به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ عباس آخوندی اتصال به تمام شبکههای فراآسیایی را در دستور کار وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: این موضوع را نسبت به هیچ همسایهای فروگذار نمیکنیم و معتقدیم باید به همه آنها متصل شویم.
آخوندی در افتتاح پنجمین نمایشگاه بینالمللی حمل ونقل ریلی اظهار داشت: راهآهن پیش از آنکه به عنوان یک صنعت نگاه شود یک تحول در شبکه مدرن زندگی است.
وی افزود: ما باید راهآهن را در سطح زندگی مردم بیاوریم، اگر راهآهن بخواهد به سبک زندگی مردم ورود کند در حوزههای شهرسازی، حمل ونقل مسافر و بار، صنعت، بازرگانی، ارتباطات بینالمللی، سیاست داخلی و خارجی و ... نقش دارد.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: اینکه تجربه شهری ایران براساس طراحی خودرو محور باشد و تمام طراحی شهر متکی برآن باشد که چه مقدار سطح راهها برای تردد خودرو اختصاص مییابد و چقدر به ریل اهمیت داده میشود مسئله مهمی است.
آخوندی خاطرنشان کرد: نیاز داریم یکبار رویکرد زندگی مدرن ایران را از لنز عینک ریل بازبینی کنیم اگر آشفتگی در سکونتگاهها و حاشیهنشینی داریم نگاه کنیم که ریل میتوانست چه کمکی به ما در ساماندهی این دو موضوع کند.
این مقام مسئول تصریح کرد: اگر الان در واقع برای جابهجایی ساده، شهر غیرقابل حرکت شده است، به این دلیل است که اگر ۱۰ درصد هزینههای توسعه شهری برای توسعه خودرو محور تمرکز پیدا نمیکرد و روی شهرسازی ریلپایه متمرکز میشد آیا حرکت روانتری در شهرهای خود نداشتیم؟
وی با اشاره به نظام طراحی دسترسی شهری در تهران خاطرنشان کرد: به طور مثال نمایشگاه بینالمللی هیچگونه دسترسی ریلی ندارد در صورتی که اگر بحث ریل در دستور کار محوری ما بود و تراموا وارد شبکه حمل وقنل شهری میشد آیا نظام حمل ونقل درون شهری شکل دیگری نداشت؟
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه گفت: اگر سیستم لجستیک ایران را طوری طراحی میکردیم که بار از بندر توسط ریل به لجستیک پارک میرسید و توسط کامیون به مناطق همجوار منتقل میشد آیا نظام ریلی متفاوتی نداشتیم؟
آخوندی در ادامه به معضل آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: در حالیکه در محور کرج-تهران روزانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو تردد میکند در ابتدای مسئولیت من در وزارت راه و شهرسازی بارها در خواست میشد که این مسیر را دو طبقه کنم اگرچه در برابر مخالفت من همچنان این طرح طرفداران خود را دارد، اما چرا هیچکدام از چندبرابر کردن ظرفیت ریلی این مسیر صحبتی به میان نمیآورد؟
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی از بحث ریل صحبت میکنم منظورم فقط شامل چند پروژه نیست گفت: اگر اقبال ایران به شبکه ریلی در دستور کار دولتهای قبل بود ما به وضعیت امروز دچار نبودیم. آیا برای ما امکانپذیر نبود که طی ۱۰ سال گذشته خط ریلی خاصی برای مسیرهای هرات، آستانه، اشرفیه، دوشنبه داشته باشیم و از طرفی خط ریلی خوب بین چین و دریای عمان در اختیار داشته باشیم؟
وی ابراز داشت: در محور شرق زودتر از این میتوانستیم انواع اتصالات ریلی را داشته باشیم. به طوریکه راهآهن قزوین-رشت-آستارا را پیگیری میکردیم و در غرب به عراق متصل میشدیم. همچنین میتوانستیم به کارست در ترکیه متصل شویم.
عضو کابینه دولت با بیان اینکه نگاه ما به ریل یک نگاه استراتژیک مبنی بر تغییر در همه چیز است؛ تاکید کرد: از شهروند از لحظهای که صبح از خانه بیرون میآید و یک شکل حمل ونقل را انتخاب کند تا مباحث ارتباطات بینالمللی به حمل ونقل ریلی باز خواهد گشت.
آخوندی یادآور شد: میتوانیم با افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق چندین خط ارتباطی داشته باشیم؛ لذا باید بحث ریل را در لایههای مختلف مورد توجه قرار دهیم و آنوقت آثار آن فوق العاده فزاینده خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی به تشکیل شبکه ریلی آسیایی به منظور ایجاد منافع مشترک اشاره کرد و گفت: در این صورت ارقام جابهجایی بار از وضعیت فعلی دهها میلیون تن متفاوت خواهد بود.
