واردات بی رویه بازار ما را غرق خود کرده است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: واردات بی رویه در 4 سال اخیر، بازار ما را غرق کرده است و بنگاه های تولیدی دچار رکود و ورشکستگی شده اند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، سید مصطفی آقامیرسلیم با حضور در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: نفت ما را گرفته اند و پولش را نمی دهند و ما از وزارت خارجه انتظار داشتیم در مذاکره با چینی ها حقمان را بگیرد اما ظاهراً این دولت فقط بنا دارد با آمریکا مذاکره کند.
وی درخصوص برجام هم گفت: اگرچه در برجام، حقانیت ما به جهانیان اثبات شد که به دنبال سلاح های هسته ای و کشتار جمعی نیستیم اما باید اقدامات بر زمین مانده در موضوع برجام پیگیری شود و اگر من منتخب مردم شوم حقوق مردم را پیگیری خواهم کرد.
وی از اقدامات دولت کنونی درخصوص اجرای اصل 44 قانون اساسی انتقاد کرد و گفت: برخی شرکت ها ظاهرش خصوصی شده اما همچنان خصولتی است.
مسائل کشور بر مبنای جلب احساسات حل نمی شود
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسائل کشور بر مبنای نگاه سیاسی و جلب احساسات حل نمی شود.
سیدمصطفی آقامیرسلیم در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: از سال 54 تاکنون در عرصه های فرهنگی، سیاسی و صنعتی کار فراوان کرده ام اما هیچ عرصه ای برای من مانند کار با دانشجویان لذت نداشته است.
وی گفت: زندگی با نشاط سیاسی و اجتماعی مان را مدیون خون شهدا هستیم و در این ایام انتخابات در دانشگاه ها گرد هم می آییم و همدیگر را نقد می کنیم که اینها را باید قدر دانست.
میرسلیم افزود: همه می دانند که مشکلات اصلی کشور، تورم، بیکاری، فساد، قاچاق، پیاده نشدن کامل برجام و رکود است و برخی فکر می کنند مسائل کشور به صورت سیاسی و بر مبنای جلب احساسات حل می شود. در حالیکه راه حل رفع این مشکلات نگاه های علمی و اخلاق حرفه ای است.
قرارداد خودروی 2008 یعنی مسخره کردن صنعت خودروی کشور
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نبود کیفیت و رقابت، سوء مدیریت، بحران مالی و آلایندگی و بی توجهی به ایمنی را از بحران های صنعت خودروی کشور خواند و گفت: قرارداد بستن با پژو برای تولید خودروی 2008 به معنای مسخره کردن صنعت خودروی کشور است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید مصطفی آقامیرسلیم در ادامه سخنانش در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به بحران های صنعت خودرو در کشور اشاره کرد و افزود: یکی از این بحران ها بحران کیفیت و رقابت است و ما اکنون رنج می بریم و مردم را هم رنجور می کنیم به خاطر ارائه محصولاتی که کیفیت آن از نظر مراجع داخلی و بین المللی مقبول نیست.
وی گفت: ما رقابت پذیر نیستیم و حتی در سایر کشورها رفته ایم کارگاه زده ایم و تولید می کنیم اما تولید ما رقابت پذیر نیست و واقعاً باید آن را برچینیم چراکه سرمایه گذاری بیهوده است و ضرر می کنیم.
میرسلیم افزود: بحران دوم این صنعت به وابستگی ما به خارج برمی گردد؛ تا کی می خواهیم صنعت خودروی خود را به یک کشور خارجی وابسته نگه داریم؟ در سال 80 وقتی که آقای غروی خودروی ملی را مطرح کرد به ایشان گفتم که برای قوای محرکه اش چه کرده اید؟ که گفت از قوای محرکه پژو استفاده می کنیم و من همانجا گفتم این چه خودروی ملی است؟! گفتم همانطور که برای بدنه کار کردید برای قوای محرکه هم کار کنید؛ در سال 80 خودروی ملی رونمایی شد اما خودروی ملی مجهز به قوای محرکه ملی در سال 85 به رونمایی رسید.
وی گفت: پس ما از سال 85 توانستیم روی پای خود بند شویم اما پس از این اقدام مجدد سراغ خارجی ها رفتیم و التماس کردیم که محصول جدیدشان را به ما بدهند.
