به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ این مهارت کمک می کند مناسبات نهادها و خدمات گیرندگان ان به خوبی ساماندهی شود و اثربخشی خدمات رسانی سازمان ها نیز به حداکثر می رسد.
سواد مالی و سرمایه گذاری شهروندان می تواند به بهبود شاخص های توسعه و پیشرفت کشور هم کمک کند.
فناوری های نوین مانند اینترنت، تلفن های هوشمند، شبکه های اجتماعی و از این قبیل، محیط را تغییر داده و آن را آکنده از فرصت ها و تهدیدها کرده است.
با توجه به اینکه طرف های مخاطب سازمان بورس و اوراق بهادار کشور همه مردم هستند به ویژه اینکه طرح توزیع سهام عدالت هم حدود 5 میلیون مخاطب مستقیم برای این بورس ایجاد کرده است ؛ اموزش سواد سرمایه گذاری متوجه همه و همه مردم است
تا توانمندی انها در دریافت خدمات بازار سرمایه افزایش یابد.
سواد سرمایه گذاری آموزش مهارت تولید ثروت واقعی از فرصت هاست و فراگیرنده را توانمند و ذهن وی را باز می کند تا در محیط اقتصادی پیرامون و جامعه را به بازیگر موفق تبدیل شود.
تقویت جریان آموزش سواد مالی و سرمایه گذاری در ایران به ویژه در مسیر اقتصاد مقاومتی ضروری است.
این روند کمک می کند مهارتهای تولید ثروت افزایش یابد به ویژه در عصر اقتصاد دانش بنیان.
سواد مالی و سرمایه گذاری را می توان مهارت شناخت مبنی ثروت ؛ فقه کار با منابع سرمایه ای دسترسی، تحلیل، ارزیابی و تولید اطلاعات در باره فرصت های تولید ثروت دانست و با بهره برداری گسترده فناوری های نوین و هوشمند هم این فرصت ها بیشتر شده است.
این روند به افزایش توان حرفه ای و اقتصادی ما در دنیای نوین هم کمک خواهد کرد.
فناوری های نوین مانند رسانه های اجتماعی و بازی های دیجیتالی هم باید فرصت تلقی شود.
برای بهره مندی از امکانات و فرصت هایی که فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی فراهم آورده است، مجبوریم به شهروندان باسواد دیجیتالی تبدیل شویم و فناوری و مهارت مالی و سارمایه گذاری هم ضروری است تا توانمندی شهروندان را در مسیر
رقابت پذیری و نوآوری در اقتصاد نوین افزایش دهیم.
سواد مالی و سرمایه گذاری با اقتصاد دانش بنیان و دانش همبستگی خوبی می تواند داشته باشد تا هموطنان از منافع اقتصاد دانش هم بهره ببرند و خلاقیت ها افزایش دهند
که برای بقا در شرایط اقتصادی نوین لازم و ضروری است.
سواد مالی کمک می کند که چه وقت و چگونه از منابع و توانمندی های خود در مسیر تولید ثروت استفده کنیم.
البته این اموزش فقط از مبادی رسمی نیست بلکه مطالب مطرح شده در سواد مالی و سرمایه گذاری از نظر عوامل سه گانه شناختی، عاطفی و روانی، حرکتی بیشتر معطوف به حوزه شناختی و در سطح دانش و درک فرصت ها و هنر دادو ستد فرصت ها قابل ردیابی است.
کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی به عنوان طبقات اثر بخش حوزه شناختی در تقویت سواد مالی مهم است تا به درک و استنباط دقیق از مفهوم سرمایه گذاری و تولید ثروت هم کمک شود.
همچنین نیاز است این مفاهیم برای هر مقطع تحصیلی و همچنین هر قشری ، دسته بندی شده و به فراخور سن و پایه تحصیلی آنان تنظیم و عرضه شود.
بسیاری از اندیشمندان عرصه علوم انسانی، توسعه اجتماعی را در گرو تربیت نسلی که کنجکاو و پرسشگرا ست دانسته اند، نسلی که خود می تواند پویا و همچنین مولد فکر و اندیشه و تولید کننده ثروت و ثروت شناس باشد.
با فراگیر شدن بورس کشور در مسیر موفقیت طرح توزیع سهام عدالت در میان همه جمعیت و خانوارهای ایرانی ایجاب می کند سواد مالی هم توسعه یابد که البته در چارچوب مسئولیت اجتماعی بورس مد نظر است.
