معاون فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک شرکت ملی پست در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی گفت: همه نامزدها و اعضای مرتبط با تبلیغات انتخاباتی در حوزه فضای مجازی ملزم به اجرای دستورالعمل فعالیتهای تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی و استفاده از سامانه بیتاک هستند.
عیسی نجفی با اشاره به اهمیت و تاثیر گذاری فضای مجازی در بحث انتخابات، افزود: به همین علت متولیان انتخابات در کشور، برای ساماندهی این فضا و همچنین طراحی و راه اندازی (بستر یکپارچه تبلیغات کشور) ((بیتاک))، دستورالعملی را تهیه و ابلاغ کردند.
وی با اشاره به اینکه زیرساختهای فنی و طراحی سامانه بیتاک با پیشنهاد ستاد انتخابات کشور صورت گرفته است ادامه داد: این سامانه طوری طراحی شده است که برای ۳ انتخابات پیش رو ریاست جمهوری، میاندورهای مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا آماده و در حال فعالیت است.
وی با اشاره به اینکه این نخستین باراست که این سامانه برای انتخابات معرفی و آغاز بکار میکند، تاکید کرد:، اما با این حال تمام زیرساختهای مورد نیاز برای سامانه بیتاک آماده بود و به دلیل تاخیر در ابلاغ آیین نامه این کار با کمی تاخیر راه اندازی شد و در حال حاضر برای نخستین بار در کشور اطلاعات تمام کاندیداهای انتخابات و صفحات شخصی آنان به صورت رسمی در سامانه بیتاک و تحت نظارت ستاد انتخابات کشور منتشر شده است.
نجفی گفت: حداقل کاری که ستاد انتخابات کشور بر اساس شئونات فعالیت در فضای مجازی میتوانست انجام دهد این بود که حداقل یک صفحه وب پیج رسمی به نام تمام نامزدهای انتخابات اختصاص دهد که اطلاعات اصلی کاندیداها در زمان ثبت نام در وزارت کشور را ارایه میکند.
معاون فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک با اشاره به اینکه در مرحله بعد نامزدها میتوانند با مراجعه به صفحه مخصوص به خود اطلاعات جدیدی را در این سامانه بارگذاری کنند، افزود: کاندیداها باید اطلاعات مربوط به سایتها، وبلاگ، کانالها و گروههای تلگرامی و صفحات مربوط به شبکههای اجتماعی که به صورت رسمی متعلق به خودشان و یا مورد تایید آنان است در صفحه مربوط به این کاندیدا در سامانه بیتاک معرفی کرده تا از سوء استفادهها و مشکلات بعدی جلوگیری شود.
وی در اهداف راه اندازی این سامانه گفت: در فضای وب برای نامزد خاصی کانال و یا صفحهای ایجاد میشود که بر علیه و یا له آن کاندید تبلیغ میکند و کاندیدا به وسیله سامانه بیتاک این امکان را داشته باشد که در همین فضای مجازی بتواند تعلق این کانال یا صفحه مربوطه را تایید یا رد کند و امکان رسیدگی به این موضوع در کمترین زمان فراهم شود.
نجفی اضافه کرد: با توجه به اینکه اطلاعات حدود ۲۵۰ هزار کاندیدا برای شورای شهر و روستا به تفکیک روستا و شهر در این سامانه وجود دارد، مردم میتوانند با مراجعه به این سامانه، آخرین اطلاعات موجود در صفحه شخصی کاندیداها را مشاهده کنند.
وی افزود: از روزهای گذشته ثبت نام منتشرکنندگان محتوا در این سامانه آغاز شده است و بستههای تبلیغاتی برای ارایه به کاندیداها توسط منتشرکنندگان در این سامانه به نامزدها ارایه میشود و آنان در صورت نیاز میتوانند از این بستههای تبلیغاتی استفاده کنند.
معاون فناوری اطلاعات وتجارت الکترونیک بخش دیگر این سامانه را وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور دانست و گفت: مجری و ناظر انتخابات به وسیله این سامانه میتواند نظارت لازم را در تبلیغات فضای مجازی انتخابات داشته باشد و در ضمن تمام اطلاع رسانیهای رسمی ستاد انتخابات کشور به کاندیداها و انتشاردهندگان محتوا از طریق سامانه بیتاک انجام میشود.
وی درباره الزامات قانونی استفاده از سامانه بیتاک نیز با اشاره به دستوالعمل فعالیتهای تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی، تاکید کرد: این دستورالعمل به استناد قانون مجازات اسلامی، قانون جرایم رایانهای و همچنین مصوبه بیست و هفتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی در تاریخ 94/11/24 تهیه و ابلاغ شده است و تمام کاندیداها و اعضای مرتبط با تبلیغات انتخاباتی در حوزه فضای مجازی ملزم به اجرای آن هستند.
نجفی در پایان گفت: شرکت ملی پست ایران در محتوای تولیدی هیچ دخل و تصرفی ندارد و به عنوان زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور این بستر را فراهم کرده است.