ساخت و تعمیر کشتی ها در کشور انجام می شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت: در گذشته حدود 100 کشتی از خارج خریداری کردیم درحالیکه می توانستیم بخش زیادی از آنها را در داخل تولید کنیم.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدرضا نعمت زاده در مراسم امضا قرارداد مشارکت همزمان با تاسیس شرکت مشترک ساخت و تعمیر کشتی های پهن پیکر بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، شرکت کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش افزود: خرید این کشتی ها در نتیجه تفرق و اختلاف میان شرکت های بزرگ کشتی سازی بود و ما در قالب این مشارکت با استفاده از حداکثر توان ساخت داخل ، از این پس ساخت و تعمیر کشتی های مورد نیاز را انجام خواهیم داد.
وی گفت: هنگامی که این دولت کار خود را شروع کرد، دو شرکت بزرگ کشتی سازی کشور شامل شرکت کشتی سازی خلیج فارس (ایزوایکو) و شرکت صدرا بخاطر نحوه خصوصی سازی و واگذاری سهام آنها به دستگاههایی که عملا علاقه ای به کشتی سازی و تعمیر کشتی نداشتند ،نیمه تعطیل بودند.
نعمت زاده افزود: ایزوایکو قراردادی نیمه تمام با شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی داشت ، ما توانستیم با رفع اختلاف فیمابین ایزوایکو با این دو شرکت آنها را وارد یک مشارکت جمعی کنیم ضمن اینکه شرکت صدرا هم فعال شد.
وی گفت : ما با این مشارکت صاحب توان طراحی، مهندسی و تولید در شرکت کشتی سازی خلیج فارس (ایزوایکو) شدیم و در مقابل خود دو مشتری بزرگ شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی را داریم که فرصت خوبی برای کار و فعالیت است .
نعمت زاده افزود: منافع تولید کننده و مصرف کننده در قالب این مشارکت ادغام شده و براین باوریم اگر با هم کار کنیم این منافع تامین خواهد شد و این قرارداد می تواند الگوی خوبی برای سایر دستگاهها باشد.
وی با بیان اینکه هدف ما ایجاد انسجام در تولید ، ارائه خدمات با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور است گفت: دولت هفته گذشته طرح ایجاد شهرک صنعتی تخصصی دریایی در کنار شرکت ایزوایکو را تصویب کرد و از شرکت های تعمیراتی و سازندگان تخصصی و بخش خصوصی همچنین سرمایه گذاران انتظار داریم با حضور در منطقه فعالیت خود را آغاز کنند.
نعمت زاده با اشاره به برنامه راهبردی صنایع دریایی تا سال 1404 افزود : این شهرک همچنین می تواند فرصتی برای سرمایه گذاران خارجی برای طراحی و ساخت کشتی در منطقه باشد.
در صنعت کشتی سازی 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: براساس برنامه راهبردی صنایع کشتی سازی ، این صنعت تا افق 1404 به حدود 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز دارد.
منصور معظمی در مراسم امضا قرارداد مشارکت همزمان با تاسیس شرکت مشترک ساخت و تعمیر کشتی های پهن پیکر بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، شرکت کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش افزود: این میزان سرمایه گذاری حاکی از وجود ظرفیت ها و فرصت های مناصب در صنایع کشتی سازی است.
وی گفت: ما برای استفاده حداکثری از توان داخلی هیچ راهی جز تعامل میان شرکای داخلی در دو بخش طراحی ، تولید و ساخت همچنین بازار که مشتریان هستند نداریم .
معظمی افزود : قراردادی که امروز امضا شد نتیجه و حاصل 8 ماه مذاکره میان سازمانها و شرکتهای ذینفع بوده است و براساس آنچه که نهایی شد شرکت کشتیرانی 40 درصد ، شرکت ملی نفتکش 40 درصد و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران 20 درصد در این شرکت مشترک سهم دارند.
وی با بیان اینکه همچنین طرفین این قرارداد تفاهم کردند که بخشی از سهام به شرکتهای خارجی که از این پس شریک ما خواهند بود واگذار شود گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیش از این یک مشارکتی با شرکتهای معتبر سازنده کشتی از کره جنوبی داشت که در آن موضوع شرکتهای ایرانی قید شده بود و لذا می توان گفت از این پس این مشارکت با ورود شرکتهای خارجی چهارجانبه خواهد بود.
معظمی افزود: دو شرکت خارجی بعنوان سهامدار این شرکت مشترک با استفاده از ظرفیت ها و توان داخلی به ساخت کشتی همچنین فعالیت های تعمیراتی و صدور خدمات فنی اقدام خواهند کرد.
صنعت کشتی سازی و تعمیرات کشتی در کشور مغفول مانده است
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: صنعت کشتی سازی و تعمیرات کشتی در کشور مغفول مانده است ، با نگاه راهبردی می توان در مسیر اهداف بلند گام برداشت .
محمد سعیدی در مراسم امضا قرارداد مشارکت همزمان با تاسیس شرکت مشترک ساخت و تعمیر کشتی های پهن پیکر بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، شرکت کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش افزود : این مشارکت باید دو دهه قبل رخ می داد و بر این باورم که در آستانه دهه چهارم انقلاب ملت ما را نمی بخشد که همه صنایع و فناوری را وارد کنیم .
وی گفت : ما نیروی انسانی ماهر و بسیار خوب ، صنعت بسیار پویا ، مراکز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان ارزشمند و رو به گسترش داریم که می تواند مبنایی برای توسعه صنایع دریایی بویژه کشتی سازی باشد.
سعیدی با تاکید بر مدرن سازی و کمک نظام بانکی در تامین منابع مالی افزود: باید تلاش کنیم در دو سه سال آینده به بازار اول تعمیر کشتی و در سالهای آینده به قطب کشتی سازی در منطقه تبدیل شویم و این در شرایطی است که دو شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی را بعنوان مشتریان بزرگ در کنار خود داریم .
شرکت ملی نفتکش ایران بزرگترین شرکت حمل و نقلی سوخت در دنیا
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: این شرکت با ظرفیت حمل و نقل سالانه 15.5 میلیون تن نفت و فرآورده های نفتی از این حیث بزرگترین شرکت حمل و نقلی در دنیاست.
سیروس کیان ارثی در مراسم امضا قرارداد مشارکت همزمان با تاسیس شرکت مشترک ساخت و تعمیر کشتی های پهن پیکر بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، شرکت کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش افزود: بر این باوریم که با در نظر داشتن و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی می توان کشور را به سمت خودکفایی و ایجاد و توسعه اشتغال رهنمون ساخت.
وی با اشاره به اهمیت شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی در اقتصاد کشور گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم با دارا بودن ناوگان فعال به اقتصاد کشور کمک می کند و این می تواند حرکتی جدی برای استقلال و خودکفایی در صنعت کشتی سازی باشد .
کیان ارثی افزود: امیدواریم همه شرکتها با همفکری و ایده پردازی گامی در جهت رشد و پویایی کشور برداریم .