مجلس؛ تصویب کلیات لایحه برداشت از صندوق توسعه
ریاض مرکز صدور تروریسم است
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور آمریکا به منطقه گفت: ریاض مرکز صدور تروریسم است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور چشمگیر و غیرتمندانه ملت ایران در انتخابات اخیر گفت: اگر امریکا مانع ارسال پول،سلاح و افراد مسلح از عربستان به سایر نقاط شود دیگر نه برج دوقلویی در نیویورک منفجر و نه هزاران نفر از مردم بیگانه عراق، سوریه و لبنان کشته و زخمی می شوند.

آقای لاریجانی در نشست علنی امروز (سه شنبه 2 خرداد) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور با اشاره به برگزاری انتخابات در 29 اردیبهشت سال جاری گفت: حضور چشمگیر و غیرتمندانه و بامتانت ملت عزیز ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی ستایش برانگیز و غرورآفرین بود.
* صحنه جدیدی از قدرت ملی کشور ما با توجهات ولی الله الاعظم(عج) پیش روی ملت ها باز شد
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این حماسه کم نظیر تفضل الهی شامل حال ملت شد و با توجهات ولی الله الاعظم امام زمان(عج) صحنه جدیدی از قدرت ملی کشور ما پیش روی ملت ها باز شد.
آقای لاریجانی افزود: ایران با انتخابات اخیر در دنیا سربلند شد و حضور قوی در منطقه پیدا کرد، در هنگامه ای که در صحنه بین المللی انواع و اقسام مکر را شاهد هستیم و در منطقه به غایت به هم ریختگی امنیتی وجود دارد و برخی قدرت های بزرگ و بعضی از کشورهای مسئله ساز به بحران امنیتی منطقه می دمند؛حضور باصلابت ملت پشتوانه محکم امنیت ملی کشور شد و استمرار انقلاب اسلامی را تضمین کرد.
* تدابیر حکیمانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در حضور یکپارچه و آراسته ملت در انتخابات تاثیر منحصر به فرد داشت
رئیس مجلس ادامه داد: تدابیر حکیمانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای که کراراً ملت عزیز را به حضور فراگیر و قانونمند دعوت کردند و به دست اندرکاران انتخابات رعایت رأی ملت را به عنوان امانت گوشزد کردند، در حضور یکپارچه و آراسته ملت در انتخابات تاثیر منحصر به فرد داشت.
وی با اشاره به راهنمایی های مراجع عظام تقلید و علمای اعلام و نمایندگان مجلس، نخبگان سیاسی، احزاب سیاسی، نخبگان فرهنگی، علمی، هنری و اجتماعی کشور برای حضور مردم در انتخابات گفت: راهنمایی های این عزیزان به ایجاد این حضور افتخارآمیز منجر شد که باید قدردان آنها بود.
آقای لاریجانی از دست اندرکاران انتخابات، شورای نگهبان، وزارت کشور، نمایندگان مجلس که در هیئت های نظارت حضور داشتند و دستگاه های امنیتی و انتظامی که تلاش شبانه روزی داشتند، تشکر کرد و گفت: رسانه های گروهی و صدا و سیما با اطلاع رسانی های به موقع برای انتخابات اخیر توفیق خدمتی یافتند.
آقای لاریجانی با تبریک به آقای حسن روحانی به عنوان برگزیده ملت در انتخابات اخیر افزود: امیدواریم دولت آینده کارآتر و مصمم تر در حل مشکلات اصلی کشور که متنوع است البته محوریت آن امور اقتصادی و معیشتی مردم است،گام بردارد.
* شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری منطبق با قانون اساسی نیازمند ضوابط روشن تر است
رئیس مجلس با اشاره به برخی کاستی ها در مسیر انتخابات به ویژه در روز رأی گیری، تصریح کرد: طولانی شدن زمان رأی گیری باعث خستگی مردم شد و همچنین در مورد شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری منطبق با قانون اساسی نیازمند ضوابط روشن تر هستیم.
