، میلاد بیگی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: تعرفه اعمال شده برای خودروهای وارداتی باعث به وجود آمدن بازاری انحصاری برای خودروسازان داخلی شده است.
او ادامه داد: در کشورمان بازار خودروهای با قیمت زیر 30 میلیون تومان، بازار در اختیار خودروسازی سایپا است و عمده بازار 30 تا 50 میلیون تومان هم در اختیار خودروسازی ایران خودرو است و عملا یک فضای خالی برای خودروهای 50 تا 90 میلیون تومان وجود دارد و همین موضوع زمینه حضور خودروهای چینی را برای به دست گرفتن بازار خودرو فراهم کرده است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: موضوع دوم در خصوص انحصاری بودن بازار خودرو مربوط به مدیریت دولتی در خودروسازان داخلی است که تعداد زیادی از شرکت های زیر مجموعه ذیل این شرکت خودروساز قرار گرفته اند.
بیگی افزود: تعرفه هایی که برای خودروهای واردتی در نظر گرفته می شوند با توجه به شرایط مناسب برای بهبود فضای کسب و کار بسیار زیاد است و علاوه بر این تعرفه ها هزینه های دیگری هم از وارد کنندگان دریافت می شود.
این کارشناس با اشاره به رقابتی نبودن خودروسازی در کشورمان گفت: وقتی ما خودروهای تولید داخل را به کشورهایی مانند سوریه و عراق صادر می کنیم می توانیم در مورد قابلیت رقابتی بودن یا نبودن محصولاتمان بگوئیم که ما توان رقابت با بازار های خارجی را نداریم.
بیگی افزود: عمده خودروهایی که در کشور ما توسط خودروسازان داخلی مونتاژ می شوند، بعد از رنگ خودرو، مونتاژ قطعات و نصب شیشه به 20 درصد تولید می رسند و می توانند از ارز مبادله ای استفاده کنند و این موضوع در مورد خودروی پژو که در ابتدا قرار بود 40 درصد تولید آن در داخل انجام شود و در نهایت به 20 درصد رسید و مشخص نیست در پایان 5 سال چه میزان از تولید در داخل انجام می شود؟
او گفت: برای حمایت از قطعه سازان باید به تعهدات داده شد عمل کرد و وفادار بود و قیمت گذاری خودروها با مکانیزمی تحت عنوان اینکه هر خودرویی که به میزان 5 درصدی تولید رسید با قیمت میانگین صادراتی به مصرف کنندگان داخلی فروخته شود.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازن دیگر مهمان برنامه گفت: من اصل شورای رقابت را قبول ندارم. در سال 80 تولید کنندگان ما 7 عدد بودند و اکنون به 17 تولید کننده افزایش پیدا کرده اند. نعمت بخش تعداد مدل خودرو در سال 80 را 28 نوع مدل معرفی کرد و گفت: شرکت های خودرو ساز با سنجش قیمت و کشش بازار سعی در افزایش قیمت و کسب سود می کند.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: افزایش قیمت بیش از 1 یا 2 درصد قیمت خودرو را با توجه به افزایش هزینه ها و منابع و مواد اولیه با افزایش تولید سرشکن می کنیم. او افزود: موقعی که شورای رقابت تشکیل شد قرار بر هر سه ماه یکبار افزایش قیمت اعلام شد و به شش ماه تغییر کرد و بیشتر شد.
نعمت بخش گرانی خودرو در سال گذشته را ناشی از افزایش ورق های مختلف فولاد و کلیه مواد اولیه ماشین سازی دانست و افزود: در سال گذشته با 1میلیون و 650 هزار خودرو، تولید داشتیم اما امروزه با کم شدن تولید، هیچ نیروییهم اخراج نکرده ایم.
او با اشاره به تعرفه دو برابری واردات خودرو در برخی از کشورها و حمایت از تعرفه 40 درصد داخلی گفت: این تعرفه 40 درصد بخاطر اختلاف نرخ بهره و فضای کسب و کار است. او گفت: بالا بودن تولید دو خوردو ساز اصلی سایپا و ایران خودرو باعث شده این دو شرکت تعیین کننده قیمت باشند.
دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: در عراق کسی با فشار اسلحه از ما خودروی 5 هزار و 500 ( حدود 20 میلیون تومان )دلار خریداری نمی کند. وی صادرات را برای تولید کننده سود آور دانست و گفت: صادرات خودرو برای تولید کننده هزینه کمتری دارد تا اینکه 2 تا 3 درصد هزینه شماره گذاری و بیمه پرداخت کند. در بازار گذشته سوریه نیز ما با شرکت های چینی رقابت می کردیم.
احمد نعمت بخش اعلام کرد: بزودی پژو 2008 به بازار می آید اما باید قدرت صادرات دارد.
وی گفت: یک خودرو 86 درصدش قطعه است.
او گفت: ساختار قطعه سازان داخلی باید اصلاح شود و شرکت های داخلی تولید قطعات با کیفیت نمی کند.
فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنعت در مجلس در ارتباط تلفنی گفت: اگر شرایط رقابت باشد نیازی به قیمت گذاری نداریم اما در بازار رقابتی در بازار خودرو نیستیم.