24 هزار و 593 تماس مردمی با سامانه بهداشت 190
رئیس سامانه بهداشت 190 گفت: از آغاز برنامه سلامت نوروزی از ابتدای اسفند 1395 تا 13 فروردین 1396، تعداد 24 هزار و 593 تماس تلفنی با این سامانه برقرار شده است.

به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ محراب آقازاده رئیس سامانه بهداشت 190 با بیان اینکه 8 هزار و 619 تماس مربوط به مسائل بهداشتی منجر به ثبت شکایت در سامانه بهداشت 190 شده است گفت: بیش از 15 هزار و 974 تماس به مبادی ذیربط و سازمان های برون بخشی و درون بخشی ارجاع و راهنمایی شده است.
وی افزود: تا کنون به 94درصد از کل شکایات رسیدگی شده و 6 درصد در دست اقدام و پیگیری است.
آقازاده گفت: از مجموع شکایات رسیدگی شده، 18 درصد با نتیجه رفع نقص، 15 درصد با نتیجه ی معرفی متخلفین به مراجع قضایی، 25 درصد با صدور اخطار کتبی و 4 درصد با نتیجه معدوم سازی 4 هزار و 730 کیلوگرم کالای آسیب رسان و مواد غذایی غیر بهداشتی مختومه شده است.
وی افزود: بیشترین شکایات ثبت شده به ترتیب در دانشگاه های علوم پزشکی مشهد 15 درصد، شهید بهشتی 11 درصد، ایران 10 درصد و شیراز 9 درصد و اصفهان 8 درصد بوده است.
رئیس سامانه بهداشت190 ادامه داد: کثرت شکایات در اصناف مختلف به ترتیب اماکن؛ مسکونی 11 درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا 10 درصد، سلف سرویس و رستوران 10 و نانوایی 9 درصد و بقالی و سوپرمارکت 8 درصد و از نظر جنسیت تماس گیرندگان نیز 72 درصد مرد و 28 درصد زن بوده اند.
وی گفت: بیشترین نوع درخواست و مشکلات بهداشتی عبارت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاسد و فاقد تاریخ معتبر، دفع غیر بهداشتی فاضلاب، انجام فعالیت غیر مجاز(مانندتهیه و بسته بندی مواد غذایی، تاتو و ...)، استفاده از مواد اولیه فاقد کیفیت مناسب، وجود جسم خارجی در مواد غذایی صنفی سنتی، رعایت نکردن بهداشت دست ها، رعایت نکردن شرایط بهداشتی نگهداری مواد غذایی و عرضه قلیان در مراکز فاقد مجوز بوده است.
آقازاده افزود: از اطلاعاتی که از نظرسنجی مردمی به صورت تلفنی از تماس گیرندگان با سامانه بهداشت 190 بدست آمده تاکنون مشخص شده است که 96 درصد تماس گیرندگان از نحوه رسیدگی به شکایات راضی و 4 درصد ناراضی بودند که شکایات آنان برای رسیدگی مجدد به دانشگاه های ذیربط ارجاع شد.
وی گفت: در بررسی به عمل آمده از اخبار ثبتی در مدت مشابه سال های 94 و 95 مشخص شد؛ نسبت به سال 95 به میزان 34 درصد و نسبت به سال 94 به میزان 76 درصد افزایش تماس بوده است که این امر نشان از اعتماد مردم به این سامانه در رسیدگی مناسب به اخبار و شکایات آنان است.
آقازاده افزود: هموطنان می توانند به محض رؤیت هرگونه تخلف بهداشتی، موضوع را به سامانه شبانه روزی بهداشت 190 اطلاع دهند و مطمئن باشند به اخبار و شکایات آنان در اسرع وقت و با حساسیت خاص رسیدگی و نتیجه به تلفنی به آنان اعلام خواهد شد.