میرسلیم با اشاره به اینکه باید از پیشرفت های خودروسازان خارجی استفاده و الگوسازی کرد افزود: همه خودروسازان جهان این کار را می کنند اما آیا شما دیده اید که مثلاً تویوتا بگوید با بنز قرارداد بستم و می خواهم خط بنز راه بیندازم؟ یا بر عکس پژو بگوید با بی.ام.و قرارداد بسته ام و می خواهم بی.ام.و راه اندازی کنم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: همین دو هفته پیش که ایران خودرو رئیس جمهور را دعوت کرد که 2008 پژو را افتتاح کند به سرم زدم و گفتم این هم زحمت کشیدیم و کار ملی عرضه کردیم و باز باید افتخارمان این باشد که داریم خودرو از خارج می آوریم و اینجا هم بندی می کنیم تازه خط هم بندی اش را هم نداشتیم و فقط نمایشی کاری صورت گرفت.
وی این اقدام را نوعی تمسخر صنعت خودروی کشور خواند و آن را حاصل سوء مدیریت و بی تدبیری مدیران صنعت خودرو دانست و افزود: اینها آلت دست شدن برای منویات سیاسی است.
میرسلیم گفت: مگر ما خودمان کار نکرده ایم؟ یک روز خدمت آقای نعمت زاده نامه نوشتم که حالا که می خواهی برای مذاکره به فرانسه بروی کسانی را که حرف برای گفتن دارند با خودت ببر که آنجا بگویند کجاها را می توانیم خودمان بسازیم نه اینکه همه خودرو را تمام و کمال از آنها بگیریم و به آنها وابسته شویم.
وی افزود: مگر ما خودروی ملی را با همین دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه طراحی نکردیم؟ چرا زحمت این دانشجویان را نادیده می گیرید؟ همین اقدامات می شود که دانشجویان ما پژمرده می شوند و هر از چند گاه به سراغ من می آیند تا توصیه نامه ای بدهند برای اینکه از ایران بروند و این همیشه از دردآورترین رنج های من بوده است.
میرسلیم گفت: باید همکاری دانشگاه و صنعت غیرشعاری و عملی تحقق پیدا کند و اکنون این موضوع برای ما بحران هویتی ایجاد کرده است و با کمال بی شرمی به ما نگاه می کنند و می گویند که شما ایرانی ها، کارگران خوبی هستید؛ اینطور ما را نگاه می کنند؛ خفت از این بالاتر چه می خواهید؟
وی بحران دیگر صنعت خودروی کشور را بحران مالی خواند و افزود: بر اثر سوء مدیریت آنقدر به بانک ها وابسته شده اند و وام گرفته اند که نمی دانند چطور پس دهند؛ ته حساب هایشان را که می بینید ورشکستگی به چشم می خورد و مفهوم آن گران تمام کردن یک محصول و فشار آوردن به مردم است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشابه این خودروها را از چین وارد می کنید به مراتب ارزان تر اما بالاخره با بستن گمرکی توانسته اید تعادل را برقرار کنید؛ چرا قیمت خودرو را گران تمام می کنید؟ این ها به علت سوء مدیریت و بی توجهی شما به شایسته سالاری در مدیران است که نمی توانند کاری کنند محصول برای مردم گران تمام نشود.
وی آلایندگی و پرمصرف بودن را از دیگر بحران های صنعت خودرو در کشور خواند و افزود: اگر تولیدات ما به همین شکل ادامه پیدا کند از جان مردم مایه می گذاریم برای رو پا نگه داشتن صنعتی که در حال ورشکستگی است؛ این چه خدمتی است؟ و چه مفهومی دارد؟
میرسلیم مشکل ایمنی خودرو را نیز از دیگر بحران های صنعت خودروسازی کشور برشمرد و گفت: به لحاظ نسبی از نظر کشته های جاده ای شاگرد اولیم؛ افتضاحش را درآورده ایم؛ محصول بدون کیفیت را در جاده ها راه می اندازیم و حاصل آن رتبه اول شدن ما در بحث کشته های جاده ای است به نحوی که در عرض پنج سال به اندازه کشته های جنگ تحمیلی، در جاده ها نسل خود را از دست می دهیم و این بحران است که حتماً باید روی ایمنی خودروها کار شود.
وی افزود: سوئدی ها در بخش ایمنی خودرو کارهای خوبی کرده اند و اگر بلد نیستیم یاد بگیریم و برونزایی در اقتصاد مقاومتی یعنی این.
میرسلیم گفت: البته درونزایی در اقتصاد مقاومتی بسیار مهم تر است و وقتی به نسل جوان احترام نگذاریم و لیاقت و توانایی آنها را مدنظر قرار ندهیم حاصلش این می شود که با خارج قرارداد ببندیم و کالای تمام شده را وارد کنیم و این توهین به نسل جوان است.
وی بحران اجتماعی را از دیگر بحران های صنعت خودروی کشور خواند و افزود: سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار خودرو در کشور تولید و عمدتاً به شهرهای بزرگ سرازیر می شود و اغراق نمی کنم اگر بگویم روزی 1500 خودرو در تهران اضافه می شود.
