گشت و گذار سایبری؛
راه حل 8 شهر بزرگ جهان برای معضل ترافیک
برنامهریزان شهری در سرتاسر جهان در حال بررسی راههایی هستند که بتوانند در شهرها فضای بیشتری برای عابران پیاده باز کنند.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛ این روزها معضل ترافیک در همه شهرهای بزرگ جهان به دغدغه مردم و مقامات تبدیل شده و سیاستهای جدیدی برای حل این مشکل در دستور کار مسوولان قرار گرفته است. برنامهریزان شهری و سیاستگذاران سرتاسر جهان در حال بررسی راههایی هستند که بتوانند به وسیله آنها در شهرها از اتلاف وقت و انرژی شهروندان بکاهند و در عوض زندگی آسودهتر و سالمتری را برای آنها به ارمغان بیاورند تا جامعه سالمتری داشته باشند.
اسلو: از اوایل ماه میلادی جاری تردد انواع خودروها در مرکز شهر اسلو تا سال 2019 ممنوع اعلام شد. قرار شده است در این شهر که پایتخت کشور نروژ است، 35 مایل از مسیرهایی که مختص خودروها بودند، به مسیر دوچرخه تبدیل شوند.
مادرید: در برنامه جدیدی که شهر مادرید به اجرا گذارده است، ورود خودرو به محدوده مرکز شهر تا سال 2020 ممنوع شده است و برنامهریزان شهری مشغول طراحی مجدد 24 خیابان شلوغ این شهر هستند تا آنها را به جای رانندگی، برای پیادهروی مناسبسازی کنند. این بخشی از طرحی است که هدفش کاهش استفاده روزانه از خودروهای شخصی است تا نسبت افراد مالک خودرو به افرادی که هر روز از خودروهایشان استفاده میکنند کاهش یابد.
چنگدائو: مردم این شهر ، به خاطر طراحی مناسب شهر قادر خواهند بود پیاده ظرف حداکثر 15 دقیقه به هر جای شهر که میخواهند بروند.
هامبورگ: در شهر هامبورگ تدابیری اندیشیده شده است تا رانندگان ترجیح دهند وسیله نقلیه خود را در جایی پارک کنند و بدون آن خود را به مقصد برسانند. اساس طرح جدید شهر هامبورگ آلمان، بر این پایه است که پیادهروی و دوچرخهسواری، به نوع قالب حمل و نقل این شهر تبدیل شود. روش هامبورگ در کاهش ترافیک این است که بر اساس این طرح جدید، ظرف دو دهه آینده فقط افراد پیاده و دوچرخه سواران حق ورود به این شهر را خواهند داشت.
کپنهاگ: هماکنون بیش از نیمی از جمعیت شهر کپنهاگ هر روز با دوچرخه سر کار میروند. این شهر که پایتخت دانمارک است، هماکنون بیش از 200 مایل مسیر مخصوص دوچرخه دارد و کمترین درصد مالکیت خودرو را در میان شهرهای اروپایی به خود اختصاص داده است. هدف نهایی برنامهریزی شهر کپنهاگ این است که یک بزرگراه مختص دوچرخهها افتتاح شود که به همه مناطق حومه این شهر راه داشته باشد.
پاریس: این شهر قصد دارد تردد خودروها در مرکز شهر را به طور کامل ممنوع اعلام کند. علاوه بر این افرادی که در خارج از شهر زندگی میکنند، در روزهای تعطیلات آخر هفته با خودروهای شخصی حق ورود به این شهر را نخواهند داشت.
لندن: شهردار لندن نیز اعلام کرده است که این شهر هم مانند پاریس تردد خودروهای دیزلی را تا سال 2020 ممنوع میکند.
نیویورک: در نیویورک آمریکا مناطق مجاز برای تردد خودروها محدودتر میشود. اما در عوض تعداد نواحی مختص پیادهها افزایش مییابد و در کنار آن، دسترسی به دوچرخه، مترو و اتوبوس بیشتر میشود.