آقای لاریجانی افزود: لازم است کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با همکاری مرکز پژوهش ها و وزارت کشور و همچنین شورای نگهبان، طرحی برای ساماندهی بهتر انتخابات تهیه و به مجلس ارائه کند؛ به ویژه در زمینه مکانیزه کردن انتخابات که قبلاً در قوانین مربوط مورد تاکید واقع شده بود، از حالا پیگیری و نظارت شود تا برای انتخابات بعدی با شرایط آسان تری ملت عزیز رأی خود را به صندوق های رأی بیندازند.
* ریاض مرکز صدور تروریسم شده است
رئیس قوه مقننه خطاب به نمایندگان مجلس در خصوص اجلاس اخیر ریاض تصریح کرد: اینکه رئیس جمهور امریکا در ابتدای صحبتش گفته است که چقدر پول از دولت سعودی گرفته تا قبول کرده در این اجلاس شرکت کند، نکته جالبی است که قابل باور نبود که به صورت علنی گفته شود.
وی ادامه داد: امریکایی ها ریاض را به عنوان مرکز مبارزه با تروریسم اعلام کردند که کار درستی بود؛ زیرا مرکز صدور تروریسم آنجاست و اگر امریکا موفق شود مانع ارسال پول، سلاح و افراد مسلح از عربستان به سایر نقاط شود دیگر نه برج دوقلویی در نیویورک منفجر می شود و نه هزاران نفر از مردم بیگانه عراق، سوریه و لبنان کشته و زخمی می شوند.
* امروز سعودی ها و امریکایی ها علمدار مبارزه با تروریسم شده اند!
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از عجایب روزگار این است که سعودی ها و امریکایی ها علمدار مبارزه با تروریسم شده اند؛ از اشغال افغانستان توسط شوروی سابق تا به امروز که انواع و اقسام جریان های تروریستی ایجاد شده است،در کدام یک سعودی ها در پشت صحنه یا روی صحنه آن نبودند.
وی ادامه داد: در مورد طالبان فقط کافی است به مصاحبه خانم "بینظیر بوتو" نخست وزیر فقید پاکستان توجه کنیم که در جواب خبرنگاری گفته بود چرا پاکستان طالبان را ایجاد کرد، گفت اینقدر پاکستان را سرزنش نکنید، طالبان از یک مثلث همکاری به وجود آمد که طراحی و هدایت آن با امریکا و انگلیس بود و پول آن را سعودی و امارات دادند که تنها اجرای آن توسط پاکستان بود.
آقای لاریجانی با اشاره به گزارش اخیر مسئولان امریکا در مورد 11 سپتامبر توسط القاعده که هنوز چند ماه از انتشار آن نمی گذرد که آنها مقامات سعودی را در ماجرای 11 سپتامبر دخیل دانستند، گفت: آیا تردیدی وجود دارد که داعش و النصره به کمک سعودی ها و برخی کشورهای کوچک منطقه ای ایجاد و حمایت شده اند؟ همینطور گروه های تروریستی نظیر احرار الشام و ده ها گروه تروریستی دیگر که از حمایت سعودی برخوردارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر سعودی ها ادعا می کنند ایران محور تروریسم در منطقه است و بعد از انقلاب خمینی(ره) منطقه با تروریسم مواجه شده است، این مطلب روشنی از نظر تاریخی است که حکومت عربستان از آغاز کار همیشه درگیر جنگ و ترور بوده و آن هم فقط جنگ را مسلمانان عرب و سعودی ها حتی یک تیر هم به سوی صهیونیست ها شلیک نکردند.
* آل سعود در هیچ نبردی علیه اسرائیل حاضر به هزینه کردن و فداکاری نشد
آقای لاریجانی افزود: سعودی ها یک روز با "جمال عبدالناصر " و ناصریست ها جنگیدند و بسیاری از افسران و سربازان مصری به دست دولت سعودی کشته شدند؛ هنوز سخنرانی معروف جمال عبدالناصر رئیس جمهور فقید مصر در مراسم تشییع پیکر افسران مصری که به دست رژیم سعودی کشته شدند، در خاطره ها مانده است.
