وقتی این مجموعه را در کنار هم قرار می دهیم شاید بتوان گفت رسانه های مجازی عظیم تر از رسانه های سنتی شده اند.
وی افزود: دوستان فضای مجازی طرح خوبی آوردند و افزایش چشمگیری در تولیدات فضای مجازی داشتیم؛ بر این باوریم که اگر بین فضای مجازی و بقیه تولید کننده های سازمان صدا و سیما هماهنگی خوبی انجام شود هم افزایی چشمگیری به وجود می آید که اگر ادامه پیدا کند اقدامات سازمان اثرگذاری بیشتری می تواند داشته باشد.
آخوندی درباره نظر سنجی سازمان صدا و سیما تاکید کرد: نتیجه نظرسنجی های واحد ها و ارگان های مختلف بسیار با هم مختلف بود اما بعد از انتخابات مشخص شد که نظرسنجی سازمان صدا و سیما از همه معتبر تر بوده است و باید به دوستانی که این نظرسنجی ها را انجام داده بودند تبریک گفت.