به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ حامد سلطانی نژاد با اشاره به اینکه محصولاتی در کشور وجود دارند که با مازاد تولید مواجهند، اظهار داشت: به عنوان مثال محصولات پتروشیمی، سیمان و کلینکر از محصولاتی هستند که مصرف داخلی آنها کمتر از تولید است.
مدیرعامل بورس کالا به عرضه مازاد این محصولات در بازارهای جهانی اشاره کرد و ادامه داد: به طور معمول محصولاتی که با مازاد تولید مواجه است و تولید آن از مصرف داخلی بیشتر است در بازارهای خارجی عرضه میشوند، اما این عرضهها در شرایط رقابت منفی تولیدکنندگان ایرانی با یکدیگر و دامپینگ صورت میگیرد به طوری که گاهی کالا در قیمت هایی کمتر از نرخ تمام شده به فروش میرسد.
وی ادامه داد: بارها شاهد بودیم که تولید کننده بازاریابی انجام داده و به محض اینکه قصد فروش کالا به مشتری را داشته است یک تولید کننده ایرانی دیگر با پیشنهادهایی قیمتهای پایینتر مطرح کرده و بازار تولید کننده را گرفته است.
سلطانی نژاد با تاکید بر اینکه چنین رفتارهایی باعث میشود مزیتهای نسبی اقتصاد ایران مثل انرژی و مواد اولیه ارزان نصیب سایر کشورها شود، گفت: چنین اتفاقی به طور قطع هدف گذاری اقتصاد کشور نیست بلکه باید ثروت ملی و کالاهای تولیدی کشور را با قیمتهای جهانی به بازارهای دنیا عرضه کنیم.
مدیر عامل بورس کالا با اشاره به اینکه بهترین راهکار این است که طرفین عرضه ایرانی بازی یکدیگر را ببینند و هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند، افزود: هماهنگی تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی باعث میشود کالای ایرانی در فضایی مبهم و با قیمتهای پایین عرضه نشود. وی با اشاره به اینکه در این میان واسطه هایی هستند که با فرصت طلبی شرایط را بدتر میکنند، اظهار داشت: اگر صادرات کالاها از بستر بورس کالا انجام شود فروشندگان بازی یکدیگر را میبینند.
وی اظهار داشت: خریدار بین المللی هم مجبور میشود در سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا کالا را خریداری کند؛ بنابراین قیمتهای کشف شده متعادلتر و بهتر است و باعث حمایت از ثروت ملی میشود.
بنابر گزارش بورس کالای ایران؛ سلطانی نژاد، کشورهای شریک تجاری ایران را بهترین بازارهایی دانست که در رینگ صادراتی بورس کالا میتوان به آنها صادرات انجام داد، گفت:ورود بورس کالا به مبادله کالاها در سطح بین الملل باعث میشود خریداران خارجی وارد قراردادهای دو طرفهای نشوند که ممکن است ریسک پرداخت پول یا تحویل کالا را داشته باشد.
وی گفت:: با معاملات بین المللی در بستر بورس کالا، معامله گران از مکانیزم تسویه پایاپای اتاق بورس کالا بهره مند میشوند.
مدیرعامل بورس کالا با اشاره به اینکه بحث استانداردها در معاملات بین المللی بسیار مهم است، گفت: ورود پیله وران و تاجرانی که به طور مستمر روی یک کالای خاص تجارت نمیکنند باعث خواهد شد اعتبار کالای ایرانی در بازارهای جهانی از بین برود. بحث استمرار عرضه و توجه کیفیت نیز موضوعی است که با وورد بورس کالا، اتفاق میافتد.
سلطانی نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه بین المللی کردن بورس کالا، کار چندان راحتی نیست به مشکلات و نیازهای این مسیر اشاره کرد و گفت:: نیاز ایجاد انبارهایی در نزدیک بازار مصرف بسیار مهم است تا کالا دسترس پذیر شود.
وی موضوع دیگر را بحث کیفیت و داشتن شرکتهای بازرسی برای کنترل کیفیت دانست و افزود: بحث بعدی بیمه است، کالایی که برای صادرات آماده میشود تا به دست مشتری برسد باید وضعیت بیمه اش مشخص شود.
مدیرعامل بورس کالا مبادلات مالی را موضوع مهمی دانست و تصریح کرد: باید بررسی کرد کشور مقصد صادرات چه واحد پولی دارد و چگونه میتوان آن را به تولید کننده ایرانی منتقل کرد. آیا این تبادل با واحدهای پول محلی است و آن پول محلی در مقابل ارزهای رایج جهان چه وضعیتی دارد؟
وی گفت: در صورتی که نوسات ارز محلی بالا باشد صلاح نیست با واحد پول محلی مبادلات انجام شود.
مدیرعامل بورس کالا دیگر موضوعات را حمل و نقل، گمرک و تعرفه دانست و گفت: برخی کشورها تعرفههای گمرکی ثابت ندارند.
سلطانی نژاد تاکید کرد: برای توسعه صادراتی بورس کالا باید چنین زیر ساخت هایی آماده شود که بخشی آماده و بخشی در حال بررسی است.