وی ادامه داد: چه تعداد از ناصریست های عرب در کشورهای عربی با توطئه رژیم سعودی کشته یا زندانی شدند و روز دیگر با اخوان المسلمین در دنیای عرب جنگیدند، بیشترین ضربه را اخوانی ها در دنیای تسنن از آل سعود خوردند، علما و روشنفکران زیادی از مذاهب مختلف اهل سنت با خشم وهابی های سعودی آسیب فراوانی دیدند و رژیم سعودی چندین بار به یمن حمله کرد و به بهانه های گوناگون مردم این کشور را به خاک و خون کشاند؛ اما آل سعود در هیچ نبردی علیه اسرائیل حاضر به هزینه کردن و فداکاری نشد.
* ایران با برگزاری انتخابات در حال گسترش دموکراسی در منطقه است
آقای لاریجانی تصریح کرد: نزدیک به 60 سال است که دولت عربستان به نام گسترش اسلام با ایجاد مساجد و آموزش جوانان وهابیت را که نه اهل سنت آن را قبول دارند و نه دیگران، ایدئولوژی خشونت را در جهان گسترش داده و از طرفی دولت سعودی تلاش کرد تا "الازهر" را که مرکز فکری عمیق تر و اعتدالی تر اهل سنت است به حاشیه براند و آن را منزوی کند، چنین کشوری با چنین ایدئولوژی افراطی مدعی شده است که ایران از طریق گروه های مسلح در منطقه در حال توسعه تروریسم است؛ اشتباه می کنید! ما با ارائه انتخابات، رأی و صندوق های رأی در حال گسترش دموکراسی در منطقه هستیم و شما هنوز به زنان اجازه رانندگی نمی دهید، انتخابات ندارید و قانون اساسی در کشور شما وجود ندارد آنوقت مدعی می شوید.
وی با بیان اینکه آنچه باعث شد سعودی ها از انقلاب اسلامی ایران بترسند، الگو شدن ایران به عنوان یک کشور آزاد است که با رأی مردم اداره می شود،افزود: این مایه ننگ یک کشور اسلامی است که در پایتخت خود صدای امریکا را منتشر کند که دو گروه مجاهد عرب یعنی "حزب الله" و "حماس" را که در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی تلاش کردند به عنوان تروریسم بخواند.
* نمایندگان درمدت 48 ساعت نظر خود را درباره سیلاب های اخیر در کشور به کمیسیون عمران اعلام کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان ظرف 48 ساعت نظرهای خود را درخصوص گزارش سیلاب های اخیر به کمیسیون عمران ارائه کنند، گفت: کمیسیون عمران نیز درمدت یک هفته پیشنهادهای نمایندگان را بررسی و تا دو هفته بعد گزارش آن را به صحن علنی ارائه کند.
علی لاریجانی در نشست علنی امروز (سه شنبه 2 خرداد) مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس از سیل های اخیر در استان های سیستان و بلوچستان و آذربایجان های شرقی و غربی، گفت: از آنجاکه کمیسیون عمران پیشنهادهایی را در گزارش خود آورده است، نمایندگان 48 ساعت فرصت دارند که نظر اصلاحی خود را درباره این پیشنهادها به کمیسیون ارائه کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:کمیسیون عمران نیز ظرف یک هفته پیشنهادهای نمایندگان را بررسی و تا دو هفته بعد گزارش آن را به صحن علنی ارائه کند.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که سیل در استان کرمان و چهارمحال و بختیاری نیز رخ داده و در استان چهارمحال و بختیاری خساراتی را برجای گذاشته است و چند نفر از هموطنان نیز مفقود شده اند، نمایندگان اگر در این زمینه نیز پیشنهاد تکمیلی دارند، به کمیسیون عمران ارائه کنند.
تصویب کلیات لایحه برداشت یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه
نمایندگان مجلس با تصویب کلیات لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی موافقت کردند .
یک فوریت این لایحه پیشتر در تاریخ 14 آذر 95 به تصویب رسیده بود .
لایحه یاد شده 7 ماده دارد و ماده 1 آن تصریح می کند: به منظور تحقق اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده می شود با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری معادل یک میلیارد و 500 میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانکها ، موسسات اعتباری ، صندوق کارآفرینی امید و سایر صندوق های مجاز ، سپرده گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت روستاهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری و اقشار آسیب پذیر شود .
پس از گزارش سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه موافقان و مخالفان این لایحه اظهار نظر کردند . مخالفان معتقد بودند در این لایحه رویکرد ایجاد اشتغال و نظارت پذیر بودن قید نشده و متولی ایجاد چنین اشتغال نیز مشخص نشده است و به گفته مرکز پژوهشها باید متن لایحه اصلاح شود.