بازار سرمایه کشور در حال حاضر شامل بورس اوراق بهادار، بورس کالا ، فرابورس
و بورس انرژی است و ابزارهای معاملاتی هم به تدریج توسعه یافته و در حال توسعه است.
یکی از مهمترین اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی،مردمی کردن اقتصاد وتامین منابع مالی لازم برای امکان پیشرفت است که به طور حتم با توسعه بازار سرمایه امکان پذیر می شود.
خوشبختانه امکان خوبی برای توسعه سرمایه و مردمی تر کردن اقتصاد فراهم شده است.
تعداد سهامداران از 10 میلیون نفر، فراتر رفته است و با هم پوشانی مشمولان سهام عدالت از رقم 5 میلیون سهامدار بازهم بیشتر خواهد شد.
فاینکس 2017، ابزار توسعه سواد مالی و سرمایه گذاری
با برگزاری نمایشگاه هایی منظم، از آخرین رویدادها و دستاوردهای صنعت خود با خبر می شوند؛ بازارهای پولی و مالی نیز از این قاعده کلی مستثنی نیستند.
نمایشگاه همچنین می تواند مکانی برای جذب مشتریان جدید توسط ارکان درگیر در بازار هدف (کارگزاران در حوزه «بورس و بیمه» و بانکها)، برای معرفی رخدادها و نوآوری های جدید بازار مالی، گردهمایی ها و مشورت های تخصصی، عرضه و تقاضای نیروی کار متخصص باشد و باید نقشه راه توسعه در ان ترسیم شود.
معرفی ابزارهای نوین مالی در بورسهای کشور در این نمایشگاه ارزشمند است.
فرهنگ سازی لازم برای بهره برداری از ابزار هایی همچون معاملات آتی سهام به ویژه معاملات آتی برای شاخص سهام ، فروش استقراضی و سایر ابزارهای مشابه باید تقویت
و برای عموم مردم شناخته شود.
در ان صورت می توان به افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه امیدوار بود که در حال حاضر 14 درصد است اما در کشورهای پیشرفته تا 70 درصد هم نزدیک شده است. بورس کشورمان سابقه 50 ساله دارد و از طرف دیگر فراگیر شدن بازار سرمایه می تواند موجب رشد پایدار و واقعی اقتصاد ایران شود.
نمایشگاه فاینکس 2017 این فرصت را فراهم می کند تا فعالان بورسی بتوانند با دست اندرکاران بازار سرمایه به صورت مستقیم گفتگو کنند و ارتباط بی واسطه ای داشته باشند.
توسعه بازار سرمایه به فرهنگ سازی و افزایش سطح آگاهی جامعه نیاز دارد و نمایشگاه بورس، بانک و بیمه مسیر آن را هموار می کند.
رشد تعداد سهامداران در بازار سرمایه نه تنها نقش پذیری بیشتر مردم را در پی دارد بلکه امکان فعالیت جوانان در حوزه تخصصی بازارهای مالی را نیز فراهم می کند و نوید دهنده حرمت اقتصاد بر مدار درستی است که از یک سو امکان تامین منابع را برای شرکت های مختلف در بازار سرمایه فراهم می کند و از سوی دیگر منابع بانک ها را به سوی بنگاه های کوچک و متوسط سوق خواهد داد.
با توجه به رشد ابزارها و نیاز بیش از پیش اقتصادهای نوظهور به تامین مالی، در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز یک پروژه برای افزایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه تعریف شده تا هم بازار پول از فشار موجود خارج شود و هم بازار سرمایه به جایگاه و سهم واقعی خود از اقتصاد دست پیدا کند.
ماموریت این پروژه به سازمان بورس واگذار شده تا به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه بسترهای لازم را ایجاد کند.
تعمیق بازار سرمایه در سطوح سیاستگذاری و چه در سطوح مدیریت کلان و در سیاستهای کلی نظام پرسیده میشود و به این موضوع توصیه میشود که بتوانیم از بانکمحوری به سمت محوریت یافتن بازار سرمایه حرکت کنیم.
ابن پرسش که محوریت داشتن بازار سرمایه بهتر است یا بازار پول در تئوریهای فاینانس پاسخهایی داده شده و یک جایزه نوبل هم برده است.
باید فرهنگسازی و آشنا کردن مردم با بازار سرمایه است که باید پیگیری شود.
