سومین شناور بزرگ کانتینری جهان رونمایی شد
خط کانتینری OOCL هنگ کنگ از سومین شناور بزرگ کانتینری جهان موسوم به OOCL Hong Kong با ظرفیت ۲۱ هزار و ۴۱۳ TEU رونمایی کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از گروه بین الملل شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)؛ خط کانتینری OOCL هنگ کنگ طی مراسم نامگذاری، سومین شناور بزرگ کانتینری جهان بعد از Madrid Maersk و MOL Triumph را با ظرفیت ۲۱ هزار و ۴۱۳ TEU و ساخت کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ (SHI) کره جنوبی معرفی کرد.
مدیر خط کانتینری OOCL گفت: بسیار خرسندیم که برای اولین بار فرصت ساخت شناوری با ظرفیت ۲۱ هزار TEU برای خط کانتینری OOCL فراهم آمد. شناور جدید بین شناورهای کانتینربر غول پیکر در اقیانوس خوش خواهد درخشید.
وی ادامه داد: درحالی که صنعت کشتیرانی مستعد ساخت شناورهای کانتینری غول پیکر یکی پس از دیگری است، این پروژه نیز برای خط کانتینری OOCL بزرگترین افتخار به حساب میآید.
با توجه به افزایش رقابت و فشار نامتناهی بر قیمتها باید گام هایی بزرگ در ساخت این قبیل شناورهای با کیفیت و با کارایی بالا برداریم تا بتوانیم به فعالیت خود در بازار ادامه دهیم و به طور سالم با رقبای خود رقابت کنیم.
شناور OOCL Hong Kong با طول ۳۹۹. ۹ متر و عرض ۵۸. ۸ در تجارت آسیا-اروپا و به عنوان بخشی از خدمات LL۱ به کار گرفته خواهد شد. چرخش بندری ۷۷ روزه این شناور نیز از شانگهای، نینگبو، Xiamen، Yantian، سنگاپور طی کانال سوئز آغاز خواهد شد، در Felixstowe، روتردام، Gdansk، Wilhelmshaven، Felixstowe طی کانال سوئز ادامه مییابد و به سنگاپور، Yantian و شانگهای ختم میشود.
در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز خط کانتینری OOCL شش فروند شناور ULCV به ظرفیت ۲۱ هزار TEU را به کشتی سازی سامسونگ کره سفارش داد که تا اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی تحویل داده میشوند.
خط کانتینری OOCL بعد از سال ۲۰۰۳ میلادی با معرفی شناور کانتینری OOCL Shenzhen به ظرفیت هشت هزار و ۶۳ TEU اینک و در سال جاری میلادی رکود دارایی دومین شناور کانتینری غول پیکر متعلق به ناوگان خود را زد.
مباحث دریایی در کتب درسی پر رنگ شد
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: مباحث دریایی در کتابهای درسی سطوح مختلف تحصیلی گنجانده شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران(مانا)؛ اله مراد عفیفی پور در نشست مشترک با مسؤولان دانشگاه پیام نور استان هرمزگان که در بندر شهید رجایی برگزار شد، به ظرفیتهای علمی و فنی سازمان بنادر اشاره کرد و گفت: ایران یک کشور دریایی است و با تلاشهای صورت گرفته از سوی این سازمان و انعقاد تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش، امسال مباحث دریایی در کتابهای درسی سطوح مختلف تحصیلی گنجانده شد.
وی افزود: همچنین در زمینه دورههای آموزشی کوتاه مدت نیز براساس استانداردهای بین المللی، دستورالعمل هایی تدوین شده که آزمونهای شایستگی بر مبنای آن انجام میشود.
عفیفی پور با اشاره به فعالیت حدود ۱۴ هزار نفر در مجتمع بندری شهید رجایی، خاطرنشان کرد: بخش عمده این افراد در حوزههای عملیاتی و بخش دیگری نیز در حوزه مدیریتی و ستادی فعالیت میکنند که هر بخش نیازهای آموزشی خاص خود را دارند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حمایت سازمان بنادر از ایجاد هنرستانهای دریایی را یادآور شد و در ادامه با بیان اینکه در بندر شهید رجایی نیروهای انسانی تحصیلکرده و توانمندی وجود دارد، افزود: برای پشتیبانی از دانشگاهها در بحث تامین اساتید، بهره مندی از فضاهای آزمایشگاهی، همکاری برای حمایت از پایان نامههای دانشجویی و دورههای کارورزی آمادگی وجود دارد.
وی تأکید کرد: شرکتهای دانش بنیان میتوانند با حضور در بخشهای مختلف بندر شهید رجایی و حوزههای دریایی، نقش آفرینی موثری در پیشرفت آن با تکیه بر دانش بومی و متخصصان داخلی داشته باشند.
دکتر عبدالکریم قائدی سرپرست دانشگاه پیام نور استان هرمزگان نیز طی اظهاراتی از برنامههای این دانشگاه برای همکاری و تعامل بیشتر با صنایع دریایی استان سخن گفت.
وی به تشریح ظرفیتها و توانمندیهای استان هرمزگان در حوزه دریایی پرداخت و با اشاره به برنامههای دانشگاه پیام نور برای حضور بیشتر در این بخش گفت: دانشگاههای نسل سوم در جوار صنایع استقرار مییابند تا ارتباط تنگاتنگی بین آنها شکل بگیرد و حلقههای مفقوده بین این دو بخش برطرف شود.