موافقان نیز معتقد بودند که ایجاد اشتغال در متن قانون برنامه ششم توسعه آمده است و برخی ایرادات در جریان بررسی جزئیات لایحه قابل اصلاح است .
سرانجام کلیات لایحه به رای گذاشته شد و با 168 رای موافق ، 13 مخالف و یک رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید .
35 نماینده علیرغم حضور در صحن علنی در رای گیری شرکت نکردند .
نوبخت در مجلس: دولت ریالی برای ایجاد اشتغال از صندوق توسعه ملی برداشت نمیکند
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت قصد برداشت پول از صندوق توسعه ملی ندارد بلکه قصد دارد از محل آن 1.5 میلیارد دلار تسهیلات اعطا کند.
محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 2 خرداد) مجلس شورای اسلامی در بررسی کلیات لایحه یک فوریتی اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمترتوسعه یافته، عشایری و مرزی به بیان نظرهای دولت در این خصوص اشاره کرد و گفت: برای اینکه دولت بیکاری را تا 8.6 کاهش دهد باید سالانه 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه برهمین اساس تصریح کرد:برای اینکه 955 هزار فرصت شغلی ایجاد شود باید نرخ بیکاری تا پایان برنامه کاهش یابد؛ لذا سالانه باید از 7 منبع برای اینکه تسهیلات ایجاد کنیم که از این رو سالانه 71 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای رشد اقتصادی استفاده می شود.
وی افزود: در این بین خواسته دولت از مجلس این نبود که 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود، بلکه اجازه می خواهیم تا 1.5 میلیارد دلار برای تسهیلات اشتغال روستاییان استفاده شود و پولی برداشت نمی کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان خاطرنشان کرد: دولت هیچ درخواستی مبنی بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ندارد، بلکه تکلیفی است که در برنامه ششم ازجانب مجلس به دولت مبنی بر ایجاد اشتغال داده شده که برای اجرای آن قصد ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی را داریم.
قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره سیل سه استان در صحن علنی
گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره سیل سه استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در جلسه علنی امروز قرائت شد.
در بخشی از این گزارش خسارت های مالی ناشی از سیل بهمن 95 در استان سیستان و بلوچستان 1529 میلیارد ریال برآورد شده و براساس گزارش کمیسیون عمران منابع لازم برای جبران خسارت ها تأمین و پرداخت نشده است.
همچنین خسارت های ناشی از سیل در استان آذربایجان غربی به مبلغ 4180 میلیارد ریال و در استان آذربایجان شرقی به مبلغ 4393 میلیارد ریال برآورد شده است.
همچنین در این گزارش درباره سیل در استان های آذربایجان شرقی و غربی آمده است: با پیش بینی مورخ 21 فروردین 96 سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارش زا در شمال غرب کشور و اعلام مجدد در تاریخ 23 فروردین 96، بارندگی از صبح جمعه مورخ 25 فروردین 96 آغاز و به دنبال آن ستاد مدیریت بحران استان های آذربایجان شرقی و غربی ضمن اعلام آماده باش به دستگاه های ذی ربط، احتمال وقوع سیل را از طریق صدا و سیما اطلاع رسانی می کنند اما به دلیل عدم برآورد حجم بارندگی ها، محل وقوع و شدت سیل پیش بینی نشده بود به نظر می رسد که سازمان هواشناسی صرفاً با داشتن داده های مربوط به جبهه های هوایی و عدم دسترسی به دیگر عوامل موثر در پیش بینی سیلاب از جمله مشخصات فنی و طبیعی حوضه آبریز، قادر به پیش بینی دقیق و نقطه ای سیل نبوده و بر همین اساس هشدارهای هواشناسی با رویکردی محتاطانه، دقت و کارآیی خود را از دست داده و موجب پراکنده شدن امکانات و عدم تمرکز توان امداد و نجات در مناطق درگیر سیل می شود.
خسارات ناشی از سیل های اخیر پرداخت نشده است
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گزارش این کمیسیون را در مورد سیل استانهای سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرائت کرد.