بحث دیگری که باید به آن پرداخته شود مدیریت ریسکهای بازار سرمایه است. سرمایهگذار باید از بازدهی حداقل معقولی مطمئن باشد که برای تحقق این امر شفافیت و نقدشوندگی لازم است. اولا افراد باید مطمئن باشند که نرخهای بازار به صورت دستوری تعیین نمیشوند و ثانیا باید اطلاعاتی وجود داشته باشد که با استفاده از آنها بتوان تا حدودی نرخهای بازده را پیشبینی کرد. برای یک سرمایهگذار این مهمترین مسئله است که بداند قاعدهی حرکت در مورد این بازار چیست.
عالی ترین سطح توسعه بازار سرمایه هم حضور همه افراد حقیقی و حقوقی در اقتصاد ملی وبین المللی با همه فرصت های عینی و بالقوه است که خود را در قالب گواهی سپرده نمایش می دهد.
کشاورزی که سال اینده محصول ذرت تولید خواهد کرد باید بتواند در چارچوب اصل شرعی و قانونی ؛ گواهی سپرده یا اوراق بهادار تهیه و عرضه کند.
همچنین خودروسازی که مدل های جدید در برنامه تولید دارد یا سال اینده عرضه خواهد کرد باید بتواند تامین مالی کند برای همه فرصتها و البته با مدیریت ریسک.
هدف نهایی و غایی از فعالیت های بورس کمک به ایجاد شفافیت در اقتصاد، هدایت پس اندازهای مردمی به سمت تولید و افزایش رقابت است و باید تلاش کنیم بازار سرمایه به مهم ترین و اصلی ترین بازار تامین مالی باشد.
اگر در سال اقتصاد مقاومتی - تولید و اشتغال در این مسیر حرکت کنیم و نقشه راه آن هم تهیه و برای دهه های اینده اجرایی شود ؛ اقتصاد ایران در مقایسه با همتاهای منطقه ای خود از لحاظ ثبات بالنده و رشد و توسعه اقتصادی پایدار ، معجزه خواهد کرد و نرخ رشد دو رقمی ، حداقل دستاوردهای ان خواهد بود.
توسعه عمودی (گسترش عمق بازار و کیفیت فعالیت ها ) و توسعه افقی ( گسترش وسعت و دسترسی جغرافیایی و مجازی ) بورس باید در الویت قرار گیرد و هدف گذاری حضور همگانی در بورس در اینده تحقق یابد.
در ان صورت می توان زنجیره ای از دستاوردهای واقعی را در همه بازارهای تولید و کالا تا بازار کار ( اشتغال) شاهد بود.
فرهنگ سازی در بازار سرمایه شامل سه رویکرد آشنایی با افرادی که بورس را نمی شناسند؛ شناسایی کسانی که با بازار بورس آشنایی کمی دارند و ارائه مقولات جدید بورس که تا به حال در کشور وجود نداشته است ؛ می شود.
نظام مالی اسلامی ؛ راهبر تامین مالی در برنامه ششم
نظام تامین مالی به معنی مدیریت و ساماندهی همه طرف های عرضه و تقاضای خدمات مالی متناسب با سیاست ها و اهداف اقتصادی و توسعه ای کشور است.
تراز مالی واقعی و کاهش هزینه خدمات پولی و سرمایه ای ، رویکردهای اصلی این نظام مالی را تشکیل می دهد.
در اقتصاد اسلامی هم باید محور توسعه نظام ملی ؛ روش های تامین مالی اسلامی باشد.
بازارهای مالی جریان انتقال وجوه را از اشخاص حقیقی و حقوقی به سمت شرکت ها، دولت ها و دیگر اشخاص تسهیل می کند و نهادهای مالی نقش مهمی در این عرصه دارد.
شیوه صحیح تامین سرمایه های مالی لازم در یک اقتصاد منوط به جمع اوری و جذب و ساماندهی درست منابع مالی سرگردان و غیرمتشکل است و در ایران این نقش را بازار سرمایه یا بورس در کنار بانک و مشابه ان مانند صندوق های قرض الحسنه مردمی و دولتی ایفا می کند.
بازارهای مالی ، منابع پولی را از بازارهای دارای وجوه اضافی به بازارهای نیازمند به این منابع انتقال می دهند این انتقال هم با طراحی ابزار و استفاده از انها صورت می گیرد.
