به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمدرضا حسین زاده با بیان اینکه نسبت مطالبات معوق به تسهیلات در این بانک با 1.2 درصد کاهش به نسبت سال قبل به 7.8 درصد در سال 1395 کاهش یافته است، گفت: این نسبت در کل نظام بانکی 8.8 درصد است که نشان از موفقیت بانک ملی ایران در وصول مطالبات دارد.
محمد رضا حسین زاده در همایش سراسری تبیین سیاست های پیگیری و وصول مطالبات بانک ملی ایران در سال 1396 با تاکید بر این که حتی یک لحظه هم نباید از موضوع وصول مطالبات معوق غفلت کرد، افزود: در همین راستا بسته سیاستی وصول مطالبات معوق به روزرسانی و ابلاغ شده است.
وی همچنین به لزوم وصول حداقل پنج درصد از مبلغ معوق شده در هر پرونده اشاره و خاطرنشان کرد: هر چه مبلغ بیشتری از محل مطالبات معوق به بانک برگردد، این پول بیشتر گردش می کند که به سودآوری شعبه و بانک منجر می شود.
مدیرعامل بانک ملی ایران با تاکید بر این که بانک از همه راه های قانونی برای وصول مطالبات خود استفاده می کند، اما ترجیح می دهد از راه های اعتمادسازی استفاده کند، اظهار کرد: بدهی مشتریان به هر شعبه و اداره امور، به طور مرتب و هفتگی توسط هیات مدیره رصد و علل آن بررسی می شود.
حسین زاده تاکید کرد که تحقق عدد پنج درصد برای نسبت مطالبات معوق به تسهیلات بانک ملی ایران (NPL) در سال جاری کاملا امکان پذیر است و این عدد استاندارد جهانی است.
رئیس هیات مدیره بانک ملی ایران همچنین با بیان این که نمی توان برای وصول همه پرونده های مطالبات معوق یک نسخه واحد تجویز کرد، گفت: هر پرونده راهکار خودش را دارد و تجربه نشان داده که بانک ملی ایران حتی پرونده های سخت و پیچیده را نیز حل کرده است.
سیاست های پیگیری و وصول مطالبات بانک ملی ایران تبیین شد
عضو هیئت مدیره بانک ملی ایران با اشاره به اینکه هر اقدامی در راستای افزایش توان بانک ملی ایران بر کل اقتصاد کشور اثر مثبت خواهد گذاشت، گفت: بیش از 90 درصد تامین مالی بنگاه های اقتصادی در کشور ما از طریق نظام بانکی است و بخش قابل توجهی از این میزان نیز سهم بانک ملی ایران است.
بنا بر گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، برات کریمی در همایش سراسری تبیین سیاست های پیگیری و وصول مطالبات بانک ملی ایران در سال 1396 با اشاره به این که رشد 34 درصدی منابع بانک نشان از موفقیت آن در اجرای برنامه ها دارد، افزود: استراتژی بانک در سال جاری، سودآوری است و ما می خواهیم امسال ترازنامه بانک را با سود بهتری ببندیم.
وی با اشاره به ابلاغ بسته سیاست های اعتباری و پیگیری وصول مطالبات معوق در سال جاری، اظهار کرد: هر چه مطالبات معوق بیشتر وصول شود، توان مالی بانک افزایش یافته و گردش پول در بانک بیشتر می شود که نتیجه آن نیز سودآوری خواهد بود.
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران همچنین با اشاره به این که متاسفانه توان مشتریان هنگام پرداخت تسهیلات به آنها در نظر گرفته نمی شود، از این موضوع به عنوان یک اشکال یاد کرد و گفت: تاکید می کنم در رسیدگی به پرونده های بدهی معوق، تعیین تکلیف بدون پیش دریافت ممنوع است.
کریمی در ادامه به این که پیگیری پرونده های بدهکاری خرد وقت زیادی از همکاران بانک می گیرد اشاره کرد و گفت: این کار باید به همکارانی خارج از بانک واگذار شود، اما پیگیری پرونده های کلان باید در خود بانک باشد.
به گفته او، همه پرونده بدهی های کلان نیز در شعب قابل رسیدگی نیست و در 80 درصد موارد، مدیران ارشد بانک باید درباره آنها تصمیم گیری کنند.