"سید هادی بهادری" در نشست علنی امروز (سه شنبه، 2 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون عمران در مورد جزئیات سیل های اخیر، گفت: در پی وقوع سیل ناشی از بارشهای شدید بهمن ماه 1395 در مناطق مرکزی و جنوبی استان سیستان و بلوچستان و از دست دادن 2 نفر از هموطنان و دستور ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، هیأتی از اعضای کمیسیون عمران به منطقه سیل زده اعزام و جوانب امر را مورد بررسی قرار دادند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین در هفته پایانی فروردین ماه 1396 نیز با ورود سامانه بارش زا به شمال غرب کشور، استان های آذربایجان شرقی و غربی دچار سیل و آبگرفتگی شدید شده که ضمن بروز خسارات مالی گسترده منجر به از دست دادن 45 نفرازهموطنان گردید که با دستور جناب آقای دکتر لاریجانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی هیأتی از کمیسیون عمران از نقاط سیل زده بازدید نمودند.
وی با تشریح نتایج حاصله براساس گزارشهای شماره 9979 و 9980 مورخ 13/2/96 هیأتهای اعزامی، یادآور شد: گزارشهای واصله از دستگاههای اجرایی ذیربط و بررسیهای کمیسیون عمران بر این اساس است؛ نتایج بررسی سیل در استان سیستان و بلوچستان؛ خسارات مالی ناشی از سیل بهمن ماه 1395 در سیستان و بلوچستان 1529 میلیارد ریال به شرح پیوست شماره 2 برآورد شده که تا زمان تنظیم این گزارش، منابع لازم برای جبران خسارات تأمین و پرداخت نگردیده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در این خصوص لازم به ذکر است که وزارت کشور از طریق سازمان مدیریت بحران نسبت به برآورد خسارات اقدام می کند تا با تصویب هیأت وزیران پرداخت شود اما عموما این فرآیند اجرایی با ورود سازمان برنامه و بودجه متوقف یا دچار تغییرات اساسی می شود که این اشکال با تصوب حکم بند "م" ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) مصوب 4/12/1393 و ضرورت تایید سازمان برنامه و بودجه شکل قانونی به خود گرفته و موجب کاهش عملکرد ساختار مدیریت بحران کشور شده است.
بهادری یادآور شد:از مهمترین عوامل توسعه دامنه خسارات جانی و مالی سیل در این استان می توان به وجود کانونهای جمعیتی فاقد زیرساخت مقابله با سیلاب، نفوذپذیری پایین خاک و تبدیل سریع بارشها به رواناب، عدم توج شهروندان به اطلاعیهها و اخطارهای صادره، عدم ارتقای دانش، امکانات و اعتبارات مدیریت بحران و همچنین عدم مستندسازی و بکارگیری تجارب حوادث مشابه در سال های گذشته خصوصا توفان گونو اشاره کرد.
عدم پیش بینی سازوکارهای مهار سیلاب شهرهای قدیمی با تراز بالای آبهای زیرزمینی را آسیبپذیر کرده است
نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به عمدهترین مشکلات و خسارات وارده در این سیل تصریح کرد: بیش از 3700 واحد روستایی و شهری در مناطق جنوبی استان به علت فرسودگی و استفاده از مصالح فاقد مقاومت مانند خشت و گل و فراوانی واحدهای کپری و همچنین ساخت و سازهای بی ضابطه در بستر و حریم رودخانه، مسیل و آبراهه ها خسارت دیدند.
وی افزود: با توجه به عدم استقبال مردم از تسهیلات دارای کارمزد به دلیل مغایرت با باورهای دینی و مذهبی، کمکهای بلاعوض 5 میلیون ریالی و همچنین اعطای تسهیلات بدون کارمزد به ازای هر واحد خسارت دیده از نیازهای ضروریای است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: عدم پیش بینی ساز و کارهای مهار و هدایت سیلاب، شهرهای قدیمی با تراز بالای آبهای زیرزمینی را آسیبپذیر کرده که نیاز است مطالعه و اجرای طرحهای جمع آوری و هدایت آبهای سطحی و همچنین حفاظت کانونهای جمعیتی مجاور رودخانه ها، مسیل ها ، مورد پیگیری قرار گیرد در این خصوص احداث سیل بند بر روی رودخانههای کاجو، سرباز، بنت و نیکشهر، دامن، آشار و سراوان از نیازهای ضروری جنوب استان سیستان و بلوچستان می باشد؛ همچنین کمبود سدهای ذخیره ای در استان موجب هدررفت بیش از 90 درصد بارش ها و بروز خسارت ناشی از حرکت سیل آسای روان آبها می شود.