هر بازار مالی به منظور تامین نیازهای خاص مشارکت کنندگان در ان بازار ایجاد می شود ، برخی مشارکت کنندگان ممکن است به سرمایه گذاری کوتاه مدت و تعدادی دیگر به سرمایه گذاری بلندمدت تمایل داشته باشند.
برخی هم ریسک بالایی می پذیرند برخی ریسک گریز هستند و گاهی هم ریسک کمتری را قبول می کنند.
ابزارهای ملی شامل هر گونه روش قانونمند و معین برای تامین مالی نظام مند در فرایند کمک به سرمایه گذاری و تولید یک کالا یا خدمتی است که عمدتا بر منابع مالی مردمی و غیردولتی تکیه دارد.
چون دامنه های نیازهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و صنعصتی تقریبا نامحدود است به همین خاطر به دامنه گسترده ای از ابزارهای مالی نیاز داریم تا به تقاضاها پاسخ دهد.
در این نوشته تلاش می شود ضمن بررسی اهمیت و ضرورت گسترش دامنه تنوع ابزار مالی به وضع موجود و نیازهای کشور و اسیب شناسی اجرای انها پرداخت شود.
* ضرورت توسعه نظام تامین مالی
توسعه نظام جامع تامین مالی در برنامه ششم باید با رویکردی هوشمندانه و هدفمند و استفاده بهینه از ظرفیت های این حوزه برنامه ریزی شود.
امروزه برخی کارشناسان معتقدند بانکداری در ایران با نرخ سود بالاتر از دو برابر نرخ تورم ؛ نقش بازدارنده در مسیر توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور دارد و حتی می گویند نرخ بالای سود بانکی سبب تخریب بقیه دستاوردهای اقتصادی هم می شود.
اقتصاد ایران به رونق تولید نیاز دارد و این نرخ بالای سود بانکی هم بازدارنده و مانع اصلی است.
رشد قارچ گونه بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری نشان می دهد که این بخش درآمد زیادی دارد و هر سال میلیاردها تومان با عناوین مختلف نصیب افراد خاصی می شود و تاکنون هیچ بانک خصوصی هم ورشکسته نشده است. هرچند ادامه روند کنونی اسیب های جدی دارد و خواهد داشت.
برای راه اندازی یک سوپرمارکت باید مجوزهای متعدد دریافت و نظارت های گوناگون انجام شود اما برای راه اندازی تعاونی اعتبار و موسسه مالی هیچ نظارتی صورت نمی گیرد و طنز مسئله هم در این است که بانک مرکزی از مردم می خواهد در موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز سپرده گذاری نکنند اصلا چرا اجازه فعالیت داده می شود ؟
متاسفانه برغم تلاش هایی که در عرصه تئوریک در زمینه بانکداری اسلامی و غیر ربوی شده است ، هنوز با بانکداری اسلامی فاصله داریم و در زمینه بانکداری غیر ربوی هم برخی کارهایی که در بانک های خارجی انجام می شود در داخل رعایت نمی کنند.
حتی برخی گروه های قدرتمند اجازه نمی دهند نظام بانکداری کشور از ساختار غیرتوسعه ای کنونی خارج شود و حتی اجازه بازرسی و نظارت بر برخی موسسات پولی هم داده نمی شود.
* اهمیت توسعه نظام مالی اسلامی و طراحی ابزارهای تازه
اقتصاد ایران به این علت نسبت به جایگاه شایسته منطقه ای و جهانی خود عقب مانده است که دانش طراحی ابزار مالی و اقتصادی شایسته این استعدادها را به میزان کافی ندارد و تکیه به تئوریهایی که عمدتا ویژه غیر ایران است و بخشی از انها هم باطل شده است نمی تواند ما را به مقصد برساند.
معمولا گفته می شود کشورهای در حال توسعه به این دلیل توسعه نیافته اند که همیشه به فکر طراحی ابزار اقتصادی و مالی متنوع و البته مبتنی بر قانون و مقررات سرزمین خود هستند اما به نتیجه نمی رسند.
برنامه ریزان باید عادت کنند همیشه با توجه به ابزارهای نوین و دیرین ، سیاست های ارمانی را تدوین کنند تا نقشه راه توسعه خدمات و تولید هموارتر شود.
