به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی شرکت راهآهن؛سعید محمدزاده در حاشیه نوزدهمین اجلاس مجمع منطقهای راهآهنهای خاورمیانه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهمترین نکات مورد توجه UIC راهاندازی کریدور جاده ابریشم است و توجه به راهاندازی کریدورهای بینالمللی به دلیل قرار داشتن ایران در چهار راهترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب همواره یکی از موارد پیگیری در جلسات مجمع به شمار میرود.
بیش از ۲۰۰ کشور جهان عضو UIC هستند که تشکیل مجامع منطقهای از جمله مسائل مورد نظر آن اتحادیه بین المللی راهآهنها به شمار میرود.
وی افزود: مجمع منطقهای خاورمیانه با ۱۳ عضو تشکیل شده است و امروز نوزدهمین جلسه این مجمع در ایران با حضور مدیران و مسئولان منطقه تشکیل شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این مجمع دوبار در سال در یکی از کشورهای عضو برگزار میشود و مجموعه اقدامات و برنامههای مشترک و مجموعه اقداماتی که باید برای توسعه حملونقل ریلی در هریک از کشورهای عضو انجام شود به علاوه انتقال تجربیات و برگزاری همایشهای مشترک، مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه «یکی از مهمترین نکات مورد توجه UIC راه اندازی کریدور جاده ابریشم است» گفت: توجه به راهاندازی کریدورهای بین المللی به دلیل قرار داشتن ایران در چهار راهترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب همواره یکی از موارد پیگیری در جلسات مجمع است.
محمدزاده خاطرنشان کرد: راهآهن جمهوری اسلامی ایران با راهآهنهای منطقه، قراردادهای تجاری متعددی دارد و در حاشیه جلسات این چنین در مورد آنها بحث و گفتگو میکند.
عباس نظری مدیرکل امور بینالملل شرکت راهآهن در نوزدهمین اجلاس مجمع منطقهای روسای راهآهنهای خاورمیانه به تشریح عملکرد ریلی منطقه در شش ماه ۲۰۱۷ پرداخت.
مدیرکل امور بینالملل شرکت راهآهن در نوزدهمین اجلاس مجمع منطقهای روسای راهآهنها خاورمیانه (UIC RAME) ضمن خیرمقدم به میهمانان اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که با حمایت UIC و همکاری و خوب اعضای مجمع منطقهای خاورمیانه و دفتر منطقهای خاورمیانه، فعالیتهای ما شکل منسجمی گرفته است به طوری که جلسات منطقهای سالی دوبار در زمان تعیین شده و به میزبانی یکی از اعضا تشکیل میشود.
وی گفت: سندی تحت عنوان «چشماندازی از وضعیت راهآهنهای خاورمیانه، حرکت در مسیر صحیح» با تلاش گروهی دفتر منطقهای امروز در اجلاس توضیح شده است. در این سند با تکیه بر وضعیت فعلی راهآهنهای خاورمیانه به بررسی پروژههای ریلی جهت تکمیل خطوط گسستگی پرداخته شده است.
نظری افزود: به طور کلی این گزارش چهار بخش اصلی شامل؛ معرفی هر کشور، وضعیت حمل و نقل به صورت کلی، حمل ونقل ریلی به صورت گسترده، اطلاعاتی از راهآهن مربوطه، تاریخچه آن و پروژههای ریلی در دست ساخت و آتی را پوشش میدهد.
نظری یادآور شد: حتما از نظر همکاران عزیز برای به روزآوری و کاملتر شدن این سند استقبال کرده و تقاضا میشود این دفتر را از هرگونه تغییر و توسعه احتمالی در شبکه ریلی خود در به روزآوری نسخه بعدی مطلع سازید.
نظری مدیرکل امور بینالملل شرکت راهآهن بیان کرد: همچنین این دفتر در نظر دارد برای اجلاس آینده RAME، سندی با موضوع کریدورهای عبوری از منطقه خاورمیانه که پیونده دهنده آسیا به اروپا است آماده نماید و صمیمانه ار تمامی کشورهای عضو درخواست میشود تا همکاریهای لازم را با این دفتر داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری سمینار UIC RAME در خصوص پروژههای فوروم ریل سیستم RSF بیان داشت: منظور از ادامه فعالیتها، برنامهها و پروژههای اتحادیه بینالمللی راهآهنها در حوزه فعالیت معاونت فنی و زیربنایی فنی راهآهن و آشنایی بیشتر کارشناسان و مدیران بخشهای مختلف این معاونت با برنامه و فعالیتهای UIC و نیز مشارکت شرکت راهآهن ایران به عنوان یکی از اعضای فعال UIC در این برنامهها و پروژهها است و در این زمینه تصمیم بر آن شد تا این سمینار بعد از ظهر امروز به میزبانی راهآهن ایران در تهران و در محل ساختمان مرکزی راهآهن و در سه بخش فنی آغاز شود. این برنامه تا فردا ادامه خواهد داشت.