میرسلیم گفت: ما باید خودروی شخصی را در خیابان تلمبار کنیم؟ شهرسازی را بر مبنای خودرو انجام می دهند یا بر مبنای انسان ها؟ چرا تهران را به توقفگاهی بزرگ تبدیل کرده اید؟ حدود 15 سال پیش سرعت متوسط خودرو در شهر تهران 18 کیلومتر بر ساعت بود و امسال به 14 کیلومتر بر ساعت رسیده است و این یعنی گیر کردن در راهبندان ها و اعصاب خردی.
وی افزود: بدترین شکل عملکرد خودرو هنگامی است که درجا کار می کند و بیشترین آلایندگی در این زمان است که ایجاد می شود.
میرسلیم گفت: چرا برخلاف سیاست های مصوب کار می شود؟ مگر قانون این نیست که اولویت با حمل و نقل عمومی و آن هم ریلی باشد؟ چرا واگن از چین وارد می کنیم و واگن سازی ما در حال ورشکستگی است؟
وی افزود: ما برای همه این معضلات برنامه داریم و در این سال ها عملکردم را نشان داده ام و اگر اعتقاد دارید که باید کشور بر مبنای اخلاق حرفه ای و نگاه علمی اداره شود انتخاب درستی در انتخابات پیش رو داشته باشد.
میرسلیم در ادامه پاسخگوی سؤالات دانشجویان بود.
عمل به سند 2030 یعنی بی خاصیت شدن جمهوری اسلامی
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عمل به سند 2030 یونسکو به این معناست که جمهوری اسلامی ایران درخصوص روشنگری هایش و شرف بشریتش بی خاصیت شود.
سیدمصطفی آقامیرسلیم در ادامه سخنانش در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سند 2030 حاوی چه مطالبی بود که انتقاد مقام معظم رهبری را در پی داشت؟ افزود: این سند به لحاظ تجربیاتی که از ابعاد آموزشی و فعالیت های فناورانه دارد خوب است و این سند فقط به آموزش و پرورش برنمی گردد بلکه مسائل اقتصادی و تولیدی را هم دربر می گیرد. اما این سند براساس سکولاریسم و اومانیسم تنظیم شده است.
وی گفت: ملت باشرف و باکرامت ایرانی نمی تواند بپذیرد که دبستانی ها در کتاب آموزش و پرورش مسائل جنسی را که باید در دوران 25 سالگی یاد بگیرند در دوران دبستان فرا بگیرند.
میرسلیم با اشاره به اینکه سند 2030 به لحاظ مبانی اعتقادی برای ما مشکل آفرین است افزود: قبول کردن این سند یعنی اینکه جمهوری اسلامی کاری نداشته باشد که در دنیا مستضعف هست یا نه؛ از مردم مظلوم یمن و فلسطین دفاع نکند.
وی گفت: براساس این سند به ما گفته اند که آرام باشیم و هر چیزی از قبیل هواپیما بخواهیم دراختیارمان می گذارد اما به شرطی که دم از ظلم ستیزی نزنیم.
میرسلیم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه برنامه ای برای شفاف سازی اطلاعات اقتصادی دارید؟ افزود: ما قانون دسترسی به اطلاعات را داریم اما به خوبی اجرا نمی شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت چیز محرمانه ندارد اما بخش خصوصی چون رقیب دارد باید برخی اطلاعات را برای خودش نگه دارد. اما دولت باید در خدمت مردم باشد و اطلاعات کشور را دراختیار مردم بگذارد تا کارگاه ها و بخش تولید بتوانند خود را عملیاتی کنند.
وی با اشاره به اینکه کار دولت رقابت با مردم نیست، افزود: اگر می بینید که اطلاعات در اختیار مردم قرار نمی گیرد به سبب این است که دولت خودش دارد کار اجرایی و تصدی گری می کند و خودش مشغول کاسبی است.
میرسلیم افزود: معنی ندارد که وزیری در 65 شرکت یا مدیرعامل و یا رئیس هیئت مدیره و یا عضو هیئت مدیره باشد و وزیر یا باید وزارت کند یا کاسبی.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما که دغدغه اقتصاد را دارید و از واردات بی رویه سخن می گویید پس چرا یکی از مسئولان حزب مؤتلفه بیشترین قدرت را در واردات از چین دارد؟ گفت: اتاق بازرگانی وظایفی دارد که باید انجام دهد و از طیف های مختلفی در اتاق هستند و از قضا از مؤتلفه هم آقای عسگراولادی اتاق چین را اداره می کند اما اتاق بازرگانی مربوط به صادرات است نه واردات و این دولت است که وارد می کند نه اتاق.