وی با اشاره به حمل ونقل مسافر در حوزه ریلی اظهار داشت: میتوانیم قطار مسافری داشته باشیم که از شهرهای اصلی کشورهای همسایه به شهرهای اصلی کشورمان متصل باشند. چرا نمیتوانیم بین هرات و مشهد، کراچی و چابهار قطار داشته باشیم؟ همچنین با توجه به حجم فوقالعاده مسافر بین ایران و عراق میتوانیم ارتباط ریلی در این مسیر نیز ایجاد کنیم.
این مقام مسئول افزود: سهم ریل ناچیز است بنابراین آنطور که من به این موضوع نگاه میکنم فراتر از چند پروژه است، آنوقت میتوان برای ایجاد اشتغال، نگهداری، بهرهبرداری و ایجاد روابط بینالمللی و داخلی میتوان بازاندیشی کرد که در این مسئله رویکرد بازرگانی نقش محوری پیدا میکند.
آخوندی در ادامه به اهمیت تاسیس شرکت قطارهای حومهای اشاره کرد و گفت: باتوجه به سهم یک میلیون نفری مسافر بین تهران و شهرهای اطراف آن باید سهم حمل ونقل ریلی در جابهجایی مسافر حومهای را به ۵۰ درصد یعنی حدود ۵۰۰ هزار نفر برسانیم البته همین مسئله برای اصفهان، رشت، اهواز، قم و حومههای آنها نیز صدق میکند. از این رو باید مفهوم ریل را مورد بازنگری قرار دهیم.
وی در ادامه به برنامههای وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم در نظر داریم با ایجاد صندوق توسعه حمل ونقل بهرهوری اقتصادی ایجاد کنیم. همچنین با اجرای توسعه مبتنی بر حمل ونقل TOD در نظر داریم ایستگاههای راهآهن را تبدیل به مراکز توسعه شهرهای آینده کنیم تا سکونتگاهها براساس آنها شکل بگیرند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به همین خاطر آییننامه شهرسازی ریلپایه را تصویب کردیم و مهندسان مشاور باید باری دیگر همه چیز را مورد بازنگری قرار دهند.
آخوندی شهری با قابلیت زندگی را مبتنی بر شهرسازی ریلپایه خواند و تاکید کرد: باید در صدر تغییرات ساختاری به سراغ شرکتهای لیزینگ ریلی برویم که با اجرای آن دولت یازدهم برای ورود ۳۰ هزار واگن به ناوگان ریلی کشور و ۳ هزار واگن مسافری کار بزرگی است.
این مقام مسئول با اشاره به سیاستها و برنامههای وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید بیان داشت: ما توانستیم سکویی برای پرشهای بزرگ ایجاد کنیم. همانطور که ملاحظه میکنیم پنجمین نمایشگاه حمل ونقل ریلی با گزارش افراد دانشگاهی شروع میشود و بیش از ۳۰۰ شرکت ریلی مشتمل بر ۱۳۰ شرکت خارجی از ۱۶ کشور جهان در آن حضور دارند.
وی نسبت به تغییر و تحول در ۳۵۰ واگن ابراز خرسندی کرد و گفت: ما توانستیم برای تمام واگنسازها کار ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی ساخت ۸۳۸ کیلومتر خطآهن در دولت یازدهم را اتفاق نادری دانست و افزود: همچنین ۹۵۰ کیلومتر خط دوم مورد بهرهمندی قرار گرفته است، اما اضافه شدن ۸۳۸ کیلومتر ریل به شبکه ریلی کشور در تاریخ راهآهن بیسابقه است. در واقع در حال وارد شدن به فاز جدیدی از راهآهن هستیم.
آخوندی با اشاره به راهآهن سریعالسیر و قطارهای برقی تصریح کرد: وقتی از راهآهن سریعالسیر صحبت میکنیم از قرارداد و پروژه در حال اجرا صحبت میکنیم و هنگامی که از راهآهن برقی سخن به میان میآید پروژهای برای نمایش داریم. از طرفی ریل را به بنادر بردیم و الان شاهد همکاری ریل و بندر در کنار یکدیگر هستیم.
عضو کابینه دولت یازدهم اتصال به تمام شبکههای فرا آسیایی را در دستور کار وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: این پیشنهاد را از هیچ همسایهای فروگذار نمیکنیم و معتقدیم باید به همه آنها متصل شویم.
وی با بیان اینکه به طور حتم به سمت نظام شهرسازی ریلپایه، حمل ونقل حومهای، فناوریهای نوین و بازنگری لجستیک میرویم خاطرنشان کرد: امیدوارم که این نمایشگاه با حضور ۱۳۰ شرکت خارجی از ۱۶ کشور دنیا بیانگر ارتباط تجاری ایران با جهان باشد.