نظری ادامه داد: این سمینار در راستای برنامههای در نظر گرفته شده برای پیشبرد اهداف UIC تشکیل شده و بر روی سه حوزه مهم خط و زیربنا، علایم و ارتباطات و مدیریت داراییها متمرکز خواهد شد. همچنین استانداردسازی در حوزه ریلی و دیجیتال سازی نیز از دیگر موضوعاتی است که توسط متخصصین و تیم اعزامی UIC در سمینار ارائه خواهد شد.
وی در ادامه خاطرنشا ن. کرد: همانطور که میدانید فوروم ریل سیستم اتحادیه بینالمللی راهآهنها به عنوان فنیترین بخش UIC فعالیت دارد و هدف و ماموریت اصلی آن کمک به یافتن راهحلهای فنی و موثر برای سیستم ریلی به بهبود ظرفیت سیستم و بهبود وضعیت زیست محیطی سیستم ریلی در مقایسه با سایر شیوههای حمل و نقل و حفظ و ارتقا سطح ایمنی سیستم ریلی بر جهانی است.
مدیرکل امور بین الملل شرکت راهآهن همچنین به تهیه cd هجدهمین اجلاس مجمع منطقهای روسای راهآهنهای خاورمیانه در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۶ در اردن اشاره کرد و گفت: همانند روال گذشته cd صورتجلسه، ارائهها، طرح عمل، کلیپها و سخنرانیهای موجود ارائه شده در هجدهمین اجلاس روسای راهآهنهای خاورمیانه که به میزبانی راهآهن عقبه اردن در امان برگزار شد توسط دفتر منطقهای خاورمیانه تهیه گردیده و امروز در این اجلاس توزیع شده است.
نظری با اشاره به روزآمد شدن وب سایت دفتر منطقهای خاورمیانه و درج اخبار UIC و RAME بیان کرد: در اقدامی بسیار گسترده، به روزآوری کلی مطالب سایت اسناد مختلف، اطلاعات مربوط به دفتر، اطلاعات کلی راهآهنهای عضو و درج اطلاعات جدید برخی اعضا، چارت سازمانی، نقشه جدید راهآهنهای خاورمیانه، اجلاس آینده UIC و منطقه و دیگر موارد به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی آغاز شد. طبق روال گذشته اخبار و رویدادهای مهم منطقه خاورمیانه و RAME و نیز اخبار مهم برگزاری اجلاسهای UIC در وب سایت دفتر منطقهای اطلاع رسانی میشود که این وب سابت به طور مرتب بهروزآوری میگردد.
وی در ادامه از اعضا درخواست کرد اخبار و رویدادهای مهم ریلی خود را جهت درج در این وب سایت و برای محتوا کردن آن به ایشان ارسال کنند و دفتر را از هرگونه مطلب جدید و بهروز شده درباره اطلاعات کلی راهآهن از جمله اطلاعات آماری، تماسی و ... مطلع سازند تا مطالب سایت کاملتر در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد.
مدیرکل امور بینالملل شرکت راهآهن در ادامه با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی در تهران گفت: همچنین مایلم به آگاهی شما برسانم پنجمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی، صنایع و تجهیزات و خدمات وابسته با حمایت وزارت راه وشهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و با حضور راهآهن جمهوری اسلامی ایران بزودی به مدت ۴ روز در محل دائمی نمایشگاه تهران با حضور شرکتهای داخلی و بین المللی فعال در حوزه حملونقل و صنایع ریلی از کشورهای مختلف همچون روسیه، المان، چین، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، جمهوری چک، هند و اسلواکی برگزار خواهد شد.
نظری در پایان از تمام کشورهای عضو برای شرکت در این نمایشگاه ریلی دعوت کرد.
توسعه حملونقل ریلی از محورهای اساسی در برنامه ششم توسعه کشور است و این مهم نیز از سوی مقام معظم رهبری تأکید و توصیهشده است.