در ادامه این همایش، غلامرضا پناهی دیگر عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با بیان این که مطالبات معوق در هیچ بانکی هرگز صفر نخواهد شد، گفت: به هر حال در جریان عملیات بانکی، بانک خودش را در معرض ریسکی قرار می دهد که ممکن است به ایجاد مطالبات معوق نیز بیانجامد. وی با تاکید بر لزوم تغییر فرهنگ جامعه و ایجاد حس التزام به بازگرداندن بدهی بانکی، گفت: همه باید بدانند وقتی منابع از بانک خارج می شود و به بانک بر نمی گردد، در نهایت این اقتصاد کشور است که زیان خواهد کرد.
به گفته او اکنون نقدینگی در کشور 30 درصد رشد کرده، اما فعالان اقتصادی از کمبود نقدینگی گلایه دارند که علت این وضعیت خروج منابع از بانکها و برنگشتن آن توسط بدهکاران بانکی است.
پناهی با تاکید بر این که به تعداد بدهکاران بانکی، راه برای وصول مطالبات معوق هست، اظهار کرد: خیلی از بدهکاران بانکی پول دارند، اما به دنبال استمهال بدهی خود هستند، بنابراین باید تاکید کنیم که پیش دریافت، یکی از اصول مسلم استمهال است.
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با تاکید بر این که کیفیت وصول مطالبات باید افزایش یابد، ادامه داد: بهداشت اعتباری بدهکاران باید مدنظر ما باشد، به طوری که یک بدهکار پس از پرداخت بدهی خود، دوباره به بدهکار تبدیل نشود.
در این همایش، همچنین رئیس اداره کل پیگیری و وصول مطالبات بانک ملی ایران به ارائه گزارشی از عملکرد این اداره پرداخت و گفت: باید بپذیریم که به موازات جذب سپرده جدید، وصول مطالبات معوق نیز در بانک اهمیت دارد.
علی اولیائی با اشاره به این که منابع ارزان قیمت بانک باید هر چه سریعتر وصول شوند، ادامه داد: با اهتمام ویژه مدیرعامل بانک ملی ایران، این بانک در زمینه وصول مطالبات معوق زبانزد کل نظام بانکی است.
وی با بیان این که دستورالعمل اجرایی وصول مطالبات معوق تدوین و سه بار بازنگری شده است، اظهار کرد: بیش از وصول مطالبات معوق و کاهش نسبت این مطالبات به کل تسهیلات، حفظ این نسبت مهم است.
گفتنی است در این همایش محمد نور آزادی مدیر امور شعب منطقه یک کشور، اصلان کریمی مدیر امور شعب منطقه دو کشور، اسحق یوسف نژاد ریاست اداره کل حقوقی و دعاوی، نمایندگان ادارات کل حقوقی و دعاوی، مدیریت عملیات بانکی و پیگیری وصول مطالبات بانک ملی ایران نیز حضور داشتند و نظرات خود را پیرامون مسائل این حوزه بیان کردند.
همچنین گزارشی از میزان مطالبات معوق بانک طی سه سال گذشته در این همایش ارائه شد.
افتتاح بخش مراقبت های ویژه جدید بیمارستان بانک ملی ایران
بخش مراقبت های ویژه (ICU) جدید بیمارستان بانک ملی ایران، امروز در آستانه نیمه شعبان و ولادت حضرت ولی عصر(عج) طی مراسمی با حضور مدیر عامل بانک ملی ایران افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران،محمد رضا حسین زاده در آیین بهره برداری از بخش مراقبت های ویژه جدید بیمارستان بانک ملی ایران گفت:بخش مراقبت های ویژه جدید بیمارستان بانک که امروز افتتاح شد از نظر استاندارد در سطح مطلوبی قرار دارد.شعار ما در بانک ملی ایران این است که باید در همه زمینه ها و بخش ها اول باشیم و در این راستا تلاش داریم تا بهترین خدمات پزشکی به کارکنان عزیز بانک ملی ایران ارائه شود.
مدیر عامل بانک ملی ایران ضمن قدردانی از خدمات کارکنان بیمارستان این بانک تاکید کرد: تجهیز بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بانک ملی ایران در شرایطی که در طول ساخت بخش به بیماران خدمات ارائه می شد، کار بسیار دشواری بود؛ درست مانند هواپیمایی که در حال پرواز مورد تعمیر قرار می گیرد اما با این حال این بخش بدون قطع شدن روند خدمات دهی به بیماران با موفقیت ساخته،تجهیز و به افتتاح رسید.
