به گزارش
خبرگزاری صداو سیما، منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران امروز در نشست تبیین سیاستهای راهبردی طرح ایجاد شرکتهای زنجیرهای توزیع فرآوردههای نفتی (برندینگ) گفت: برای هر تغییری مقاومتهایی وجود دارد اگر بخواهیم رویکردی تازه را در مجموعه جاری کنیم نیازمند تغییر راهبردی هستیم.
وی با بیان اینکه شرایط کسب و کار در دنیا تغییر کرده است، گفت: ما نمیتوانیم پس از گذشت ۹۰ سال همچنان با همان روشهای قدیمی در فضای کسب و کار فعالیت کنیم.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، هم اکنون حدود ۴۰ سال از نسل برند در دنیا میگذرد، اما ما در توزیع سوخت هنوز وارد مراحل ابتدایی هم نشدهایم.
ریاحی با نام بردن از نسل نخست به عنوان نسل تولید، نسل دوم، نسل فروش، نسل سوم، بازاریابی و نسل چهارم برندینگ، ادامه داد: ما هنوز در نسل دوم و مرحله فروش باقی مانده ایم؛ این در حالی است که انسان از صبح تا شب با حداقل ۴۰ برند متنوع در زندگی خود روبه روست.
وی با تاکید بر اینکه اصل تجارت امروز اصل برندینگ است، ادامه داد: هم اکنون بحث تولید بدون کارخانهای در همه دنیا مطرح است و شرکتهای بزرگ با یکدیگر ادغام راهبردی میشوند.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، این شرکتها تولید را در باصرفهترین مکان، تامین سرمایه را نیز در به صرفهترین مکان و حتی فروش را در باصرفهترین مکان ممکن انجام میدهند.
ریاحی تاکید کرد: اگر ما وارد این چرخه جهانی نشویم، اتفاقهای مبهمی برای ما رقم خواهد خورد.
چرخش حاشیه سود از دولت به بخش خصوصی
ریاحی تصریح کرد: این بسیار خوب است که شرکتها و جایگاهها به سبب وفاداری تمایلی به جدا شدن از بدنه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران نداشته باشند، اما باید در نظر گرفت که این شرکت و در واقع دولت در نظر دارد با این کار حاشیه سود خود را به آنها محول کند.
وی با بیان اینکه شرکتهای برند اگر احساس کنند که وارد فضای مطلوبی شده اند، شکوفا خواهند شد، افزود: ما برای ایجاد این فضای مطلوب تلاش میکنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران از عوامل علت معلولی، عوامل زیرساختی، عوامل پشتیبان، فرآیندها، راهبردها و پیامدها به عنوان الگوی اصلی برندسازی نام برد و گفت: همه این عوامل در حال ایجاد هستند.
وی در ادامه به چالشهای برند اشاره کرد و افزود: چالش سازمانی، چالش معماری، برنامهای و دستیابی به مزیت رقابتی از جمله این چالشهاست که خوشبختانه همه مجموعه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، پالایش و پخش و به طور کلی صنعت نفت و حتی دولت دست به دست هم داده اند و در حال رفع این چالشها هستند.
ریاحی از سیاستگذاری مناسب حمایتی، تسهیل گری و کاهش بوروکراسی اداری، تنظیم گری جهت توسعه برند، ایجاد فضای رقابتی و حذف رانتها و بازارسازی و توسعه برند به عنوان مولفههای وظایف حاکمیت در تحقق برند نام برد.
به گفته وی، از هم اکنون حاکمیت در حال ایجاد همه این موارد است و در بخش تنظیم گری نیز میتوان به تنظیم گرهای مالی، بازرگانی، بهره برداری، ایمنی، آموزش و توسعه، نظام مهندسی سوخترسانی، کنترل و نظارتهای استانی و ... میتوان اشاره کرد.
پیامدهای مثبت اجرای برندینگ
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفت،ی طرح برندینگ در صورت اجرا با پیامدهای بسیار مثبتی روبهرو خواهد بود.
وی گفت: ایجاد زمینه و عرصههای جدید کسب و کار، ایجاد ظرفیتهای اشتغال جدید، گسترش حق انتخاب مصرف کننده، کاهش هزینههای شرکتت و کاهش خطاهای راهبردی از جمله این پیامدها خواهد بود.
ریاحی ادامه داد: همچنین حل مسائل حقوقی، مالی، قراردادی، بازرگانی و ...، ایجاد رضایت و اطمینان ذینفعان، سرآمدی در عملیات و پاسخگویی بیشتر و شفافیت در عملیات و کاهش بوروکراسی نیز از دیگر پیامدهای اجرای طرح برندینگ است.
نشست تبیین سیاستهای راهبردی طرح ایجاد شرکتهای زنجیرهای توزیع فرآوردههای نفتی (برندینگ) روز چهارشنبه (سوم خردادماه) همزمان با سالروز آزادی خرمشهر، با حضور همه مدیران ارشد و میانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و همچنین مدیران مناطق ۳۷ گانه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران برگزار شد.
در این نشست مواردی همچون؛ تعریف برند، الگوی اصلی برندسازی، ماهیت سه گانه برندسازی، الزامهای برند، چالشهای برند، وظایف حاکمیت در تحقق برند، چرخه تکاملی ایجاد برند، جایگاه برند، نگرش فرآیندی به برندینگ، آثار نگرش فرآیندی به برندینگ، تعارضهای برند، سطوح آمادگی پذیرش برند، راهبردهای توسعه برند، برنامهها و پیامدهای برند بررسی و تبیین شد.
برگزاری نشست بررسی طرح ایجاد شرکتهای زنجیرهای توزیع فرآوردههای نفتی نشست تبیین سیاستهای راهبردی طرح ایجاد شرکتهای زنجیرهای توزیع فرآوردههای نفتی (برندینگ) امروز در شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی برگزار شد.
در این نشست موضوعاتی مانند چالشهای پیش روی شرکت ملی پخش در ایجاد شرکتهای زنجیرهای توزیع و راههای رسیدن به این زنجیره تبادل نظر شد.
همچنین مواردی مانند تعریف برند، الگوی اصلی برندسازی، ماهیت سه گانه برندسازی، الزامهای برند، چالشهای برند، وظایف حاکمیت در تحقق برند، چرخه تکاملی ایجاد برند، جایگاه برند، نگرش فرآیندی به برندینگ، آثار نگرش فرآیندی به برندینگ، تعارضهای برند، سطوح آمادگی پذیرش برند، راهبردهای توسعه برند، برنامهها و پیامدهای برند بررسی و تبیین شد.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، ایجاد شرکتهای زنجیرهای توزیع (برندینگ) در صورت اجرا پیامدهای بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت.
منصور ریاحی گفت: ایجاد زمینه و عرصههای جدید کسب و کار، ایجاد ظرفیتهای اشتغال جدید، گسترش حق انتخاب مصرف کننده، کاهش هزینههای شرکتت و کاهش خطاهای راهبردی از جمله این پیامدها خواهد بود.
ریاحی ادامه داد: همچنین حل مسائل حقوقی، مالی، قراردادی، بازرگانی و ...، ایجاد رضایت و اطمینان ذینفعان، سرآمدی در عملیات و پاسخگویی بیشتر و شفافیت در عملیات و کاهش بوروکراسی نیز از دیگر پیامدهای اجرای طرح برندینگ است.
در نشست تبیین سیاستهای راهبردی طرح ایجاد شرکتهای زنجیرهای توزیع فرآوردههای نفتی (برندینگ) همه مدیران ارشد و میانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و همچنین مدیران مناطق ۳۷ گانه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران حضور داشتند.