بهادری با بیان اینکه شبکه ارتباطی جنوبی استان با حدود 1200 کیلومتر راه فرعی و به دلیل نداشتن ابنیه فنی کافی، در مقابل سیلاب آسیب پذیر بود، تصریح کرد: در مواقع بحرانی فاقد کارایی در برقراری ارتباط با مناطق درگیر حوادثی مانند سیل می شود که اجرای 26 دستگاه پل در جنوب استان و 8 دستگاه در محورهای ارتباطی بین استانی اولویت تأمین اعتبار دارد.
وی تأکید کرد: کمبود تجهیزات امداد سریع در استان پهناور سیستان و بلوچستان از مشکلاتی است که لازم است با تأمین حداقل دو دستگاه هلی کوپتر برای استقرار در ایرانشهر و سواحل مکران از طریق جمعیت هلال احمر رفع گردد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با تشریح نتایج بررسی سیل در استان های آذربایجان شرقی و غربی، یادآور شد: با پیش بینی مورخ 21/1/96 سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارش زا در شمال غرب کشور و اعلام مجدد در تاریخ 23/1/96 بارندگی ها از صبح جمعه مورخ 25/1/96 آغاز و به دنبال آن ستاد مدیریت بحران استان های آذربایجان شرقی و غربی ضمن اعلام آماده باش به دستگاه های ذیربط احتمال وقوع سیل را از طریق صدا و سیما اطلاع رسانی می نماید اما به دلیل عدم برآورد حجم بارندگیها محل وقوع و شدت سیل پیش بینی نشده بود.
سازمان هواشناسی صرفا با داشتن داده های مربوط به جبهه های هوایی قادر به پیش بینی دقیق و نقطه ای سیل نیست
نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: به نظر می رسد که سازمان هواشناسی صرفا با داشتن داده های مربوط به جبهه های هوایی و عدم دسترسی به دیگر عوامل موثر در پیش بینی سیلاب از جمله مشخصات فنی و طبیعی حوضه آبریز، قادر به پیش بینی دقیق و نقطه ای سیل نبوده و بر همین اساس هشدارهای هواشناسی با رویکرد محتاطانه، دقت و کارایی خود را از دست داده و موجب پراکنده شدن امکانات و عدم تمرکز توان امداد و نجات در مناطق درگیر سیل می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: از طرفی وزارت نیرو نیز با داشتن سیستمهای مشابه در برخی حوضه های آبریز به تحلیل و پیش بینی سیلاب می پردازد که لازم است ضمن حذف موازی گری، متولی واحد برای پیش بینی و هشدار سیل در کشور تعیین شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با یادآوری اینکه برآورد خسارات ناشی از این سیل در استان آذربایجان غربی به مبلغ 4180 میلیارد ریال به شرح پیوست شماره سه و در استان آذربایجان شرقی به مبلغ 4293 میلیارد ریال به شرح پیوست شماره 4 اعلام گردیده است، تصریح کرد: در استان آذربایجان غربی علیرغم بالاتر بودن خسارات مالی بالاخص در 94 روستا واقع در حوضه شهرستان های ارومیه، نقده، اشنویه و پیرانشهر با یک نفر تلفات جانی، دارای خسارات جانی بسیار کمتری نسبت به استان آذربایجان شرقی بوده است که علت آن، اطلاع رسانی موثر و به موقع ارزیابی شده است.