وی در ادامه با اشاره به موفقیت بانک ملی ایران در جذب منابع در سال گذشته افزود: در سال گذشته توانستیم با تلاش خستگیناپذیر کارکنان خدوم بانک شاهد رشد قابل توجهی در منابع بانک ملی ایران باشیم که نقطه درخشان و بی نظیری است.
وی ادامه داد: بانک ملی ایران در تراز بانک های جهانی فعالیت می کند و گستره خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهد میان بانک های دیگر کشور پیشرو است.
در این مراسم همچنین دکترسید نوید میرنوبهار رییس بیمارستان بانک ملی ایران ضمن شرح خدمات ارائه شده در این بخش جدید گفت:بخش مراقبت های ویژه جدید بیمارستان با 13 تخت افتتاح شده است. این بخش در مقایسه با بخش های مشابهی که در بیمارستان های کشور وجود دارد از استاندارد خوبی برخوردار است و امیدواریم ارائه خدمات آن موجب افزایش سطح رضایتمندی بیماران شود.
نوبهار ضمن برشمردن کارهای انجام شده بیمارستان در بخش بهسازی و خرید تجهیزات تاکید کرد:هدف ما این است که تا سال 97 بیمارستان بانک ملی ایران را تبدیل به یکی از بهترین بیمارستان های کشور کنیم.
در ادامه این مراسم حسینعلی سخندان مدیر بیمارستان بانک ملی ایران ضمن ارائه گزارش کامل و جامعی از وضعیت بخش های مختلف بیمارستان با تشریح روند تجهیز و نوسازی آن گفت:راه اندازی بخش مراقبت های ویژه جدید بیمارستان بانک علاوه بر خدماتی که به کارکنان می دهد می تواند از نظر درآمد زایی ،وضعیت بیمارستان بانک ملی ایران را ارتقا دهد.
وی افزود:برای راه اندازی این بخش جدید، حدود 80 مورد تجهیزات پزشکی خریداری و از بهترین امکانات در ساخت این بخش استفاده شده است.
لازم به ذکر است بخش مراقبت های ویژه جدید بیمارستان بانک ملی ایران در طبقه پنجم این بیمارستان با امکانات مدرن به ارایه خدمات درمانی به مراجعان می پردازد.
بانک ملی ایران سرسلسله بانکها و آبروی نظام بانکی است
رضا رحمانی به نمایندگی از محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با اهدای لوحی از دکتر محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران تقدیر کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، رضا رحمانی قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در ادارات مرکزی این بانک با اشاره به اینکه یکی از طرحهای موفق دولت و نظام بانکی حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط در سال گذشته بود گفت: بانک ملی ایران سرسلسله بانکها و آبروی نظام بانکی است و این بانک توانسته است به بهترین نحو در جهت رفع موانع تولید و رونق کسب و کار به بیش از سه هزار واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی کمک کرده و قدمهای موثر بردارد.
رحمانی با تقدیر از کمکها و همفکری بانک ملی ایران که در اکثر مباحث کلان کشور حضور دارد افزود: با توجه به مشکلاتی که در سال گذشته در بخش صنعت، معدن و تجارت بود، بانک ملی ایران حضور فعال در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید داشت و توانست با توجه موثر و مخلصانه در احیای بنگاههای تولیدی و اقتصادی حضوری فعال داشته باشد و از این رو شایسته تقدیر است.
همچنین در این مراسم حسینزاده با تشریح خدمات ارائه شده توسط بانک ملی ایران به بخش اقتصاد و صنعت گفت: بانک ملی ایران حمایت از صنعت و اقتصاد را وظیفه ملی و رسالت خویش می داند و بدون اینکه توقع تقدیر یا تشکر داشته باشد، تمام سعی و تلاش خود را در این راستا بکار می گیرد .
مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به نقش مفید وزارت صنعت، معدن و تجارت در تسهیل برقراری ارتباط بین صنایع و بانکها گفت: همه ما باید دست به دست هم داده و همگام با سیاستهای دولت و بانک مرکزی بتوانیم برای کشور و مردم موثر باشیم.