سند چشمانداز و برنامهریزی بلندمدت حملونقل ریلی، تبلور اهداف، جهتگیریها، اولویتها و برنامههای توسعه این حوزه در یک دوره زمانی نسبتاً بلندمدت به شمار میرود بنابراین چنین سندی باید در امتداد چشمانداز و سیاستهای کلان توسعه کشور قرار گیرد.
در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم در حوزه راه و شهرسازی، بر اولویت بخش ریلی و توجه به حوزههای راهبردی حملونقل تأکید شده است.
در همین راستا دولت برنامههای متعددی درزمینه ایمنی راهآهن کشور دارد که توسعه حملونقل ریلی بهعنوان یکی از مهمترین برنامهها مطرح است و در برنامه ششم توسعه نیز، دولت توسعه حملونقل ریلی را جزو اولویتهای خود قرار داده است.
نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم توسعه حملونقل ریلی گفت: بهطور نسبی در حوزه خطوط ریلی و مترو موفقیتهای مناسبی را در تهران شاهد بوده و هستیم، با توجه به جمعیت میلیونی که روزانه توسط مترو جابهجا میشود اگر این میزان مسافر روی بزرگراهها و خیابانهای کلانشهرهایی، چون تهران باشند، ازلحاظ ترافیکی قطعاً شهر قفل میشود.
سید علی ادیانی اظهار داشت: وضعیت فعلی حملونقل عمومی در شهر در مقایسه با نیازی که داریم فاصله دارد و باید برای توسعه حملونقل ریلی و استفاده مردم از این صنعت مهم بیش از پیش گسترش یابد.
وی گفت:: بدون شک باید ناوگان حملونقل ریلی و عمومی از ناحیه دولت و هم در حوزه قانونگذاری توسط مجلس حمایت شود.
نماینده مردم قائمشهر با اشاره به بحث ترافیک در شهر خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهیم معضل ترافیک را حل کنیم چارهای جز تشویق مردم و رویآوری به مجموعه وسایل و استفاده از وسایل حملونقل ریلی و عمومی نداریم و از طرف دیگر قطعاً باید اعتبارات لازم را برای این بخشها فراهم کنیم.
محمدرضا منصوری عضو گروه صنایع و معادن و اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مجلس همیشه برای توسعه صنعت ریلی تلاش کرده و تاکنون هم شرکت راهآهن و دستاندرکاران ریلی در صدد بودند دغدغههای خود را با نمایندگان در میان گذاشته و به خطوط پرسرعت و قطارهای سریعالسیر برای جابجایی بار و مسافر دست یابند.
منصوری با بیان این موضوع که در کشورهای توسعهیافته قطارها با سرعتبالای ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکنند، اظهار داشت: امروزه امکان دسترسی به سرعتهای بالا در صنعت راهآهن، عرصه جدیدی را در دنیای ارتباطات ایجاد کرده و قطارهای سریعالسیر نهتنها بهعنوان جایگزینی کارآمد بهجای حملونقل جادهای و هوایی بلکه بهعنوان تکمیلکننده یک سیستم حملونقل هماهنگ به جامعه و اقتصاد و صنعت آن کمک میکند؛ بنابراین مسئولان ریلی و دولت بایستی در جهت تکمیل پروژههای ریلی و اختصاص منابع بیشتر برای توسعه خطوط بهویژه دوخطه و قطارهای حومهای اقدامات اساسیتری انجام دهند.
نماینده مردم ساوه تصریح کرد: نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی بهطور حتم از طرحها و پروژههای ریلی و مهمتر از همه توسعه خطوط ریلی حمایتهای ویژه خواهند کرد.
وی اضافه کرد: با توجه به ارزان و اقتصادی بودن این شیوه حملونقلی در کشور، ما متصدیان ریلی را تشویق خواهیم کرد تا دغدغههای این بخش مهم و استراتژیک کشور را بازگو و در جهت رفع آن نهایت همکاری را با نمایندگان داشته باشند.
بههرحال امروز راهآهن با داشتن نقاط قوت و مزیتهای بسیار، زمینه مساعدی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی کشور دارد.
برخورداری راهآهن از ظرفیتهای مناسب برای ترانزیت کالا و ایجاد مزیت صادراتی برای بسیاری از تولیدات داخلی، مصرف سوخت کمتر قطار در مقایسه با سایر وسایل حملونقل، آلودگی کمتر محیطزیست و ایمنی بالا ازجمله مزیتهای این حوزه است که اعمال سیاستهای توسعهای را در این بخش توجیهپذیر میکند.