حجم بالای بارش در مدت کوتاه 10 دقیقهای و ذوب برفهای ذخیره شده در کوههای اطراف منجر به روان شدن سیلاب شد
وی با بیان اینکه متأسفانه 44 نفر در دو نقطه استان آذربایجان شرقی شامل روستای چنار در شهرستان عجب شیر و زیر پل آذرشهر (غله زار) جان خود را از دست دادند که با توجه به آمار بالای تلفات جانی نیازمند بررسی و توجه جدی است، تصریح کرد: روستای "چنار" در شهرستان "عجب شیر" که در حاشیه رودخانه شکل گرفته، به دلیل کمبود زمین مسطح و عدم کنترل حریم و بستر رودخانه از سوی مراجع ذیربط دارای مستحدثات گسترده و فاقد ایمنی در بستر رودخانه است.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: حجم بالای بارش در مدت کوتاه 10 دقیقهای و ذوب برفهای ذخیره شده در کوههای اطراف منجر به روان شدن سیلاب گردیده و با توجه به قرار گیری این روستا در پایین دست حوضه آب ریز کم عمق و کم بودن زمان رسیدن سیل به روستا، اهالی را غافلگیر و بافت روستایی موجود در بستر رودخانه را درگیر سیل نمود که متأسفانه 22 نفر از ساکنین این روستا جان خود را از دست دادند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: پل موسوم غله زار در محور تبریز – آذرشهر با 9 دهانه 15 متری بر روی رودخانه آذرشهر، در پایین دست حوضه آبریز وسیع واقع شده که در فاصله حدود یک صد متری بالادست پل، یک خط لوله انتقال نفت عبوری از عرض رودخانه توسط یک بند بتنی محافظت میشد.
وی ادامه داد: در سنوات گذشته با نصب تابلوی زیرگذر اجازه تردد از دهانه اول پل به صورت جاده دسترسی به روستا و باغات مجاور داده شده بود در حالی که دوربرگردان های لازم در جاده اصلی ایجاد شده بود اما به دلیل سهولت عبور از زیر پل و عدم ممانعت مراجع ذیربط مورد استفاده قرار نمیگرفت.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: در بارندگیهای منجر به سیل مذکور حجم بالایی از رواناب در پشت بند بتنی مجاور پل ذخیره و دبی ورودی در بخشی از سطح رودخانه پخش می شد که با شکست ناگهانی بند و ورود حجم بالایی از ذخیره پشت آن به پایین دست، خودروهای موجود در مسیر عبوری از دهانه اول پل را که عموما با احساس امنیت نسبت به حرکت یکنواخت آب در دیگر دهانه های پل، به نظاره سیل متوقف بودند را درگیر سیل و آبگرفتگی می کرده که علیرغم امدادرسانی و نجات 11 دستگاه خودرو، بقیه خودروهای زیر پل به همراه راکبین در سیلاب غرق و متأسفانه منجر به از دست دادن جان 22 تن از هموطنان در این نقطه شد که نقش بی احتیاطی مردم و عدم اقدام بازدارنده مسئولان ذیربط در بروز این حادثه محرز است.
نماینده مردم ارومیه با اشاره به دلایل اصلی افزایش تلفات و خسارات سیل استانهای آذربایجان شرقی و غربی به تفکیک دستگاههای اجرایی گفت: وزارت نیرو در عدم مدیریت سیلاب به دلیل عدم وجود سد در رودخانه های سیل زا، عدم کنترل و حفاظت از حریم و بستر رودخانه ها، برداشت غیرمجاز شن و ماسه، عدم لایروبی و عدم ایمن سازی رودخانه ها مخصوصاً در نزدیکی روستاها و سکونتگاه ها و همچنین وزارت جهاد در عدم کفایت اجرای طرح های آبخیزداری، نبود کنترل بر تعادل دام و مرتع و تضعیف پوشش گیاهی، عدم توسعه و پوشش بیمه محصولات کشاورزی و همچنین وزارت راه و شهرسازی عدم برآورد مناسب دبی سیلاب در طراحی پل ها، عدم جانمایی، کنترل و نصب علائم و تابلوهای راهنمای مسیر بالاخص در حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها وهمچنین وزارت کشورعدم اطلاع رسانی و مدیریت موثر بحران، عدم اقدام موثر در جلوگیری از تجمع مردم در مناطق در خطر سیل و آب بردگی ضعف داشتند.
