پخش زنده
امروز: -
جابجایی بار از مرز ریلی سرخس افزایش 8 درصدی داشته است
محمد هادی ضیایی مهر افزود: سرمایه گذاری های مطلوب در توسعه زیرساخت ها شامل: توسعه ایستگاه سرخس، افزایش خطوط مبادله، ارتقای ظرفیت تعویض بوژی و تقویت خطوط پارکینگ آن، احداث چند سایت تخلیه و بارگیری و بهبود نسبی شرایط در مبادی تخلیه به ویژه بندر عباس از عوامل این افزایش جابجایی بار بوده است.
او گفت: عمده کالاهای صادراتی در مرز ریلی سرخس شامل سیمان،
سنگ آهن و پودر آلومینیوم به مقصد ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان بوده و دانه های
نباتی و روغنی، غلات، کنجاله و پنبه از کالاهای وارداتی از کشورهای آسیای مرکزی است
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: بیشترین بار ترانزیت از مبادی کشورهای آسیای مرکزی را نیز محموله هایی نظیر کودشیمیایی، گوگرد خام، پنبه و مواد سوختی تشکیل می دهد.
ضیایی مهر با تاکید بر تامین واگن کافی برای صادرات کالا در شبکه ریلی استان گفت: تولید کنندگان کشور می توانند از ظرفیت راه آهن خواف - هرات برای صادرات کالا به افغانستان تا نقطه صفر مرزی این کشور استفاده کنند و راه آهن خراسان آماده هرگونه همکاری با صادر کنندگان کشور در این مسیر و مسیر ریلی سرخس است.
او گفت: راه اندازی قطارهای مستقیم ترانزیتی سرخس – بندرعباس و بالعکس نیز کاهش 18 درصدی مدت حضور واگن های کشورهای حوزه آسیای مرکزی در شبکه ریلی کشور و در پی آن بیش از 10 میلیارد ریال صرفه جویی ارزی و جلوگیری از خروج ارز بیشتر را به دنبال داشته است.