از طرف دیگر هر سرزمین به نوعی از دانش و نظام طراحی ابزار مالی نیاز دارد که بتواند به پرسش های تاریخی توسعه نیافتگی ان پاسخ مطمئن دهد و ابراز و راهکارهایی را ارائه کند که توسل به انها توسعه یافتگی و رفع عقب ماندگی را تضمین می کند. به این نوع دانش همان دانش بومی علم اقتصاد می گویند که در ایران باید مبتنی بر شریعت اسلامی باشد.
دستاورد روشن این روند هم باید توسعه نظام مالی اسلامی باشد.
طراحی ابزار مالی اسلامی باید دانش کاربردی و اختصاصی سرزمینی را تولید کند و با بومی کردن روش های تامین مالی به تحقق توسعه ایرانی اسلامی امیدوار باشد.
منظور از بومی کردن طراحی ابزار مالی اسلامی این است که نظام اقتصادی کشور با تکیه بر همه داشته های بشری در عرصه علوم اقتصادی و مدیریتی تبیین و استخراج و با رویکرد اسلامی - ایرانی طراحی شود به طوری که به نیازهای بومی و ملی و ایران اسلامی کمک کند و کیفیت و کمیت تولید ثروت را تضمین نماید.
اما نظام سرمایه داری به این مهم کمک نمی کند همان طور که تاکنون هم به این نتیجه رسیده ایم چون این نظام اقتصادی بر نرخ بهره و سود پول تاکید دارد که هویت ربوی بودن ان را نشان می دهد.
ربا خواری هم در جوامع اسلامی کاربردی ندارد چون ناهنجاری مالی و اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود و رباخواری و ربا سازی به حکم قران کریم به معنی جنگیدن با خداست.
بانک محوری هم سبب شده است حرکت سرعت تأمین گردش سرمایه واحدهای تولیدی کاهش یابد که برای رهایی از چیرگی شبهه ربوی بودن فعالیت ها باید این نقش کاهش یابد.
* دانش طراحی ابزار مالی اسلامی و ایرانی
دانش طراحی ابزار مالی اسلامی و ایرانی مورد نیاز در ایران شامل ترکیب بهینه ای از دانش اقتصادی روز دنیا ، شناخت ابزار و روش های همه اقتصادهای موفق و ناموفق دنیا ، تعریف رابطه سازنده با دانش مدیریت روز دنیا ، دوری از تخریب و تکفیر دانش دیگران و در نهایت تولید دانش کاربردی این نظام مالی در ایران است.
اما در بانک که فقط نرخ سود عقود مبادله ای و مشارکتی محدود استفاده می شود و در بازار سرمایه یا بورس هم ابزار محدودی استفاده می شود در حالیکه نیاز طرح های عمرانی و توسعه ای در کشور از ساخت جاده و فرودگاه تا اجرای طرح های عمرانی روستایی و طرح های عمرانی شهری و گردشگری به راحتی با جذب منابع مالی مردمی امکان پذیر است اما ابزار اسلامی و ایرانی خود را می خواهد.
یکی از ویژگی ها در همه روش و تجارب معاملاتی در جوامع اسلامی و از جمله در ایران، حرمت ربا بوده و یکی از جدی ترین احکام و الزامات دین اسلام در حوزه قوانین و روابط مدنی و مالی مردم در جامعه است.
در طراحی الگوها و ابزارهای مالی برای اقتصاد ایران ، این موارد مهم است : 1) اجازه معاملات بین افراد و حلال بودن بیع و کسب و کار وسود ناشی از این داد و ستد2)تحریم ربا و اضافه پرداختی به قراردادهای وام و رعایت اصل دوری از ظلم به وام دهنده و وام گیرنده و دو طرف استفاده کننده از ابزار مالی.
اصول پایه نظام مالیه اسلامی شامل حذف ربا ، شرکت در ریسک ، مبتنی بر دارایی واقعی ، پول به عنوان سرمایه بالقوه ، منع رفتار مبتنی بر حدس و گمان، مقدس بودن عقود و حفاظت از حقوق مالکیت است.
البته ابزار مالی اسلامی در شبکه بانکی و بورس وچود دارد اما تنوع ان به حداکثر 20 مورد می رسد و باید به صدها ابزار اصلی و مشتقه (تابع و برگرفته از قراردادهای اصلی) برسیم به طوری که همه دارندگان منابع مالی از یکصد تومان یا صدها میلیون تومان هم اختیار و امکان معامله را از درون خانه داشته باشند.
