گفتگوی ویژه خبری شبکه دو
سند 2030 یونسکو در پی بی هویت کردن ایرانیان
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: سند 2030 یونسکو در پی تربیت نسل بی هویت در کشورمان است که دین و ایرانی بودن برای آن مطرح نباشد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، محمدمهدی زاهدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در این سند بر مباحث جنسیت محوری تأکید جدی شده است و با جریان سازی به جای عدالت جنسیتی برابری جنسیتی را تشویق می کند.
وی گفت: با اجرای سند 2030 سازمان ملل مدارس کشورمان نباید رنگ و بوی سیاسی و مذهبی داشته و به پرورش کاری نداشته باشند.
زاهدی افزود: بر اساس این سند، اولویت استخدام با معلمانی است که به برابری جنسیتی اعتقاد دارند.
وی گفت: غربی ها می گویند در پی ایجاد شهروند جهانی هستند اما باید از آنها پرسید مگر مسلمانان یا ملت هایی که اعتقاداتی دارند شهروند جهانی نیستند.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس سند 2030 یونسکو را اُمانیستی و سکولاریستی خواند و افزود: امضای این سند به طور پنهانی از سوی برخی مسئولان دولت همان نفوذ جریان فرهنگی خاموش و بی سر و صداست.
زاهدی گفت: غربی ها در سند 2030 منظورشان از حقوق بشر همان حقوق بشر آمریکایی است که آثار آن در یمن، عراق، افغانستان، جنگ ویتنام و کشتار هیروشیما و جنایات دیگر این کشور دیده می شود.
وی افزود: در سند 2030 می خواهند حقوق بشر آمریکایی را بر ما غالب کنند.
زاهدی گفت: درست است که نماینده ای از کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی همراه با هیئت ایرانی در نشست اینچه اون حضور داشته است اما در این نشست برای امضای صند 2030 یونسکو صحبتی نشده و مجلس از این تصمیم بی اطلاع بوده است.
وی افزود: از زمانی که در دولت تصمیم گرفته می شود این سند امضا و اجرا شود مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی از آن بی اطلاع بوده اند.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: در نامه ای به رئیس جمهور اعلام کردیم مصوبه ای که در 25 شهریور سال 95 مبنی بر اجرای سند 2030 امضا شده است باید ملغی و سند تحول نظام آموزش و پرورش باید اجرا شود.
محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: برای تصویب سند 2030 و اسنادی از این نوع یا مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تصمیم گیری کنند اما این مسیر برای امضای سند 2030 طی نشده است و کسانی که این کار را انجام داده اند پنهان کاری کرده اند.
وی اضافه کرد: دستگاه های اجرایی زمان امضای سند 2030 نهادهای بالادستی را در جریان قرار ندادند.
مخبر دزفولی گفت: کشوری که سند جامع تحول آموزش و پرورش را دارد چرا زیر بار امضای سند 2030 سازمان ملل رفته است؟
وی افزود: سند 2030 بومی، ایرانی و اسلامی نیست و نباید سندی را اجرا کنیم که سیاست گذاری آن از طرف دیگران و خارج از مرزهاست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این سند مقابله با خشونت مطرح شده است اما تعبیر آمریکایی ها از مقابله با خشونت؛ مقابله با اسلام است.
مخبر دزفولی افزود: غربی ها در سند 2030 محتوای آموزشی را برای ما تدارک دیده اند.
وی اضافه کرد: در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود رسیدگی به این مسئله در دستور کار قرار می گیرد و امضای این سند باید رد شود زیرا مغایر منافع ملی است.
مخبر دزفولی گفت: در آن جلسه بر اجرای سند تحول نظام آموزش و پرورش تأکید خواهیم کرد.
وی افزود: سند 2030 در ساختار و محتوا با فرهنگ کشورمان مخالف است.
محمد اسحاقی معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این برنامه گفت: امضای سند 2030 یونسکو به وسیله برخی مسئولان اجرایی نشان دهنده نقش منفعلانه مسئولان در سازمان های بین المللی است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باید نقش فعالی در این سازمانها داشته باشد افزود: امضای سند 2030 تبدیل به تهدید و پیگیری برای متوقف کردن آن با چالش روبرو شده است.
اسحاقی گفت: برای امضای سند 2030 یونسکو رویه ای وجود دارد که کشورها می توانند آن را داوطلبانه اجرا کنند اما مسئولان کشورمان اجرای این سند را به صورت الزام آور پذیرفته اند.
وی افزود: حتی از این سند رونمایی و بخشنامه های آن صادر و 30 کمیته برای اجرای آن ایجاد شده است.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اعلام شده است برخی از مفاد این سند در حال اجراست و برای اجرای آن شتابزدگی وجود داشته است.