وی با بیان اینکه تسریع در تکمیل و بهره برداری از سدهای موثر در مهار و کنترل سیلاب از جمله سدهای نازلو، باراندوز در استان آذربایجان غربی و کنترل جدی بر برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها به ویژه در محدوده های ممنوعه از مهمترین نیازهای احصا شده در رفع مشکلات استان های آذربایجان شرقی و غربی است، تصریح کرد: براساس یافته های این بررسی، توصیه ها و تذکرات نظارتی جهت ارتقای عملکرد و کاهش خسارات در حوادث مشابه، طی 27 بند به شرح پیوست شماره یک این گزارش، قابل توجه دستگاه های اجرایی و امداد و نجات و نیازمند پیگیری دستگاه های نظارتی می باشد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس تبصره یک ماده 49 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی جهت کاهش خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه راهکارهایی پیشنهاد می شود، افزود: در اجرای بند (م) ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، دولت مکلف است اعتبارات مورد نیاز برای این موارد را تامین و با فوریت تخصیص دهد؛ جبران خسارات ناشی از سیل ها در کشور، حذف مدارس کپری، خشتی، گلی و مقاوم سازی فضاهای آموزشی و مدارس در معرض سیل و زلزله، تامین اعتبار برای آزادسازی و ساماندهی بستر و حریم مناطق مجاور با کانون های جمعیتی شهری و روستایی.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: به منظور مقابله با حوادث غیرمترقبه تنخواه گردان موضوع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 به 4 درصد اصلاح می گردد. یک درصد افزایش یافته از طریق سازمان مدیریت بحران کشور در اختیار استانداران جهت اقدامات اضطراری در مدیریت حوادث غیرمترقبه قرار می گیرد.
وی افزود: به منظور تسریع در جبران خسارات وارده، عبارت و "تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (ظرف مدت 10 روز)" از بند (م) ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) حذف گردد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خرید و واردات تجهیزات و ماشین آلات امداد و نجات با تایید سازمان مدیریت بحران کشور از پرداخت مالیات، سود بازرگانی و تعرفه گمرکی معاف است.
بهادری یادآور شد: دولت مکلف است ضمن طراحی، نصب و راه اندازی عملیاتی سامانه های هشدار سیل در حوزه های آبریز سیل خیز، متولی مسئول جهت تحلیل، پیش بینی و هشدار سیل را تعیین نماید.
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری وزارت نیرو نسبت به زمینه سازی و جابجایی واحدهای مسکونی واقع در حریم و بستر رودخانه و مسیل ها اقدام نماید. همچنین دولت مکلف است زمین مورد نیاز جهت جابجایی واحدهای مسکونی واقع در بستر و حریم رودخانه ها را تامین و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قراردهد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران و دیوان محاسبات مکلفند هر سه ماه گزارش نحوه ابلاغ، تخصیص و پرداخت اعتبارات بند (م) ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) را به کمیسیون های عمران و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.
وزارت نیرو از ایجاد هرگونه مستحدثات عمومی غیرضروری و خصوصی در بستر و حریم رودخانه ها،مسیل ها،مرداب ها و برکه های طبیعی جلوگیری کند.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه تبصره 4 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب براین اساس اصلاح می شود، گفت: وزارت نیرو مکلف است از ایجاد هرگونه مستحدثات عمومی غیرضروری و خصوصی در بستر و حریم انهار، رودخانه ها، کانال های عمومی، مسیل ها، مرداب ها و برکه های طبیعی جلوگیری کند و ابنیه غیرمجاز جدید و مستحدثات غیرمجاز مزاحم برای امور مربوط به آب یا برق را شناسایی و اخطار لازم را برای برچیدن و رفع مزاحمت حداکثر ظرف مهلت 3 ماه را ابلاغ و در صورت استنکاف با اطلاع و حضور نماینده دادستان یا دادگاه به محل، رأساً نسبت به قلع و قمع و اخذ هزینه اقدام کند.
درخصوص ابنیه غیرمجاز قبلی وزارت نیرو ملزم است ضمن همکاری با وزارت راه و شهرسازی و تامین زمین مورد نیاز و تسهیلات کم بهره ساخت اخطار لازم با مهلت یک ساله برای برچیدن بنای غیرمجاز و احداث بنای مجاز را ابلاغ و در صورت استنکاف با حضور نماینده دادستان یا دادگاه به محل، رأساً نسبت به قلع و قمع و اخذ هزینه اقدام کند.