معاون شهردار تهران :
گسترش مترو به حومه تهران در برنامه ماست
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران: محدوده جغرافیایی تهران فقط شامل 22 منطقه نیست و باید مترو به حومه تهران هم گسترش پیدا کند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، مازیار حسینی در حاشیه مراسم افتتاح پایانه شهید کلاهدوز خط 4 مترو در جمع خبرنگاران درباره این پایانه افزود: انتهای هر خط مترو باید پایانه و پارکینگی برای قطارها در نظر گرفته شود تا قطارها در شرق روی ریل نمانند و به اینجا منتقل شوند تا کار نظافت، تعمیر و نگهداری اولیه و ثانویه در آن انجام شود.
وی گفت: در این پایانه 13 کیلومتر ریل کاری شده است و 23 دستگاه سوزن و 4 سکوی سرویس در آن داریم که قطارها روی آن از کف شان قابلیت تعمیر و نگهداری پیدا می کنند و 16 سکو هم برای استراحت قطارها پیش بینی شده است.
حسینی افزود: این پایانه ها فقط به خط خودشان سرویس نمی دهند.
معاون شهردار تهران از تکمیل و راه اندازی خطوط 6 ، 7 و 8 مترو در نیمه نخست امسال خبر داد و افزود: 100 کیلومتر مترو با 70 ایستگاه آماده بهره برداری است که این اقدام معادل 56 و 6 دهم درصد کل متروی ساخته شده است.
حسینی درباره زمان بهره برداری از متروی فرودگاه امام خمینی(ره) هم گفت: در این بخش یکسری مسائل با وزارت راه و شهرسازی در بحث ایمنی تهران - قم پیش آمد که البته ما همه پیش بینی های لازم را کرده بودیم اما چون حکم قضایی برای آنجا گرفته شد، درصددیم مشکلات برطرف شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: ما هم اکنون از لحاظ اجرایی می توانیم از ایستگاه شهر آفتاب به ایستگاه حضرت امام برویم.
حسینی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه شهرداری تهران در بحث گسترش مترو به حومه تهران نیز گفت: ما محدوده جغرافیایی تهران را فقط نباید منحصر به 22 منطقه کنیم و اتصال شهرهای حومه ای حدود 40 کیلومتری اطراف تهران در برنامه ما پیش بینی شده است.
وی افزود: بار ترافیکی تهران بخصوص در صبحگاه از غرب تهران شروع می شود و این نشان می دهد که شهرهای کرج، اسلامشهر و شهر قدس همه به صورت مستقیم با ترافیک تهران مرتبط هستند.
معاون شهردار تهران گفت: در آینده ای نزدیک بحث پردیس هم اضافه می شود و ساخت و سازها و برج های بلندمرتبه پردیس بار جمعیتی 500 تا 700 هزار نفری را روانه تهران می کند که قطعاً باید برای آن کاری کرد.
حسینی افزود: مثلاً در خط 8 مترو که به فرودگاه امام رفته است با طولی معادل 9 و نیم کیلومتر به شهر پرند می توان مترو را گسترش داد که عملاً جمعیتی 300 تا 350 هزار نفری را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: برای خط تهران - اسلامشهر نیز برنامه ریزی کامل صورت گرفته است و می توان انتهای خط 3 را حدود 9 تا 9 و نیم کیلومتر به اسلامشهر و چهاردانگه وصل کنیم و این بخش هم حدود 300 تا 350 هزار نفر را روانه تهران می کند.
حسینی افزود: خط تهران - کرج هم به مجرد کوچکترین اخلالی موجب زحمت مردم می شود و پیش بینی کرده ایم این خط تا هشتگرد ادامه پیدا کند.
وی گفت: برای تهران - ورامین هم برنامه هایی پیش بینی شده چراکه قسمت جنوب شرق تهران هم بسیار مهم است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو هم در جمع خبرنگاران گفت: پایانه شهید کلاهدوز متروی خط 4 ، 600 نفر را مشغول به کار کرده است که همه جوان و تحصیلکرده هستند.
احمدی بافنده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا طرح کاهش قیمت بلیط مترو در ساعات غیر پیک اجرایی خواهد شد؟ گفت: این پیشنها به شورای شهر داده شده است اما اکنون منتظریم اصل هزینه بلیط مترو در سال 96 به تصویب برسد .
وی افزود: ما برای 700 تومان خط 5 دچار چالش هستیم و راه آهن جمهوری اسلامی خط تهران - کرج 1000 تومان پول بلیط می گیرد. یعنی خطی که متعلق به دولت است 1000 تومان می گیرد اما ما نتوانستیم اصلاح قیمت بلیط داشته باشیم.
12 هزار و 500 تاکسی در صف آموزش کارپینو
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: هم اکنون حدود 2 هزار و 500 تاکسی به نرم افزار کارپینو متصل شدند و 12 هزار و 500 تاکسی هم در صف آموزش هستند.
مازیار حسینی در حاشیه مراسم افتتاح پایانه شهید کلاهدوز خط 4 متروی تهران در پاسخ به سؤالی درباره نرم افزار کارپینو (اپلیکیشن درخواست تاکسی های رسمی شهر) افزود: موضوع استفاده از نرم افزار برای ارائه خدمت بهتر از چندی پیش مطرح شده است و ما بعنوان نهاد حاکمیتی هم باید مراقب حفظ امنیت و سلامت مردم باشیم و هم منطق اقتصادی بر آن حاکم باشد.
وی گفت: درخصوص این نرم افزار ها مسائلی هم با امنیت ملی عجین می شود که باید در این خصوص هم توجه داشت.
وی افزود: ما مخالف توسعه فناوری نیستیم اما باید صلاحیت برخی اقدامات به درستی زیرنظر قرار گیرد و اینکه سرور آن در داخل کشور و اطلاعات مردم محدود به داخل کشور باشد و این اطلاعات به خارج از کشور درز نکند برای ما مهم است.
حسینی گفت: از تاکسی های تحت پوشش تاکسیرانی تهران و آژانس های معتبر باید در این خصوص استفاده شود و در واقع کارپینو نخستین نرم افزاری بود که در این مسیر قرار گرفت و عملاً توانست از سازمان تاکسیرانی شهر تهران مجوز بهره برداری بگیرد.
معاون شهردار تهران افزود: در هفته آخر اسفند بیش از 2 هزار و 500 تاکسی به این نرم افزار متصل شدند و 12 هزار و 500 تاکسی هم در صف آموزش هستند و بحث استفاده از تاکسی با راننده زن و همچنین استفاده از ون از دیگر قابلیت های این نرم افزار است.
حسینی گفت: ما هیچ سهم و مسئولیتی در موضوع کارپینو به صورت مستقیم نداریم و در واقع ما میان مصرف کننده و ارائه کننده خدمت قرار می گیریم و رابطه این دو را تنظیم می کنیم.
وی افزود: قیمت این خدمات هم باید توجیه اقتصادی داشته باشد و سقف قیمت با مصوبه شورای شهر تعیین می شود اما کف آن در اختیار خودشان خواهد بود.