صدور روادید برای دریانوردان تسهیل میشود
اجرای کنوانسیون ILO- ۱۸۵ و صدور کارتهای الکترونیک سند شناسایی دریانوردان SID، احراز هویت دریانوردان در سطح بین المللی و صدور روادید برای آنها را تسهیل و تسریع میکند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، نایب رئیس انجمن صنفی دریانوردان ایران در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) با اشاره به حضور فعال انجمن صنفی دریانوردان ایران در اجلاس کمیته تسهیل (FAL) در سازمان جهانی دریانوردی IMO گفت: یکی از مطالبات در این اجلاس بحث صدور روادید برای پیاده شدن و الحاق دریانوردان ایرانی در بنادر مختلف بود که در کمیتههای جانبی این اجلاس مطرح شد که در نهایت پس از رایزنیهای صورت گرفته با نمایندگان کشورهای حاضر، راه حل این مشکل، الحاق عملی ایران و اجرای کنوانسیون ILO- ۱۸۵ (سازمان بین المللی کار) و صدور کارتهای الکترونیک سند شناسایی دریانوردان SID، تشخیص داده شد. قطعا صدور این کارت کمک شایانی به احراز هویت دریانوردان در سطح بین المللی کرده و صدور روادید برای دریانوردان تسهیل و تسریع خواهد شد.
سامان رضایی افزود: در حال حاضر مدارک شناسایی دریانوردان ایرانی بر اساس مقررات کنوانسیون ۱۰۸ -ILO که در سال ۱۹۵۸ میلادی مورد پذیرش ایران قرار گرفته است، صادر میشود که به کنوانسیون ۱۸۵ ILO ویرایش و ارتقاء پیدا کرده و اصلاحیه آن براساس نیاز امروز است.
وی ادامه داد: این کنوانسیون در سال ۲۰۰۳ مطرح شده و در حال حاضر بیش از ۳۰ کشور فعال در زمینه دریانوردی از جمله کره جنوبی، اسپانیا، فرانسه، کرواسی، روسیه، هند و ... به آن ملحق شده اند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بر اساس مستندات موجود در سال ۱۳۸۹ زمینههای قانونی برای الحاق ایران به این کنوانسیون از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت وقت مهیا شده است که با توجه به صحبتهای اخیر مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی، مبنی بر نیت این سازمان برای اجرایی شدن این کنوانسیون و صدور SID، شاهد رفع مشکلات موجود و تسهیل در فرآیند پیاده شدن و الحاق دریانوردان ایرانی به خصوص دریانوردان کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران در بنادر خارجی در آینده نزدیک باشیم.
نایب رئیس انجمن صنفی دریانوردان ایران افزود: براساس دستور جلسه و اسناد ارائه شده مباحثی از قبیل: Single window یا پنجره واحد و e-Cert مجوزهای الکترونیکی مطرح شده بود که تمرکز این طرحها بر یکسان سازی و همگام سازی فرآیندهای بندری و مستندات و گواهینامهها در یک شبکه واحد و مرتبط بین بنادر مختلف جهان است که بر اساس این سیستم، کلیه اطلاعات کشتی از یک مسیر مطمئن و واحد و از طریق اینترنت به بندر منتقل میشود.
رضایی تصریح کرد: مطمئنا با اجرایی شدن این گونه طرحها، دسترسی مناسب و قابل اطمینان به سرویس شبکه جهانی اینترنت بر روی کشتیها از الزامات ضروری خواهد بود.
وی در ادامه در خصوص اهداف انجمن صنفی دریانوردان ایران در سال جاری گفت: یکی از اهداف و سیاستهای انجمن به عنوان انجمنی وابسته به فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (ITF) ارتقاء فعالیتها و حضور درمجامع بین المللی به عنوان یک مجموعه غیر دولتی در راستای منافع ملی و مطالبات دریانوردان است که در همین زمینه انجمن صنفی دریانوردان ایران در نظر دارد با عضویت در پروژه Seafarer Trust، بتواند حمایت مالی و پشتیبانی سازمان جهانی ITF را برای خانوادههای دریانوردانی که در بند دزدان دریایی هستند و یا بنا به مشکلات شغلی ایجاد شده برای دریانورد، نیاز به حمایت دارند، برخوردار کند.
وی در خصوص فعالیتهای داخلی انجمن اظهار داشت: مهمترین اهداف انجمن در این خصوص پیگیری مطالبات دریانوردان از جمله رفع تبعیضات موجود در نظام پرداخت حقوق و دستمزد برخی از شرکتهای دریایی کشور و تلاش برای استاندارد سازی بر اساس قوانین موجود و استفاده از پتانسیل این قوانین از جمله طبقه بندی مشاغل، تعیین تکلیف معادل سازی مدرک دریانوردان در وزارت علوم، تلاش و بستر سازی برای کاهش تخلفات بی شمار شرکتهای خصوصی دریایی و آژانسهای کاریابی دریانوردی و... است که همکاری و تعامل سازنده انجمن صنفی دریانوردی با سازمانها وارگانهای مربوطه را لازم دارد.
نایب رئیس انجمن صنفی دریانوردان ایران ادامه داد: در همین راستا، بستر مناسب جهت برگزاری جلسات هماهنگی مستمر با سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر شرکتهای دریایی، اتحادیه مالکان کشتی ایران، وزارت کار، خانه کارگر و دیگر نهادها و ارگانهای فعال فراهم شده است تا در سال جاری بتوانیم میزان این تعامل و همکاریها را در جهت ارتقاء صنف و فضای شغلی دریانوردان افزایش دهیم.