به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، بررسی میدانی از تهران و بازارهای فعال در شهرستانها نشان دهنده رونق دوباره بازار و شروع خرید کالاهای پرمصرفی مانند مرغ، گوشت، حبوبات برنج، قند وشکر است.
همه ساله در آستانه ماه رمضان قیمت برخی اقلام پرمصرف با افزایش عیر عادی مواجه میشود که نیازمند تنظیم بازار از سوی مسئولان است.
علیرضا، ولی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص تمهیدات دولت برای کنترل بازار گوشت در ماه رمضان گفت: گوشت گرم وارداتی گوسفند هم اکنون با قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در میادین میوه وتره بار وبرخی فروشگاههای زنجیرهای در حال توزیع است.
علاوه بر اجرای طرحهای متعدد برای کنترل بازار و قیمت کالاهای اساسی بازرسی این مراکز نیز از ملزومات حفظ ثبات در بازار است.
علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران در این باره در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما با اشاره به تامین کامل کالاهای پرمصرف در ماه رمضان گفت:: به منظور جلوگیری از افزایش قیمت برخی کالاها در بازار دستورالعمل بازرسی بازار به اتاقهای اصناف سراسر کشور ارسال شده است.
وی جلوگیری از عرضه غیربهداشتی مواد خوراکی در ماه رمضان را از دیگر اولویتهای این تشکل دانست و ادامه داد: قیمت گذاری توسط کمیسیونهای نظارت هر شهر و استان انجام میشود و کنترل و نظارت بازار بر عهده اتاقهای اصناف سراسر کشور است.
البته رصد بازار در شهرهای مختلف کشور نشان میدهد که اقدامات انجام شده تاکنون نمود خاصی نداشته است به نحوی که مردم برای خرید کالای مورد نیاز خود با مشکل مواجه هستند.
قیمت گوشت گوسفند در بازار بیش از ۴۰ هزار تومان وگوشت مرغ از ۶۷۰۰ تا ۷۵۰۰ به فروش میرسد.
همچنین خرمای مضافتی از ۶۵۰۰ تا ۸۸۰۰ تومان، حبوبات از جمله لپه ۳۵۰۰ تومان تا ۸۶۰۰ تومان، لوبیای چیتی از ۸۱۰۰ تا ۱۱۰۰۰ تومان، نخود از ۵۰۰۰ تا ۸۲۰۰ تومان، عدس خارجی ۴۵۰۰ تا ۵۶۰۰ تومان، برنج خارجی از ۲۷۰۰ تومان با نرخ
دولتی تا ۵۶۰۰ تومان و برنج ایرانی از ۶۴۰۰ تا ۱۳ هزارتومان در مراکز عمده فروشی عرضه میشود.
میرآخورلو معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف کنندگان وتولید کنندگان هم با اشاره به اجرای طرحهای ویژه نظارتی با هماهنگی سازمانهای مختلف از جمله سازمان غذا و دارو، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و سازمانهای صنعت وتجارت برای مراقبت از بازار گفت:: اولویت و اهمیت کار ما در راستای سیاست گذاری و تنظیم بموقع کالا و خدمت است تا با عرضه کافی؛ بازار را مدیریت کنیم.
نظارت بر بازار و برنامه ریزی دقیق برای عرضه کالاها به میزان نیاز دو ابزار کنترل تامین نیاز مردم در ایام پرمصرف است انتظاری که اغلب وقتی به سرانجام میرسد که کارکرد خود را از دست داده است.