بانک ملى ایران برای رشد و توسعه سیستان و بلوچستان برنامه هاى خوبى دارد
دکتر محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران با مهندس هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان دیدار و گفت و گو کردند.
آقای حسین زاده در این دیدار اظهار داشت: باعث خوشحالی است که سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قراردارد و امنیت در این استان برقرار است.
وی در ادامه افزود: اهل سنت هم برادران ماهستند و در ارائه خدمات بانکی تبعیضی بین هیچ یک از هموطنان وجود ندارد. اما با توجه به اینکه نگاه اهل سنت به بانکداری ، متفاوت است. بحث های کارشناسی وفقهى زیادی در این مورد داشته ایم و در همین راستا یکی از اعضای هیات مدیره مامور پیگیری و جمع بندی موضوِع شده اند.
اگرچه ما در جایگاه قانونگذاری نیستیم ولی بنابر وظیفه اسلامی و ملی خود گزارش وپیشنهادات لازم را براى هماهنگى با فقه اهل سنت در استان هائى که هموطنان تسنن ساکن هستند تهیه و به بانک مرکزی فرستاده ایم که امیدواریم بزودی به نتیجه لازم برسد.
مدیرعامل در ادامه افزود : ما معتقدیم که " همه جای ایران سرای ماست" و خیلی دوست داریم که همه نقاط کشور پیشرفت کند و از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک آماده همکاری هستیم.
وی همچنین اظهار داشت: بخش ارزی استان راباید تقویت کنیم . تمهیداتی هم اندیشیده شده است تا نیروهای کارآمد ارزی جذب شوند لذا درصددیم که منطقه را برای سایر همکاران جذاب کنیم تا بیایند و در این استان رو به رشد خدمت کنند.
دکتر حسین زاده در ادامه تاکید کرد: برای توسعه و پیشرفت استان روی بانک ملی حساب ویژه ای بازکنید هرچقدر بانک در استان منابع جذب کند صددرصد آن را در استان مصرف می کنیم.
لذا ضروری است مقامات محترم استان حمایت نمایند تا منابع در این بانک که متعلق به تک تک مردم شریف کشورمان مى باشد جمع گردد تا امکان سرمایه گذاری بیش از پیش فراهم گردد.
هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در این دیدار اظهار داشت : بانک ملی ایران در شبکه بانکی کشور مرجعیت بانکی دارد و سعی کرده ایم دراستان هم مرجعیت داشته باشدباتوجه به عظمت ، قدمت ، سابقه و بزرگی بانک ضرورت دارد که همواره محوریت بانک ملی حفظ شود.
وی در ادامه افزود: بخش بزرگی از جمعیت این استان اهل سنت هستندکه از دریافت تسهیلات و وام اجتناب می ورزند در حالی که منابع قابل توجه بانکی دارند لازم است برای جمع آوری داشته های مردم توسط بانک مرکزی برنامه ریزی شود.
هاشمی در ادامه افزود: پیشی گرفتن بانک های خصوصی از بانک های دولتی با پرداخت سودهای غیرمتعارف یک نقیصه است که باید اصلاح شود و گرایش مردم صرفا دریافت سود نباشد بلکه باید کار اثربخش و اقتصادی مد نظرمردم باشد و در این راه بانک ملی می تواند پرچم دارنظام بانکی باشد.
استاندارسیستان و بلوچستان فرازهایی از فرصت های سرمایه گذاری نظیر حمل و نقل ریلی،بنادر و امکانات توسعه ای این استان را بیان کرده و خواستار پیشتازی بانک ملی ایران در قالب یک کنسرسیوم در توسعه استان شد.
وی این استان را بکر و جذاب برای سرمایه گذاری خوانده و آینده خوبى براى این استان پیش بینی کرد. در ادامه این دیدار پناهی عضوهیات مدیره بانک ملی ایران با اشاره به تاریخ کهن سیستان و بلوچستان و امکان جذب توریست گوشه ای از فعالیت های بین المللی بانک و شعب خارج از کشور را بیان کرده و از تجهیز باجه ها در مناطق مرزی برای ارائه خدمات ارزی خبر داد.
دربخشی از این نشست صمد زاده رئیس اداره امورشعب استان سیستان وبلوچستان گزارشی از فعالیت های بانکی در استان را ارائه کرد.