* کشف قیمت واقعی
کشف قیمت واقعی و دوری از حباب های منفی (قیمت اندک) و حباب های مثبت (قیمت بالاتر) وظیفه اصلی بازارهای مالی است و البته باید هزینه ها کاهش یابد تا سوداوری مبانی منطقی پیدا کند.
نوآوری در طراحی و بکارگیری ابزارهای مالی اسلامی می تواند حجم و ارزش بازارها را افزایش دهد و سودهای مناسبی را عاید سرمایه گذاران کند.
در بازارهای سرمایه اسلامی، عدالت و قضاوت نکته اساسی و زیربنایی محسوب می شود. به همین دلیل معاملات اسلامی مبتنی بر عدالت و قضاوت است و شفافیت نیز هسته اصلی این اوراق را تشکیل می دهد و باید ابزارهای معاملاتی هم استاندارد شود.
وقتی ابزارهای معاملاتی همراه با ویژگی های متمایز و شفاف در بازارهای اسلامی پذیرش شود می توان با خیالی آسوده از شفافیت و درستی آن اطمینان حاصل کرد.
اگر تنوع ابزارهای مالی و پولی در بورس و شبکه بانکی افزایش یابد در کاهش قیمت تمام شده خدمات مالی نیز موفق تر خواهد چون رقابت ها بیشتر می شود و قیمت ها کاهش می یابد.
کارشناسان معتقدند مشکل عمده واحدهای تولیدی تامین منابع مالی است و در حال حاضر هم بخش عمده منابع مالی در ایران از طریق بانک ها تامین می شود و تولیدکنندگان در مسیر استفاده از تسهیلات بانکی با مشکلاتی روبرو می شوند و باید همه بازارهای مالی در اقتصادی ایران تقویت شود.
اقتصاد ایران ظرفیت مالی گسترده ای دارد اما بانک محور بودن اقتصاد کشور باعث شده است 82 درصد تامین مالی بنگاه ها و شرکت های اقتصادی از طریق شبکه بانکی انجام شود.
این در حالی است که وظیفه شبکه بانکی تامین نیازهای کوتاه مدت و خرد جامعه اقتصادی است و تامین مالی بلندمدت و همچنین میان مدت باید از طریق بازار سرمایه صورت گیرد و صنعت بیمه هم باید نقش خود را به صورت فعال ایفا کند.
ایجاد نظام جامع تامین مالی گام نخست محسوب می شود و در گام دوم باید نظارت ها طوری ساماندهی شود که انحرافی در تخصیص منابع و هزینه تسهیلات صورت نگیرد.
البته تحقق همه دستاوردهای برنامه توسعه به نظام جامع تامین مالی محدود نمی شود بلکه باید در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی و به ویژه اصلاح الگوی مصرف منابع هم هوشمندانه رفتار کنیم.
توسعه نظام مالی اسلامی با رویکرد تقویت بازار سرمایه می تواند به پیشرفت واقعی اقتصاد ایران کمک کند.
سرمایه در گردش یکی از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی کشور است و اگر رویکرد تامین مالی بنگاه ها از بازار سرمایه بتواند در برنامه ششم به مولفه ها و شاخص های مطلوبی برسد در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور بسیار اثرگذار خواهد بود.
یکی از مشکلات اساسی در ساختار اقتصادی کشور تامین بخش عمده مالی بنگاه هااز طریق نظام بانکی است.
در تمام دنیا رویکرد تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه است و این بازار توانسته در کنار بازار پول تاثیر بسیار مثبتی در رشد اقتصادی کشورها داشته باشد و باید تعادل منطقی بین بازار سرمایه و بازار پول در تامین مالی فراهم شود.
تقویت تولید ملی شاه کلید حرکت توسعه اقتصادی است.
با تقویت تولید ملی ضمن رفع مشکل اشتغال جامعه، حجم تولید ناخالص ملی به شدت افزایش خواهد یافت که این امر موجب افزایش سرانه رفاه اجتماعی و در میان مدت و بلند مدت آثار تورمی را کاهش می دهد.
توسعه بازار سرمایه هم با تقویت بخش های واقعی اقتصاد بیشترین اثربخشی را می تواند داشته باشد.
بنابراین گزارش نمایشگاه فاینکس 2017 از 26 تا 29 فروردین برگزار می شود.
فرهنگ سازی و معرفی دستاوردها و ارتباط مستقیم با ذی نفعان از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.